Mówi: | Beata Ciąćka, labor relations leader, McDonald’s Polska prof. Grzegorz Mazurek, rektor, Akademia Leona Koźmińskiego Marta Jasińska, absolwentka studiów dualnych, customer experience consultant, McDonald’s Polska |
McDonald’s Polska i Akademia Leona Koźmińskiego z autorskim programem studiów dualnych dla pracowników sieci restauracji. Absolwenci odebrali dyplomy
– Zaletą studiów dualnych jest to, że pracodawca, we współpracy z uczelnią, może wykreować idealnego, ze swojej perspektywy, pracownika – mówi prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Warszawska uczelnia prowadziła takie właśnie studia we współpracy z McDonald’s, czyli największą siecią restauracyjną, zatrudniającą w Polsce ponad 31 tys. pracowników. Absolwenci, którzy przez ostatnie trzy lata łączyli naukę z pracą w restauracjach, właśnie odebrali dyplomy licencjata. Ukończenie studiów pozwoliło im rozwinąć kompetencje liderskie, ugruntować wiedzę i poszerzyć perspektywę poprzez wymianę doświadczeń z pracownikami z całego kraju.
– Są ludzie na początku swojej drogi, młodzi, którzy pomimo chęci nie mogą zacząć studiów i kierowani względami ekonomicznymi podejmują pracę. Dlatego globalny grant, który otrzymaliśmy, przeznaczyliśmy właśnie na studia realizowane we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego, żeby umożliwić naszym pracownikom zdobycie wyższego wykształcenia – mówi agencji Newseria Biznes Beata Ciąćka, labor relations leader w McDonald’s Polska.
Restauracyjna sieć trzy lata temu dostała grant w wysokości 1 mln dol. w ramach globalnego programu edukacyjnego „Archways to Opportunity”. Większość tej kwoty zainwestowała w program trzyletnich dualnych studiów licencjackich „Zarządzanie w sektorze QSR (restauracji szybkiej obsługi, z ang. quick service restaurants)”, opracowany wspólnie z warszawską Akademią Leona Koźmińskiego, która zalicza się do grona 150 najlepszych uczelni biznesowych na świecie.
– Z założenia studia były bezpłatne i skierowane do pracowników restauracji z całej Polski. Zgłaszać się mogli pracownicy z minimum czteromiesięcznym doświadczeniem w pracy, z wykształceniem średnim, ale bez wykształcenia wyższego, wyłonieni w ramach wewnętrznej rekrutacji – mówi Beata Ciąćka. – Ostatecznie wzięło w nich udział blisko 100 osób.
Przez ostatnie trzy lata studenci realizowali wymagający program zajęć teoretycznych, bazujący na realnych przypadkach biznesowych i uzupełniony praktyką w restauracjach McDonald’s.
– Istotą studiów dualnych jest to, że część przedmiotów leży po stronie uczelni, a część przedmiotów musi przygotować pracodawca. Nie można ukończyć tego kierunku, nie pracując w danej firmie, bo wtedy nie zrealizuje się programu – mówi labor relations leader w McDonald’s Polska.
– Przewagą tych studiów jest to, że pracodawca we współpracy z uczelnią może wykreować idealnego ze swojej perspektywy pracownika. Program jest opracowywany wspólnie, więc mamy elastyczną ścieżkę dopasowania niezbędnych kompetencji do potrzeb pracodawcy – dodaje prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
Zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji i Nauki 52 proc. programu studiów „Zarządzanie w sektorze QSR” stanowiły przedmioty Akademii Leona Koźmińskiego. Pozostałe 48 proc. programu opracował McDonald’s, uwzględniając w nim między innymi kompetencje z zakresu obsługi, jakości, rozwoju technologii i umiejętności przywódczych. W sumie trzyletnie studia objęły ponad tysiąc godzin zajęć teoretycznych i kolejne tysiąc godzin praktyk, realizowanych w restauracjach sieci. W realizację programu było zaangażowanych 30 wykładowców z ALK i McDonald’s, którzy poprowadzili ponad 40 przedmiotów.
