Mówi: | Henryka Bochniarz |
Funkcja: | Prezydent |
Firma: | PKPP Lewiatan |
PKPP Lewiatan: polskie firmy chcą inwestować za granicą. To dowód na to, że polska przedsiębiorczość się rozwija
Mimo kryzysu polskie firmy, zwłaszcza mniejsze, poszukują partnerów za granicą i chcą tam inwestować, dlatego należy im w tym pomóc – uważa Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. W jej ocenie należy obecnie postawić na promocję polskich firm za granicą, ale potrzebne jest do tego także działanie rządu, nie tylko samych przedsiębiorców.
Zdaniem Henryki Bochniarz obecnie wiele firm, nawet tych małych, chce ekspansji swoich produktów i pokazania swojego potencjału zagranicą.
– Mniejsi przedsiębiorcy zaczynają rozglądać się za możliwościami zaistnienia zagranicą w różny sposób, chodzi tu i o sprzedaż swoich produktów, i poszukiwanie partnerów, wreszcie ewentualne inwestowanie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezydent PKPP Lewiatan. – Jest to dowód na to, że polska przedsiębiorczość się rozwija, mimo że wokół panuje recesja, a po drugie, że wychodzi z krajowego grajdołka, co dobrze o niej świadczy.
Henryka Bochniarz podkreśla, że należy obecnie pomóc firmom w promowaniu swoich produktów zagranicą.
– Chodzi o to, aby te kontakty z zagranicą przyniosły konkretne efekty w postaci podpisanych umów – uważa.
Jej zdaniem potencjał polskich firm wciąż jest mało znany w Europie i na świecie. Nawet mimo tego, że od wielu lat należymy do NATO czy Unii Europejskiej. I to na atutach przedsiębiorczości należy skupić działania promocyjne.
– Jeśli chcemy uciec od wizerunku Polski ziemniaka, wódki, Wałęsy – z całym szacunkiem, i papieża, to potrzebna jest bardzo silna promocja Polski – argumentuje prezydent PKPP. – Wszystko po to, aby wypromować obraz Polski jako nowoczesnego kraju, ludzi młodych i dobrze wyedukowanych.
Henryka Bochniarz jest zdania, że rząd powinien wspomóc firmy w promowaniu się zagranicą.
– Przedsiębiorstwa same tego nie zrobią. My możemy podejmować niektóre działania na własną rękę, ale bez skoordynowanej akcji i bez działań rządu tego się po prostu nie da zrobić – podkreśla prezydent PKPP.
Polskim firmom sprzyjałoby również uporządkowanie krajowego podwórka. Chodzi o regulacje, które ułatwiłyby działalność gospodarczą i zmotywowały do jej rozwijania. Prezydent PKPP jest zdania, że obecne 55. miejsce Polski w najnowszym rankingu Doing Business, który ocenia warunki prowadzenia biznesu na świecie, to wciąż za mało. Mimo że Polska awansowała o pięć pozycji w porównaniu do poprzedniej edycji.
– Nie jest wielkim sukcesem to, że Polska jest na 55., a nie jak wcześniej, na 60. miejscu w rankingu Doing Business, jeżeli chcemy rzeczywiście się rozwijać – zauważa Henryka Bochniarz. – A mamy do nadrobienia ogromny dystans. Cieszymy się z tego, co jest, ale nie oszukujmy się, jeśli chodzi o produktywność, innowacyjność to ciągle nam daleko do światowej czołówki.
Polskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne łącznie przekroczyły już 40 mld USD. Ponad 90 proc. z nich zrealizowano w Europie. Większość inwestycji to przetwórstwo przemysłowe i działalność usługowa, w szczególności nastawiona na usługi związane z obsługą działalności gospodarczej.
Czytaj także
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-22: Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.
Prawo
Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym
Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.
Firma
Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie
Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.