Mówi: | Joanna Mroczek |
Funkcja: | Director, Head of Consultancy & Research |
Firma: | CBRE |
Polska lokalnym liderem nowoczesnych centrów usług. Rozwijamy się szybciej niż Indie.
Polska jest najpopularniejszym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej dla inwestorów z sektora nowoczesnych usług dla biznesu (BPO). Zatrudnienie rośnie średnio o 20 proc. rocznie. Eksperci przewidują, że w najbliższych latach ten rynek będzie się wciąż dynamicznie rozwijał.
– BPO to są centra usług, skrót BPO znaczy Business Process Outsourcing czyli to wszystko, co przenosimy z własnego kraju za granicę, ta część działalności firmy, której nie możemy się pozbyć, ale którą możemy przenieść i uzyskać korzyści niższych kosztów, czy też korzyści skali – mówi Joanna Mroczek dyrektor, Head of Consultancy & Research w CBRE, firmie, która przy współpracy z agencją doradztwa personalnego Hays i Polską Agencją Informacji i Inwestycji Zagranicznych przygotowała raport „BPOland Potential and Prospects”.
Takie centra usług mogą zajmować się praktycznie każdą częścią działalności firmy, która decyduje się na outsourcing. Może to być też własna firma, otwierana w Polsce specjalnie do obsługi danej gałęzi przedsiębiorstwa.
– To może być działalność informatyczna, księgowa, bankowa, to mogą być fundusze, które przenoszą część obsługi do innych firm czy to może być np. zarządzanie umowami najmu – wyjaśnia Joanna Mroczek. – Banki, których kluczową działalnością są finanse, niekoniecznie muszą się zajmować wynajmem powierzchni biurowej, a ponieważ wynajmują jej dużo, przenoszą obsługę i zarządzanie tymi umowami najmu do innej firmy.
Polski rynek BPO rozwija się bardzo dynamicznie, szybciej niż w Indiach, które przez lata stały się symbolem outsourcingu. Większość zachodnich korporacji tam właśnie prowadzi część swojego biznesu.
– Cała gospodarka indyjska czy chińska w dużej mierze opiera się na świadczeniu usług dla Europy Zachodniej, dla Stanów Zjednoczonych, natomiast zauważamy, że w Polsce otwiera się znacznie szybciej i znacznie więcej tego typu przedsięwzięć – mówi ekspertka CBRE. – Roczny wzrost zatrudnienia to jest ponad 20 proc., podczas gdy wzrost zatrudnienia w Indiach już trochę słabnie, więc to jest bardzo dobra informacja dla nas. W tej chwili centra usług zatrudniają ponad 110 tys. ludzi, to jest rzeczywiście dużo.
W maju 2013 roku 43 krakowskie centra outsourcingu oferowały ponad 25 tys. miejsc pracy a 55 warszawskich ośrodków miało w tym czasie prawie 19 tys. pracowników. W 38 centrach położonych we Wrocławiu liczba miejsc pracy wynosiła ponad 18 tys. W tym ostatnim przypadku roczny wzrost sięgnął 46 proc.
– To, że tak dużo firm wchodzi do Polski i one przede wszystkim zwiększają swoje zatrudnienie, to jest bardzo dobry sygnał dla nas. Nawet jeżeli nigdy nie będziemy konkurować z Indiami i Chinami, bo tam stawia się na ilość, u nas coraz częściej na jakość. To jest dobry sygnał - mówi Joanna Mroczek.
Jakość usług i edukacji najważniejsza dla rozwoju
Wszystkie firmy, które decydują się przenieść część biznesu do Polski łączy to, że potrzebują dobrze wyszkolonych pracowników. Liczy się znajomość języków obcych, w cenie są absolwenci kierunków inżynieryjnych i związanych z nowoczesnymi technologiami. Tych u nas jest coraz więcej, między innymi dzięki wprowadzeniu tzw. kierunków zamawianych na polskich uczelniach. Polskie centra BPO mają też już kadrę wykształconą przez siebie w ciągu ostatnich lat rozwoju firm, co sprawia, że atrakcyjność naszego kraju jest jeszcze wyższa.
- Firmy poświęciły dużo czasu i energii na wykształcenie tych ludzi, na wprowadzenie tych procesów, co nie jest takie łatwe i oczywiste, poświęciły sporo czasu na współpracę z uczelniami, żeby te uczelnie kształciły ludzi, których oni oczekują – mówi Mroczek.
Dlatego też przyszłość polskiego sektora BPO jest w najbliższych latach niezagrożona – nawet przez tańszych pracowników, np. z Ukrainy.
- Oczywiście wiadomo, być może za 20 lat firmy dojdą do wniosku, że tak jak szybko otworzyły się w Polsce, tak szybko otworzą na Ukrainie, gdzie będą o 30 proc. niższe koszty. Ponieważ dużo zainwestowały już w Polskę, myślę, że będą nadal się rozwijać. Bardziej bym powiedziała, że pójdziemy w jakość, a nie w ilość – przewiduje ekspertka CBRE
Czytaj także
- 2024-06-14: Polska w światowej czołówce najchętniej wybieranych lokalizacji dla centrów usług wspólnych oraz ośrodków BPO. Generują one 4,5 proc. polskiego PKB
- 2024-08-02: Średnie i małe firmy mogą mieć problem z gromadzeniem danych do raportów zrównoważonego rozwoju. Bez nich grozi im utrata partnerów biznesowych
- 2022-06-07: Mimo wojny ukraińska branża IT działa niemal niezachwianie. Ponad połowa firm liczy w tym roku na wzrost przychodów
- 2021-08-30: Pandemia otworzyła nowe możliwości przed polskimi specjalistami IT. To może zwiększać presję na dalsze podwyżki wynagrodzeń
- 2021-06-11: Polska wciąż jest liderem regionu w przyciąganiu firm z sektora usług dla biznesu. Po chwilowym spowolnieniu zainteresowanie naszym rynkiem przyspiesza
- 2020-08-25: Firmy boją się zatrudniać na stałe. Skorzysta na tym rynek outsourcingu
- 2019-10-25: Grupa Citi będzie rozwijać centrum rozliczeniowe i operacyjne w Olsztynie. Chce zwiększyć zatrudnienie o prawie 300 osób
- 2019-09-20: Amerykański inwestor otwiera w Polsce swoje pierwsze centrum biznesowe. Kolejne inwestycje są w fazie negocjacji
- 2019-04-15: Citi rozszerza działalność w Polsce. W nowym centrum bankowości transakcyjnej pracę znajdzie 100 osób
- 2019-03-27: Shell przenosi do Krakowa obsługę kolejnych globalnych zadań. Koncern chce w tym roku zatrudnić kolejne kilkaset osób
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.