Newsy

Ministerstwo Finansów chce wprowadzić Konstytucję Podatkową w II połowie 2020 roku. Ma zmniejszyć liczbę konfliktów między fiskusem a firmami

2019-03-13  |  06:25

W ciągu najbliższych tygodni projekt nowej ordynacji podatkowej trafi do akceptacji rządu. Prawdopodobnym terminem wejścia w życie nowych przepisów jest druga połowa 2020 roku – mówi wiceminister finansów Filip Świtała. Ordynacja podatkowa ma wprowadzić około 20 nowych rozwiązań, które służą ochronie praw podatnika w jego relacjach z organami skarbowymi. Celem jest zmniejszenie liczby konfliktów między przedsiębiorcami a fiskusem.

Nowa ordynacja podatkowa jest – w naszym zamierzeniu – nowym otwarciem pomiędzy fiskusem a przedsiębiorcami. Wprowadzamy dużo nowych procedur, które będą dla przedsiębiorców przyjazne. Mamy nadzieję, że wprowadzimy również akt budujący większe zaufanie między przedsiębiorcami a KAS. Kończymy w tej chwili uzgodnienia zewnętrzne i w niedługim czasie – być może w ciągu najbliższych tygodni – skierujemy projekt do akceptacji na Komitet Stały Rady Ministrów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Filip Świtała, wiceminister finansów. 

Obecnie obowiązująca ordynacja podatkowa liczy już 20 lat i nie nadąża za światowymi i unijnymi standardami w prawie podatkowym. Świadczą o tym również wyroki Trybunału Konstytucyjnego uznające za niezgodne z Konstytucją niektóre obowiązujące przepisy. Dodatkowo, wpływ na jej obecny kształt mają liczne nowelizacje. Na potrzebę zmiany zwracają uwagę eksperci, doradcy podatkowi, przedstawiciele środowiska akademickiego oraz sędziowie.

Projekt nowej ordynacji autorstwa resortu finansów ma przede wszystkim odwrócić model współpracy między administracją a podatnikiem, zmienić go na bardziej elastyczny i przyjazny.

– Chcemy, żeby administracja była bardziej przyjazna, współpracowała z podatnikiem, a nie nakazywała i kontrolowała. Wprowadziliśmy już systemy informatyczne, które znacznie precyzyjniej typują podmioty do kontroli. Przedsiębiorcy już dostrzegli, że kontroli jest mniej, za to są lepiej celowane. W kolejnym etapie chcemy wprowadzić tzw. cooperative compliance, czyli model współpracy między podatnikiem a władzami skarbowymi, która odbywa się na zasadzie: „transparentność w zamian za pewność” – czyli my dajemy pewność, a podatnik jest wobec nas transparentny – mówi Filip Świtała.

W zamierzeniu resortu finansów nowa ordynacja ma być Konstytucją Podatkową, fundamentem całego systemu podatkowego w Polsce. Projekt wprowadza około 20 nowych rozwiązań, które służą ochronie praw podatnika w jego relacjach z organami podatkowymi, oraz instytucji zwiększających skuteczność i efektywność wymiaru i poboru podatków.

– Ograniczymy sytuacje, które z punktu widzenia przedsiębiorców mogą dzisiaj wyglądać na nadużycia. Przykładowo, w zakresie przedawnienia wykluczymy możliwość niekontrolowanego przerywania jego biegu, które powoduje, że za każdym razem to przedawnienie liczy się od nowa – mówi Filip Świtała. 

Wśród nowości są między innymi: mediacja podatkowa – procedura rozwiązywania sporów z udziałem osoby trzeciej (mediatora z listy prowadzonej przez MF) i procedura konsultacyjna – inaczej nazywana kontrolą na zamówienie. Podatnik niepewny co do poprawności dokonanych rozliczeń podatkowych będzie mógł się zwrócić do organu podatkowego o skontrolowanie przez organ określonej transakcji.

Wprowadzamy również nową instytucję, tzw. umowy podatkowej, gdzie pewne kontrowersyjne kwestie dotyczące stanu faktycznego, np. zasad wyceny aktywów czy dóbr, które są trudne do wycenienia, będzie można uzgodnić w ramach porozumienia pomiędzy organem podatkowym a podatnikiem, zamiast angażować kilkunastu biegłych – wylicza wiceminister finansów.

Jak informuje, prawdopodobnym terminem wejścia w życie nowej ordynacji podatkowej to 1 stycznia 2020, ale być może będzie to II połowa 2020 roku, jeśli potrzeba będzie więcej czasu na przygotowanie się do zmian dla przedsiębiorców.

– Robimy wszystko, żeby nowa ordynacja podatkowa została uchwalona w trakcie bieżącej kadencji Sejmu – mówi Filip Świtała. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.