Newsy

Nie tylko pracodawca powinien motywować do działania pracowników. Mogą to robić także koledzy z pracy

2015-12-17  |  06:45
Mówi:Anna Rosiak
Funkcja:doradca zawodowy, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Szczecinie
  • MP4
  • Uznanie dokonań pracowników i premie finansowe – to najważniejsze narzędzia motywacyjne w rękach każdego pracodawcy. Zaangażowanie w wykonywanie obowiązków mogą podtrzymywać także sami pracownicy, tworząc dobrą atmosferę w zespole. Jej podstawą powinno być docenianie i chwalenie osiągnięć współpracowników oraz gotowość do pomocy.

    Motywacja do pracy nie jest stała  może ulegać wahaniom w zależności od atmosfery panującej w miejscu zatrudnienia, sytuacji życiowej pracownika, a nawet pory roku. Psychologowie wyróżniają dwa rodzaje motywacji pracowników: pozytywną, wynikającą z chęci otrzymania nagrody (gratyfikacji pieniężnej bądź satysfakcji własnej z dobrze wykonanej pracy) i negatywną, której źródłem jest obawa przed karą. Zdaniem ekspertów system nagród zawsze się sprawdza, nagrody muszą być jednak adekwatne do wykonanej przez podwładnego pracy.

    – Nagradzamy to, czego pracownik dokonał, a nie samego pracownika. Musi być jasno uzasadnione, za co on został nagrodzony, bo przeniosło się to np. na dochody w firmie czy zrealizowanie konkretnych celów – mówi agencji informacyjnej Newseria Anna Rosiak, doradca zawodowy, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Szczecinie.

    W utrzymaniu stałego, wysokiego zaangażowania podwładnych ogromną rolę odgrywa pracodawca. Jednym z najważniejszych czynników motywujących do pracy są pieniądze, jednak  zdaniem psychologów pracy  tuż za nim plasuje się uznanie. Pracownicy, których wysiłek i zaangażowanie w wykonywanie obowiązków zawodowych są dostrzegane przez szefów, pracują chętniej i wydajniej. Uznanie może się przejawiać w formie premii finansowych, często jednak zwykłe pochwały wystarczą, by zmotywować pracownika. Dla wielu osób pochwała szefa stanowi nawet rekompensatę nieco niższych zarobków lub braku premii.

    – Bardzo lubimy być zauważani i doceniani, zwłaszcza przez naszych przełożonych. Dobrze jest, kiedy czasami prezes wejdzie do pokoju, zobaczy, co pracownicy robią, pochyli się nad ich pracą, pochwali i podziękuje za jakieś działanie. Zwracanie no to uwagi przez pracodawców jest bardzo istotne – mówi Anna Rosiak.

    Istotnym czynnikiem motywującym jest także możliwość osiągania sukcesów zawodowych oraz rozwój osobisty. Dbający o pracownika szef powinien więc zapewnić mu warunki pracy pozwalające na realizację tych celów.

    Na poziom zaangażowania znaczny wpływ ma ponadto atmosfera panująca w firmie  w dużej mierze zależy ona także od współpracowników. Brak konfliktów lub szybkie ich rozwiązywanie, równość pracowników (także ze względu na płeć), wzajemna życzliwość pracowników wobec siebie  te czynniki sprawiają, że praca jest wydajniejsza.

    – Gotowość do pomocy, zauważanie tego, co jest dobrze zrobione oraz zauważanie mocnych stron i sukcesów przez najbliższe otoczenie w firmie będzie powodowało, że z wzajemnością wróci to do nas z powrotem, bo nasza koleżanka czy kolega odwzajemnią się tym samym – mówi Anna Rosiak. 

    Warto jednak pamiętać, że gotowość do pomocy nie oznacza wyręczania kolegi. To może bowiem prowadzić do zaniżenia jego poczucia własnej wartości. Niska wiara we własne możliwości to jeden z istotniejszych czynników zniechęcających do pracy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

    Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

    Konsument

    35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

    W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

    Problemy społeczne

    Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

    Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.