Newsy

Maleją zatory płatnicze i zadłużenie Polaków. Spadły też koszty ściągania przeterminowanych długów.

2013-08-28  |  06:25

Polskie firmy wydały w lipcu znacznie mniej pieniędzy na dochodzenie przeterminowanych należności. Przez ostatnie 4 i pół roku przeznaczały na ten cel średnio 8% wszystkich kosztów. Teraz udział ten spadł do 7,2%. Maleją także zatory płatnicze, które są jedną z najpoważniejszych barier w rozwoju polskich przedsiębiorców. Spada również wartość zadłużenia Polaków.

Raport Krajowego Rejestru Długów pokazuje, że w lipcu znacznie poprawiła się sytuacja polskich firm w zakresie ściągania należności. Indeks Należności Przedsiębiorstw, który uwzględnia sześć obszarów związanych należnościami, po trwającej od października 2012 r. stagnacji na niskim poziomie, wzrósł o 3,5 punktu procentowego. To najsilniejsze odbicie w historii tego wskaźnika.

Podczas ostatniego badania ten indeks wzrósł aż o 3,5 punktu, to jest najwyższe notowanie od 2011 roku. Co za tym idzie, poprawia się sytuacja finansowa polskiego przedsiębiorcy, maleją zatory płatnicze – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów. – Jeszcze kwartał temu 27,7 proc. polskich przedsiębiorców mówiło o tym, że ma w swoim portfelu przeterminowane należności, że są to należności spowodowane zatorami płatniczymi. W tej chwili ten odsetek spadł do 24,5 proc.

Duży wpływ na poprawę wskaźnika miało to, że wzrosła liczba firm, które mają małe problemy ze ściąganiem należności lub nie mają ich wcale. To oznacza zmniejszenie tzw. zatorów płatniczych, czyli przeterminowanych należności, które są zagrożeniem dla płynności finansowej firm i wiążą się z dodatkowymi kosztami.

 – Zatory płatnicze są jedną z ważniejszych barier w prowadzeniu działalności gospodarczej dla polskiego przedsiębiorcy. Jeżeli obserwujemy w  tej chwili spadek tego zjawiska, to na pewno przełoży się to na wzrost dynamiki polskiej gospodarki. Zostaną zniesione bariery w inwestowaniu, bariery w zatrudnianiu nowych pracowników, zwiększeniu zatrudnienia, podniesieniu pensji, wprowadzeniu nowych produktów na rynek, a więc to jest bardzo dobry symptom – tłumaczy Adam Łącki.

Z raportu KRD wynika, że ponad 15 proc. polskich przedsiębiorców nie ma problemów ze ściąganiem należności. To o 5 punktów procentowych więcej niż w kwietniu tego roku. Z 5,9 proc. do ponad 10 proc. wzrósł również odsetek firm, które nie przewidują żadnych problemów w tym obszarze w przyszłości. W lipcu wzrósł odsetek firm, dla których nieuregulowane należności stanowią mniej niż 10 proc. portfela. Ich udział wyniósł ponad 27 proc. Równocześnie zmalał średni okres przeterminowania należności, który w lipcu wyniósł 4,3 miesiąca.

Zatory płatnicze na pewno najbardziej w tej chwili dotykają branżę budowlaną. Z tym problemem borykamy się przynajmniej od 2 lat – podkreśla Łącki i przyznaje: – Mówi się, że zatory płatnicze w branży budowlanej to już ponad 1,5 mld złotych. Inne badania mówią, że zatory płatnicze w branży budowlanej to już około 2 mld złotych, więc trudno tutaj o takie wiarygodne dane.

Mimo poprawy sytuacji w lipcu, aż 34 proc. (o 1,4 punktu procentowego mniej niż w kwietniu) przedsiębiorstw deklarowało, że z uwagi na przeterminowane należności kontrahentów muszą ograniczać swoje inwestycje.

Równocześnie z poprawą sytuacji przedsiębiorstw zmalała także wartość zadłużenia Polaków. Choć liczba osób zarejestrowanych w KRD nie zmieniła się i pozostaje na poziomie ok. 1,8 mln osób, to łączny dług skurczył się z 19 do 17 mld zł.

Statystyczny polski dłużnik-konsument to mężczyzna w wieku między 36 a 45 lat, mieszkający w województwie mazowieckim albo śląskim. Jego średnie zadłużenie nie przekracza 10 tys. złotych – dodaje Łącki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.