Newsy

Polacy zgłaszają coraz więcej patentów. W ubiegłym roku do Europejskiego Urzędu Patentowego wpłynęło blisko pół tysiąca wniosków

2015-05-12  |  06:20

Od wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowe podmioty zgłaszają coraz więcej wniosków do Europejskiego Urzędu Patentowego. W ubiegłym roku było ich ponad 470, o jedną czwartą więcej niż w 2013 roku. Na milion obywateli Polska ma ok. 12 zgłoszeń patentowych. Pod tym względem wyprzedziła Węgry i zbliża się do Czech. Daleko nam jednak do Słowenii, lidera regionu, która ma 60 zgłoszeń patentowych na milion obywateli.

W ciągu kilkunastu lat, mniej więcej od wejścia Polski do Unii Europejskiej, notujemy stały, dynamiczny wzrost liczby zgłoszeń patentowych do Europejskiego Urzędu Patentowego (EUP) w wysokości kilkunastu procent rocznie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Czernicki, IP Counsel z firmy doradczej Crido Taxand. – W ubiegłym roku polskie podmioty zgłosiły 475 wniosków. Jest to kolejny znaczny wzrost – w 2013 roku takich zgłoszeń było trochę ponad 370.

Jak wynika z danych firmy doradczej Crido Taxand, w 2005 roku wniosków do EUP było zaledwie 105. W ciągu ostatnich dziesięciu lat ich liczba wzrosła prawie pięciokrotnie. Zgłoszone w ubiegłym roku patenty z Polski stanowiły mniej więcej 45 proc. wszystkich zgłoszeń z Europy Środkowo-Wschodniej. Najczęściej dotyczyły rozwiązań z zakresu biotechnologii, informatyki oraz metrologii (nauka dotycząca sposobów dokonywania pomiarów oraz zasad interpretacji uzyskanych wyników).

W liczbach bezwzględnych, na tle innych krajów tego regionu Europy, Polska jest więc liderem. Pod względem liczby wniosków na milion obywateli Polska wprawdzie plasuje się w czołówce, daleko jej jednak do liderów. Na milion mieszkańców w ubiegłym roku przypadało 12 zgłoszeń z Polski, podczas gdy z Estonii – 27. Liderem tej części Starego Kontynentu była Słowenia z wynikiem 60 wniosków na milion obywateli. Trzecie miejsce, przed Polską, zajęły Czechy.

W ubiegłym roku w tej konkurencji po raz pierwszy w historii pokonaliśmy Węgrów. Jeżeli utrzymamy tak wysoką dynamikę wzrostu w najbliższym czasie, to uda nam się również wyprzedzić Czechy. W 2007 roku Polska zajmowała w tej kategorii dziewiąte miejsce na jedenaście notowanych krajów. Mamy więc najsilniejszą dynamikę wzrostu w regionie – zwraca uwagę Czernicki.

Prawdziwa przepaść jednak dzieli polskie podmioty i ich zachodnioeuropejskich konkurentów. W ubiegłym roku z Niemiec do EUP wpłynęło ponad 25 tys. wniosków patentowych.

Pozycja tego kraju wynika w dużej mierze z długoletniej tradycji i wysokiej kultury w tym zakresie – tłumaczy Czernicki. – Właściwie wszelkie nowe rozwiązania technologiczne poddawane są tam analizie patentowej. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, że ochrona patentowa może się przekładać na realne pieniądze, bo tak naprawdę oznacza zapewnienie sobie monopolu na stosowanie pewnych rozwiązań technologicznych, dlatego Niemcy utrzymują pozycję lidera.

W ubiegłym roku sporą niespodziankę sprawiła Holandia, z której napłynęło 17 proc. więcej wniosków do EUP niż podczas poprzednich dwunastu miesięcy. Czernicki przekonuje, że w rankingu wyraźnie można wyróżnić kraje, które mają zaawansowane technologie i zgłaszają bardzo dużo wynalazków. Liczba zgłoszeń patentowych z takich państw mniej więcej co roku utrzymuje się na podobnym poziomie.

To pokazuje również, jak wiele Polska ma w tej sprawie do nadrobienia – uważa Łukasz Czernicki. – Otrzymanie patentu udzielonego przez EUP powoduje, że firma zyskuje realną możliwość zapewnienia ochrony swojemu rozwiązaniu technologicznemu na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej oraz dziesięciu sąsiadów UE. Wchodzi w to również Szwajcaria, Turcja, Norwegia oraz kraje bałkańskie.

 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii

30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

Infrastruktura

Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja

W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.