Newsy

Połowa unijnych pieniędzy z nowego budżetu dla małych i średnich firm

2012-10-01  |  06:57
Mówi:Elżbieta Bieńkowska
Funkcja:Minister Rozwoju Regionalnego
  • MP4

     – W nowym budżecie Unii Europejskiej znacznie więcej pieniędzy będzie zarezerwowanych dla małych i średnich przedsiębiorstw – mówi minister rozwoju regionalnego, Elżbieta Bieńkowska. Przeznaczonych na ten cel będzie około połowy środków, jakie trafią do nas z Brukseli w latach 2014-2020. – To nie będą łatwe pieniądze – podkreśla minister w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    W bieżącej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2007-2013, na rozwój szeroko pojętej przedsiębiorczości, wzmacniania konkurencyjności i promocji zatrudnienia zarezerwowanych było ponad 30 proc. środków budżetowych. W kolejnym budżecie ma być ich jeszcze więcej, na czym skorzystać mają, m.in. polskie przedsiębiorstwa z sektora MSP.

      Pewnie ok. 50-55 proc. środków pójdzie bezpośrednio do małych i średnich przedsiębiorstw – mówi szefowa resortu rozwoju regionalnego, Elżbieta Bieńkowska.  Będą to ogromne pieniądze.

    Ale też ich uzyskanie nie będzie takie proste. Formalności stawiane przyszłym beneficjentom na pewno nie będą mniej restrykcyjne niż w obecnej perspektywie finansowej.

      Nie ukrywam, że regulacje, które Komisja Europejska przedstawiła są trudne, więc to będą też trudne pieniądze – przestrzega Elżbieta Bieńkowska. – Nie chciałabym jednak mówić, że będą trudniejsze niż te, które były, bo one już były dostatecznie trudne dla firm

    Jednocześnie dodaje, że polscy przedsiębiorcy doskonale sobie z tymi trudnościami poradzili, pozyskując do tej pory wiele miliardów złotych z łącznej puli środków, przeznaczonych na ten cel. Dlatego i w lata 2014-2020 z dostępem do pieniędzy większych problemów być nie powinno, tym bardziej, że będzie ich dużo więcej.

    Znacznie wcześniej, bo już w przyszłym roku, zmieni się kształt polityki regionalnej w aspekcie rozwoju miast.

      Od 1 stycznia, bo już jest zmieniona ustawa o działach administracji rządowej, przejmujemy kompetencje z ministerstwa transportu, dotyczące rozwoju miast – mówi Elżbieta Bieńkowska.

    Pierwszym krokiem będzie stworzenie dokumentu, w którym szczegółowo opisane będą problemy i bolączki polskich miast. Krajowa Polityka Miejska będzie proponowała konkretne instrumenty np. zmiany prawne, planistyczne czy instytucjonalne, które wspomogą rozwój miast i otaczających je obszarów.

      Dokument będzie wyznaczał również kierunki finansowania miast, czyli zarówno te infrastrukturalne, związane z komunikacją, i to nie tylko drogami, również z transportem miejskim i ze sprawami środowiskowymi, z rewitalizacją, ale uzupełnione o cały pakiet społeczny – wyjaśnia w czasie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw minister rozwoju regionalnego. To są nasze zamiary na najbliższy pewnie rok.

    Więcej na temat
    Firma Kilkanaście naborów wniosków na pieniądze z UE dla małych i średnich przedsiębiorstw jeszcze w tym roku Wszystkie newsy
    2012-09-28 | 06:55

    Kilkanaście naborów wniosków na pieniądze z UE dla małych i średnich przedsiębiorstw jeszcze w tym roku

     – Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw mogą liczyć na wsparcie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – podkreśla jej prezes, Bożena
    Firma PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma
    2012-09-27 | 06:55

    PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma

     – W sytuacji niepewności, dużych zawirowań na rynkach światowych i na rynku krajowym, planowanie w firmach jest metodą obrony – mówi Wojciech Szajnar, dyrektor
    Firma KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu
    2012-09-27 | 06:30

    KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu

    W czasie spowolnienia gospodarczego kołem zamachowym gospodarki są małe i średnie firmy. Zdaniem prezesa Krajowej Izby Gospodarczej łatwiej znoszą one trudną

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję

    Polscy mikro-, mali i średni przedsiębiorcy coraz aktywniej uczestniczą w eksporcie. Dla nawet 100 tys. z nich sprzedaż zagraniczna jest dodatkowym obszarem działalności. Ekspansję międzynarodową ułatwia im rozwój e-commerce, dzięki któremu docierają do większej bazy klientów, dywersyfikują działalność i zwiększają jej opłacalność. Tylko na Amazon wartość eksportu polskich MŚP wyniosła w 2023 roku 4,7 mld zł. Taką działalność prowadziło 90 proc. obecnych w serwisie sprzedających.

    Prawo

    Waldemar Buda: Brakuje jasnej deklaracji w sprawie zajęcia się sprawą Mercosuru w tym półroczu. Nie są planowane też zmiany w Planie Migracyjnym

    Europosłowie z opozycji krytykują wystąpienie Donalda Tuska przed Parlamentem Europejskim na temat planów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. W ocenie polityków Prawa i Sprawiedliwości wśród priorytetów przedstawionych przez polski rząd brakuje akcentów istotnych dla naszego kraju. Szczególnie ważna według nich jest kwestia dotycząca planowanego porozumienia Unia Europejska – MERCOSUR i modyfikacja Paktu Migracyjnego.

    Firma

    Rynek danych dla sztucznej inteligencji rośnie w coraz szybszym tempie. Wyzwaniem jest ich przetwarzanie

    Do 2032 roku obroty na rynku danych szkoleniowych dla sztucznej inteligencji zwiększą się ponad pięciokrotnie – wynika z prognoz Fortune Business Insights. Analitycy wskazują, że segmentami, w których dostęp do danych decyduje o przewadze konkurencyjnej, są IT i telekomunikacja, ale także handel detaliczny oraz medycyna. Źródeł i możliwości gromadzenia danych jest dziś bardzo dużo, w grę wchodzi nie tylko ich zakup, ale problemem jest wiedza, jakie konkretnie dane biznesowe są potrzebne i jak je skutecznie przetworzyć i zinterpretować.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.