Mówi: | Tomasz Pisula |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych |
PAIiIZ zapowiada walkę o inwestorów, którzy wycofują się z Wielkiej Brytanii. Sieć zagranicznych biur pomoże też firmom w eksporcie
Dzięki rozbudowie sieci biur za granicą Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych chce wspierać polskie firmy w eksporcie i inwestowaniu poza Polską. Uruchomiono już sześć placówek, m.in. w Szanghaju i Singapurze, a docelowo ma ich być ok. 70. PAIiIZ zapowiada także walkę o inwestorów, którzy wycofują się z Wielkiej Brytanii. To szansa na powtórzenie dobrych wyników z 2016 roku, kiedy przez agencję zainwestowano w Polsce 1,7 mld euro.
Zmiany koncepcyjne realizowane przez resort rozwoju przekształcają Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych w Polską Agencję Inwestycji i Handlu, która wejdzie w skład Polskiego Funduszu Rozwoju. Rozszerzony zostanie też obszar działalności.
– Będziemy promować polski eksport. To nowy mandat, który dostaliśmy od premiera Morawieckiego w ramach Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Obecnie zakładamy biura handlowe za granicą, mamy ich już sześć, w podobnym tempie będziemy otwierali kolejne placówki – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
Zagraniczne Biura Handlowe działają obecnie w Szanghaju, Singapurze, San Francisco, Teheranie, Nairobi oraz Sajgonie. Docelowo ma ich powstać 70. Jeszcze w pierwszej połowie 2017 roku kolejne biura zostaną otwarte w Budapeszcie, Frankfurcie, Dubaju i Meksyku.
– Już teraz zapraszam przedsiębiorców do kontaktu z nami. Tam, gdzie będzie możliwość będziemy starali się im pomóc wchodzić na rynki zagraniczne i służyć wiedzą. Taką wiedzę mamy, bo zajmowaliśmy się już promocją eksportu, ale teraz dzięki siatce kilkudziesięciu biur na świecie będziemy to mogli robić dużo efektywniej – zapowiada Pisula.
Agencja ma wspierać eksport poprzez analizy rynkowe i raporty sektorowe. Dysponuje też siecią kontaktów z firmami i instytucjami na zagranicznych rynkach. Pomoże wyszukiwać partnerów biznesowych i zapewni wsparcie przy wprowadzaniu towarów na dany rynek. Dodatkowo ma weryfikować partnerów biznesowych i organizować udział w targach. W tym roku Polska jest Krajem Partnerskim Targów Hannover Messe, które odbędą się 24–28 kwietnia. Będzie to okazja dla polskiego biznesu do prezentacji produktów, jak i pozyskania cennych kontaktów.
– To największe światowe targi związane z innowacyjnymi technologiami, impreza o najwyższym światowym poziomie z udziałem premierów rządów, których będzie gościć kanclerz Niemiec Angela Merkel. Nasza agencja jest odpowiedzialna za ceremonię otwarcia, trwają prace nad programem artystycznym. Chcemy zorganizować imprezę na najwyższym światowym poziomie – mówi prezes PAIiIZ.
Rolą Agencji wciąż będzie przyciąganie zagranicznych inwestorów. W styczniu tego roku PAIiIZ prowadzi obsługę 198 potencjalnych projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 4,3 mld euro i docelowym zatrudnieniu dla ponad 50 tys. osób.
– Zamierzamy obsługiwać inwestorów zagranicznych na tym samym poziomie, co dotychczas. 2016 rok był rekordowy pod względem liczby stworzonych miejsc pracy czy wartości inwestycji – podkreśla prezes PAIiIZ.
W 2016 roku ukończono 64 inwestycje o łącznej wartości ponad 1,7 mld euro. Pod względem liczby projektów zanotowano 14-proc. wzrost (56 w 2015 roku), wartość inwestycji w ciągu roku wzrosła zaś o 128 proc. (z 767 mln w 2015 roku). Nowe inwestycje dały miejsca pracy ponad 16 tys. osób (przy 9 tys. rok wcześniej). Najliczniejszą grupę inwestorów stanowiły firmy ze Stanów Zjednoczonych. Z kolei niemieckie firmy (trzecie miejsce pod względem liczby inwestycji) zainwestowały u nas najwięcej (613,5 mln euro).
– W tym roku największym wyzwaniem będzie przyciągnięcie do kraju tych inwestorów, którzy wycofują się z Wielkiej Brytanii. Brexit i potencjalne cła wwozowe do Unii Europejskiej sprawiają, że przemysłowcy, którzy przez ostatnie kilkadziesiąt lat zakładali zakłady produkcyjne w Wielkiej Brytanii szukają nowych lokalizacji dla swoich zakładów. Jesteśmy jednym z głównych starających się o tę schedę po wyjściu Wielkiej Brytanii ze strefy euro – zapowiada Tomasz Pisula.
Czytaj także
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-11-15: Rynek roślinnych zamienników nabiału jest wart 640 mln zł. Polski start-up promuje na nim produkty z łubinu
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Rolnictwo
Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu
Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.
Prawo
Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów
Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.
Ochrona środowiska
Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.