– Przygotowaliśmy program kształcenia, który był wymagający, ale i satysfakcjonujący dla studentów. Bardzo ważne komponenty wiedzy z zarządzania, finansów, marketingu, HR-u, rachunkowości i wielu innych obszarów świetnie współgrały z komponentem dostarczonym przez pracodawcę, który miał już charakter wybitnie praktyczny. Ten fajny amalgamat spowodował, że studenci – mimo że mieli do pokonania trudną drogę – są zadowoleni z tego, co osiągnęli – mówi prof. Grzegorz Mazurek.
Studia „Zarządzanie w sektorze QSR” na warszawskiej ALK zostały skonstruowane tak, żeby odzwierciedlać wyzwania, z którymi managerowie, liderzy i pracownicy mierzą się w restauracjach w codziennej pracy. Studenci otrzymali przestrzeń do networkingu oraz integracji z innymi pracownikami z restauracji z całego kraju, a McDonald’s zadbał też o możliwość dyskusji, wymiany doświadczeń i współpracy z ekspertami z branży, naukowcami, ludźmi nauki i biznesu.
– Przygotowaliśmy harmonogramy na każdy semestr, uwzględniając m.in. dni specjalne w McDonald’s. To np. długie weekendy, kiedy w restauracjach jest wzmożony ruch, a naszym studentom chcieliśmy zapewnić możliwość spokojnego udziału w trzydniowych zjazdach. Później pandemia trochę zmieniła nasze plany, studenci już nie mogli przyjeżdżać na uczelnię do Warszawy, ale wspólnie z ALK szybko dopasowaliśmy się do tych warunków. Studenci uczestniczyli w części zajęć online – mówi Beata Ciąćka.
McDonald’s tylko w Polsce zatrudnia ponad 31 tys. pracowników, a ponad 80 proc. kadry zarządzającej rozpoczynało karierę jako pracownicy restauracji.
– W McDonald’s na rozwój i awans może liczyć każdy, niezależnie od płci, wieku, wykształcenia, doświadczenia czy pochodzenia. W ramach licznych programów edukacyjnych pracownicy rozwijają swoje kompetencje managerskie i biznesowe, zdobywają także umiejętności przydatne przez całe życie, nie tylko w obszarze zawodowym, ale i prywatnym – mówi labor relations leader w McDonald’s Polska.
– Ta wiedza ze studiów zdecydowanie przydaje się w codziennej pracy. Zwłaszcza że McDonald’s to firma, która korzysta z wielu nowoczesnych rozwiązań, a my na co dzień zarządzamy trudnymi sytuacjami, mamy sukcesję managerską, otwieramy wiele restauracji, potrzebni są nowi kierownicy, managerowie. To, czego nauczyliśmy się na uczelni, pomogło nam usystematyzować wiedzę, połączyć ją z naukowym doświadczeniem – mówi Marta Jasińska, customer experience consultant w McDonald’s Polska i absolwentka studiów dualnych.
Studia to nie koniec możliwości rozwoju w strukturach McDonald’s. Firma zapewnia pracownikom szkolenia już od pierwszego dnia pracy i stale rozwija edukacyjne portfolio.
– Dla najbardziej utalentowanych pracowników mamy Talent Development Program, podczas którego rozwijają i wzmacniają oni swoje kompetencje liderskie. Kadrę menedżerską restauracji rozwijamy też w ramach HR Development Program, w czasie którego dajemy menedżerom umiejętności z obszaru HR – wymienia Beata Ciąćka. – Dbamy o to, żeby nasi pracownicy cały czas podnosili swoje kompetencje. Ale też od pierwszego dnia pracy każdy pracownik ma jasną ścieżkę kariery i szkolenia w McDonald’s, wie, co może osiągnąć, pracując z nami i korzystając z naszej wiedzy i doświadczeń.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.