Mówi: | Adam Pawlik |
Funkcja: | członek zarządu, dyrektor handlowy |
Firma: | Polregio |
Największy w Polsce przewoźnik kolejowy startuje z videomatami do zakupu biletów. To pierwsze tak nowoczesne rozwiązanie na rynku
Polregio – największy w Polsce pod względem liczby pasażerów przewoźnik kolejowy – uruchamia nowy, innowacyjny kanał sprzedaży biletów. To videomaty z funkcją e-kasjera, które na początek, w ramach pilotażu, pojawią się na 10 dworcach kolejowych. Przewoźnik podkreśla, że to pierwsze tak nowoczesne rozwiązanie na polskim rynku, a jego pilotaż potrwa pół roku. Jeżeli się sprawdzi, videomaty pojawią się w większej liczbie lokalizacji – zwłaszcza na małych stacjach, gdzie dziś pasażerowie mają problem z dostępnością usługi zakupu biletu.
– Z wielu badań marketingowych i handlowych jednoznacznie wynika, że na rynku jest dość dużo naszych klientów, którzy chcą mieć możliwość zakupu biletów przy pomocy żywej osoby. Dotychczas pasażer werbalizował to w taki sposób, że chciałby kupować bilety w kasie biletowej. Tych kas biletowych jest jednak w Polsce stosunkowo niewiele ze względu na ich wysoką kosztochłonność, podobnie jest zresztą w całej Unii Europejskiej. Dlatego też pomyśleliśmy, że połączymy funkcję kasy biletowej z biletomatem. I tak powstał videomat z funkcją e-kasjera. To nasze nowe, innowacyjne rozwiązanie i mamy nadzieję, że pasażerowie będą chętnie korzystać z tej formy zakupu biletów – mówi Adam Pawlik, członek zarządu i dyrektor handlowy Polregio SA.
Statystyki pokazują, że liczba pasażerów Polregio z każdym rokiem sukcesywnie wzrasta. Od stycznia do lipca br. z usług spółki skorzystało już 47,8 mln klientów, co oznacza aż 56-proc. wzrost (o ponad 17 mln) w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Teraz kupowanie biletów ma być dla nich dużo prostsze dzięki uruchomionej właśnie, pilotażowej usłudze videomatów z funkcją e-kasjera. Na dworcach kolejowych w całej Polsce pojawi się na początek 10 takich urządzeń, a dwa pierwsze działają już w Łodzi i Świnoujściu. Kolejne pojawią się w najbliższym czasie w Krakowie, Zielonej Górze, Jarosławiu, Poznaniu, Szczecinie i Opolu.
– Będziemy stale monitorować wskaźniki tego pilotażu, aby w ciągu sześciu miesięcy zadecydować, czy jest to projekt celowy i czy trafił w gusta naszych klientów. Jeżeli tak, to będziemy podejmować dalsze decyzje o jego rozwoju – zapowiada Adam Pawlik.
Polregio podaje, że na dziś ma w całej Polsce ok. 150 kas biletowych, których kosztochłonność w niektórych przypadkach przekracza nawet 50 proc. Dostępność tych kas na dworcach premium wynosi średnio 12 godzin dziennie, ale na mniejszych dworcach to już tylko 7 godzin. Alternatywą są biletomaty, ale duża część pasażerów chciałaby korzystać z pomocy pracownika w trakcie zakupu biletów na połączenia kolejowe. Nowe urządzenie sprzedażowe ma połączyć funkcjonalności obu tych wcześniejszych rozwiązań, a przy tym zwiększyć dostępność i ograniczyć koszty.
– Poprawi się komfort naszych pasażerów i dostępność usług. Funkcja e-kasjera w videomacie będzie dostępna od godziny 6.00 do 22.00, czyli aż 16 godzin na dobę, przez siedem dni w tygodniu – mówi dyrektor handlowy Polregio SA. – Ponadto, jeśli pilotaż się rozwinie i w drugim etapie uruchomimy więcej tych urządzeń, to one pojawią się przede wszystkim na mniejszych stacjach w Polsce, gdzie na dzisiaj klient nie może zakupić biletu w kasie, ponieważ tam jej nie ma.
Videomaty z funkcją e-kasjera to pierwsze tak nowoczesne rozwiązanie na polskim rynku. Jego działanie jest bardzo proste: wystarczy, że pasażer przyciśnie odpowiedni przycisk na ekranie videomatu i połączy się z call center, którego pracownik przeprowadzi go przez cały proces zakupu biletu na wybrane połączenie, dobierając najkorzystniejszą ofertę. Na koniec klientowi pozostaje tylko zbliżenie karty płatniczej do czytnika i odebranie biletu.
– To urządzenie jest smukłe, ładne, ma duży i funkcjonalny ekran dotykowy. Dla osób niższego wzrostu lub poruszających się na wózkach inwalidzkich jest możliwość przesuwania tego ekranu w górę bądź w dół, żeby maksymalnie ułatwić im proces zakupu biletu – mówi Adam Pawlik.
Pasażerowie, którzy nie potrzebują i nie chcą korzystać z pomocy e-kasjera, ponieważ wolą korzystać z usług tradycyjnego biletomatu, w nowych urządzeniach również będą mieli taką możliwość.
– Jeśli klient będzie chciał samodzielnie dokonać zakupu biletu, może to zrobić tak jak w tradycyjnym biletomacie. Z tą różnicą, że w przypadku videomatu ze wsparciem e-kasjera zakup biletu będzie szybszy – mówi ekspert.
Videomaty z funkcją e-kasjera są efektem wielomiesięcznej współpracy Polregio z firmami Netia i Avista. W nadchodzących tygodniach przewoźnik zaplanował kampanię reklamową pod hasłem „Do kolejki bez kolejki” oraz szereg eventów na dworcach, które mają zachęcić klientów do korzystania z nowych, innowacyjnych urządzeń.
Polregio, dawniej Przewozy Regionalne, to największy w Polsce przewoźnik pod względem liczby przewożonych pasażerów. Spółka ma ich ok. 70 mln rocznie, co daje jej 26-proc. udział w polskim rynku, a każdego dnia na tory wyjeżdża ok. 1,5 tys. jej pociągów, obsługujących głównie trasy lokalne i regionalne, które zatrzymują się na ponad 1,9 tys. stacji i dworców kolejowych.
Czytaj także
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-29: Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive
- 2025-03-20: Prace nad deregulacją przyspieszają. Przedsiębiorcy wyczekują korzystnych zmian
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.