Mówi: | Waldemar Pawlak |
Funkcja: | Wicepremier i minister gospodarki |
Pawlak: pakiet deregulacyjny po wakacjach w parlamencie
– Najtrudniejsze będą dyskusje o podatku, szczególnie o VAT i terminach rozliczeń – uważa Waldemar Pawlak, wicepremier i minister gospodarki. Trwają konsultacje społeczne i międzyresortowe nad trzecim pakietem deregulacyjnym mającym przede wszystkim ułatwić funkcjonowanie przedsiębiorcom. Największe obawy budzi to, czy szef resortu finansów zgodzi się na te propozycje.
– W czerwcu złożymy projekt już na Radę Ministrów. Zaraz po wakacjach powinien być przyjęty przez parlament – mówi Waldemar Pawlak.
Wcześniej do niektórych rozwiązań ustawy deregulacyjnej należy przekonać Ministerstwo Finansów.
- Jesteśmy w trakcie dyskusji, wymiany opinii i liczę na życzliwość we wszystkich sprawach, które poprawiają płynność finansową w gospodarce - podkreśla wicepremier.
Waldemar Pawlak przekonuje, że wiele z jego propozycji mogłoby poprawić sytuację gospodarczą kraju.
– Po pierwsze, to są decyzje, które pomagają uzyskać lepszą płynność w gospodarce i tu kluczowe znaczenie mają rozwiązania dotyczące VAT-u. Z jednej strony promocja rozliczenia kasowego VAT-u przez małych przedsiębiorców to w tej chwili do 1,2 mln euro obrotu, natomiast chcemy to podwyższyć do 2 mln euro – informuje minister. – Drugie, to są obowiązki informacyjne.
Resort gospodarki planuje zredukować kilkadziesiąt takich obowiązków.
– Bardzo ważny jest też pakiet, który już znalazł się w parlamencie, dotyczący elektronizacji w zakresie formularzy i komunikacji. Dzięki temu będzie można obniżyć koszty, a także uprościć relację między biznesem a administracją – tłumaczy Waldemar Pawlak.
Szef resortu gospodarki przekonuje, że inna propozycja – skrócenia okresu zwrotu podatku VAT z 60 do 30 dni – nie będzie miała negatywnego wpływu na budżet państwa.
– Nie ma skutków dla budżetu, jeśli mówimy o dłuższym horyzoncie czasu. Są może skutki związane z chwilową płynnością, żeby ten transfer dokonać. Ale jeżeli z jednej strony skrócimy zwrot VAT-u do 30 dni, a z drugiej wydłużymy obowiązek zapłaty VAT-u dla importowanych towarów z 10 do 30 dni, to na zwiększeniu obrotu na naszych granicach i w portach budżet może zyskać znacznie więcej. Dzisiaj paranoja tej sytuacji polega na tym, że wiele towarów importowanych do Polski idzie przez zagraniczne porty i tam zostaje duża część profitów z tego tytułu – uważa Pawlak.
Inna propozycja dotyczy wydłużenia stażu pracy dla młodych osób o kolejne 3 miesiące, mimo, że np. doświadczenia francuskie nie są pozytywne w tym względzie.
– Trzeba próbować otwierać różne opcje, różne możliwości – odpowiada Waldemar Pawlak. – To zawsze daje szanse na wykorzystanie tych mechanizmów, które są najbardziej obiecujące.
Czytaj także
- 2024-06-11: Pola elektromagnetyczne nie stwarzają ryzyka dla ludzi. Poziomy promieniowania są znacznie poniżej limitów
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-05-10: Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-05-27: Greenwashing to powszechne zjawisko wśród firm. UE chce z nim skutecznie walczyć i nakłada na nie nowe obowiązki
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-05-16: Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-05-23: Producenci owoców i warzyw: Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne
- 2024-04-09: Sądy w Polsce nadużywają tymczasowego aresztowania. W wielu przypadkach mógłby go zastąpić areszt domowy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Konsument
![](https://www.newseria.pl/files/11111/recycling-1,w_274,_small.jpg)
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/gremi-cudzoziemcy-foto,w_133,_small.jpg)
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ztm-warszwa-bilety-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.