Newsy

Polska jednym z największych rynków usług sprzątania w Europie. Coraz częściej zlecenia składane są przez internet

2017-02-16  |  06:35

Polski rynek usług sprzątania dla firm i instytucji wyceniany jest na blisko 7 mld zł, a dla klientów indywidualnych – na ok. 2 mld. Każdego roku notuje dynamiczne wzrosty. W szybkim tempie przybywa także zleceń przez internet. Najczęściej usługi sprzątania zamawiane są przez młode kobiety zamieszkujące na maksymalnie 64 mkw.

– Na polskim rynku usług sprzątania konkurencja jest już bardzo duża – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Nesterowicz, country manager w MyRendi.pl. –W ostatnim czasie zauważyliśmy pojawienie się nowego rodzaju działalności, za pośrednictwem internetu. Takie platformy mają niewielkie koszty własne, więc mogą zaproponować niższe ceny, przy zachowaniu jakości świadczonych usług. Na razie klienci uczą się składania tego rodzaju zleceń. MyRendi proponuje im szybką realizację takiego zamówienia.

Polska jest jednym z największych rynków usług sprzątających w Europie. Aktywnie prowadzi na nim działalność około 4 tys. firm sprzątających, których przychody każdego roku rosną o około jedną piątą (20 proc.). Krajowe usługi kierowane do firm i instytucji wyceniane są na 6–7 mld zł, natomiast zlecenia na rzecz klientów indywidualnych – blisko 2 mld zł. Na najpopularniejszych portalach ogłoszeniowych pojawia się ponad 6 tys. ogłoszeń dotyczących sprzątania miesięcznie. Średnie wynagrodzenie w firmach świadczących takie usługi wynosi około 2,2 tys. zł.

– 80 proc. zamówień realizowanych przez platformę MyRendi składanych jest przez osoby w wieku od 25 do 40 lat, w większości kobiet zamieszkujących mieszkania nie większe niż 64 mkw. – zauważa Marcin Nesterowicz.

25 proc. klientów zamawia mycie okien, a co piąty – czyszczenie piekarnika lub lodówki. Co dziesiąte zamówienie dotyczy porządków po przeprowadzkach bądź remoncie.

Start-up MyRendi powstał na fali trendu tzw. sharing economy (ekonomii dzielenia się), pośredniczy w usługach sprzątania pomiędzy klientami a osobami prowadzącymi tego rodzaju działalność. Platforma współpracuje między innymi z popularnym serwisem okazjonalnego wynajmu nieruchomości Airbnb (takie zlecenia stanowią obecnie ok. 5 proc. całości, ale ich liczba systematycznie rośnie). Z usług sprzątania coraz częściej korzystają także klienci biznesowi.

– Skupiamy się na regularnych klientach – zapewnia Marcin Nesterowicz. – Chcemy, aby zamawiający wracali do nas, dlatego stale monitorujemy jakość świadczonych usług poprzez system ocen oraz bezpośredni kontakt z klientem. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.