Newsy

Inwestycje w paliwa alternatywne koniecznością. Do 2040 r. zapotrzebowanie na energię wzrośnie o 30 proc.

2019-06-12  |  06:25

– Świat będzie potrzebował więcej czystszej energii, również w transporcie, więc inwestowanie w paliwa alternatywne jest koniecznością tu i teraz – przekonuje Rafał Molenda, dyrektor działu stacji paliw i rozwoju sieci Shell Polska. Benzynę i diesla już stopniowo wypierają biopaliwa, gaz, energia elektryczna oraz wodór. W przybliżaniu nowej ery zasilania w transporcie mają pomagać takie inicjatywy jak Shell Eco-marathon. W tegorocznej edycji konkursu na opracowanie pojazdu najbardziej wydajnego energetycznie weźmie udział sześć drużyn z Polski.

Konkurs wspiera młodych inżynierów w ich odkryciach w zakresie technologii i motoryzacji, a zadaniem uczestników jest opracowanie pojazdu jak najbardziej wydajnego energetycznie. Zwycięża drużyna, której bolid pokona jak najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra dowolnego paliwa, jednego m3 lub jednej kWH. W tegorocznej edycji konkursu, która odbędzie się 2–5 lipca w Londynie, weźmie udział sześć drużyn z Polski.

– W 1939 roku pracownicy Shell w Stanach Zjednoczonych zawarli przyjacielski zakład, postanowili się przekonać, kto z nich przejedzie najdalej na jednym litrze paliwa. Wygrała osoba, która w tamtym czasie przejechała 6 kilometrów. 71 lat później, w 2010 roku, francuski zespół studentów przejechał na jednym litrze 3 771 kilometrów. To jest odległość jak stąd do Rzymu i z powrotem. Tym właśnie jest Shell Eco-marathon. To dążenie do jak najwyższej efektywności energetycznej, to studenci i uczniowie szkół średnich, którzy tworzą nowe, ekologiczne i efektywne rozwiązania dla motoryzacji – tłumaczy Rafał Molenda.

– Szacuje się, że zapotrzebowanie na energię do 2040 roku wzrośnie o 30 proc., już w tej chwili transport stanowi prawie 1/3 zużycia energii światowej. Świat będzie potrzebował więcej i czystszej energii, również w transporcie – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rafał Molenda, dyrektor działu stacji paliw i rozwoju sieci Shell Polska.

Z danych United Nations wynika, że liczba ludności w 2030 roku wzrośnie z obecnych 7,6 mld do 8,6 mld. W 2050 roku na świecie będzie żyło już 9,8 mld ludzi, a w 2100 aż 11,2 mld. Spowoduje to zwiększenie zapotrzebowania na paliwa i energię. Szacuje się, że globalne zapotrzebowanie na energię w 2050 roku może się podwoić w porównaniu do poziomu z 2000 roku. Nawet za jedną trzecią tego zapotrzebowania odpowiada transport.

– W tej chwili dominują dwa paliwa: benzyna i diesel, niemniej jednak już teraz widzimy wzrost różnorodności napędów, napędów na gaz takich jak wodór, skroplony gaz ziemny – LNG, sprężony gaz ziemny, elektromobilności, więc aut elektrycznych, a także hybrydowych, a dodatkowo aut napędzanych na LPG czy biopaliwa. Świat stoi przed ogromnymi wyzwaniami, wśród nich są przede wszystkim zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, poprawa jakości powietrza. Te wszystkie przyczyny powodują, że inwestowanie w paliwa alternatywne jest koniecznością tu i teraz – podkreśla Rafał Molenda.

Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) w opracowaniu „Global Energy & CO2 Status Report” podaje, że tylko w 2018 roku zapotrzebowanie na energię ogółem na całym świecie wzrosło o 2,3 proc., niemal dwukrotnie więcej (o 4 proc) na energię elektryczną. Paliwem, które najbardziej zyskało na światowym rynku energii, był gaz ziemny, który zaspokoił 45 proc. dodatkowego popytu. Łącznie w 2018 roku wykorzystanie gazu wzrosło o 170 mld m3.

–  Szacuje się, że dominacja benzyny i diesla utrzyma się jeszcze przez jakieś 20 lat, ale już teraz widzimy wzrost różnorodności napędów. Świat dąży do mniejszej emisyjności, trudno powiedzieć, jakie paliwo będzie dominujące za 5, 10, 15, czy 20 lat. W Shell wierzymy, że inwestowanie w paliwa alternatywne pomoże w zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla do atmosfery, a także wpłynie na poprawę jakości powietrza, dlatego inwestujemy w wiele paliw alternatywnych równocześnie – wskazuje Molenda.

Shell zapowiada, że do 2025 roku 20 proc. przychodów z biznesu paliwowego firmy na świecie będzie pochodziło z paliw niskoemisyjnych, jak gaz, biopaliwa, energia elektryczna czy wodór. Globalne inwestycje Shell w biznes nowych energii cel to 1–2 mld dol. rocznie. Gaz ziemny – najczystszy w spalaniu węglowodór – już teraz stanowi ponad połowę produkcji Shell.

– Transport już teraz stanowi prawie 1/3 zużycia energii globalnej. W Polsce inwestujemy zarówno w elektromobilność, jak i w rozwiązania związane z skroplonym gazem ziemnym. Bierzemy udział w projekcie europejskim, w którym w Polsce planujemy w najbliższych latach otworzyć 10 stacji oferujących skroplony gaz ziemny, paliwo przeznaczone przede wszystkim do samochodów ciężkich, ciężarówek i transportu – zaznacza przedstawiciel Shell Polska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Coraz bliżej powstania świadomej sztucznej inteligencji. Potrzebne są działania zapobiegające niewłaściwemu jej wykorzystaniu

O sztucznej inteligencji mówi się już coraz częściej w kontekście możliwości i zagrożeń, jakie przyniesie powstanie globalnej sztucznej inteligencji. To model, który byłby zdolny do myślenia takiego, jakim cechuje się człowiek, ale jego możliwości obliczeniowe przewyższałyby możliwości ludzkiego mózgu kilka milionów razy. Rodzi to uzasadnione obawy o bezpieczeństwo, stąd postulat, by uczestnicy rynku składali przysięgę na wzór przysięgi Hipokratesa. Zgodnie z nią mieliby dbać o to, by zastosowania technologii miały wymiar etyczny. Zdaniem ekspertów potrzebnych jest też więcej szczegółowych regulacji.

Bankowość

Zapóźnienie w transformacji może obniżyć konkurencyjność całej gospodarki. Konieczne przyjęcie ustawy o ochronie klimatu

– Biznes jest gotowy na Fit for 55 i co ciekawe, banki też są na to gotowe. Natomiast niegotowe są polskie regulacje i polska energetyka. Tym, co jest nam teraz w Polsce potrzebne, są dobre strategie i dobre planowanie – ocenia Ilona Jędrasik, nowa prezes zarządu Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi. Jak wskazuje, polska energetyka musi zdecydowanie przyspieszyć z transformacją w kierunku odnawialnych źródeł, ponieważ w scenariuszu business as usual konsekwencją może być spadek konkurencyjności całej krajowej gospodarki.

Transport

CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pod znakiem zapytania. Nowy rząd wciąż przeprowadza audyty. Budowa, zapowiadana jako największe przedsięwzięcie infrastrukturalne w historii, to nie tylko plan potężnego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale także obejmująca cały kraj przebudowa sieci kolejowej. – Powinniśmy obniżać temperaturę sporu wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego i przechodzić do konkretnych, bardziej operacyjnych decyzji – ocenia Michał Litwin dyrektor generalny Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.