Newsy

Polskie firmy szukają nowych rynków zbytu

2014-10-08  |  06:40
Mówi:Szymon Wiliński
Funkcja:dyrektor ds. rozwoju usług informacji i windykacji
Firma:Coface
  • MP4
  • Trudna sytuacja na Wschodzie powoduje, że eksporterzy szukają nowych rynków zbytu, również tak egzotycznych, jak Malediwy czy Belize. Prawie co piąta firma deklaruje, że w decyzji o podjęciu współpracy z zagranicznym partnerem mogłoby pomóc sprawdzenie jego wiarygodności i wypłacalności.

    Polscy przedsiębiorcy próbują zrekompensować straty wynikające z sytuacji panującej na wschodzie Europy oraz trudności we współpracą z krajami Unii Europejskiej. Wszystko to powoduje, że coraz intensywniej szukają alternatywnych rynków zbytu. Widać to szczególnie po liczbie pytań, które otrzymuje nasza wywiadownia handlowa – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Wiliński, dyrektor ds. rozwoju usług informacji i windykacji w Coface.

    Dane Ministerstwa Gospodarki wskazują, że w związku z trudną sytuacją w regionie w I półroczu znacząco zmniejszył się eksport na rynki wschodnie. Sprzedaż towarów na Ukrainę spadła o ponad 26 proc., a do Rosji o blisko 11 proc. Dynamiczny wzrost odnotowano natomiast w eksporcie do krajów rozwijających się – dwukrotnie wzrósł eksport do Algierii, do Zjednoczonych Emiratów Arabskich o 64 proc., a do Arabii Saudyjskiej o ponad 45 proc. Przedsiębiorcy interesują się również krajami dalekowschodnimi, nie tylko Chinami i Indiami, lecz także Japonią.

    Otrzymujemy pytania dotyczącego całego świata, w ostatnim czasie m.in. z Malediwów, Kataru, Belize, czyli rajów podatkowych – przyznaje Wiliński.

    Jak wynika z badań przeprowadzonych wśród małych i średnich przedsiębiorstw przez Bibby Financial Services, 20 proc. badanych przyznaje, że pomoc w sprawdzeniu wiarygodności kontrahenta mogłaby ich skłonić do nawiązania współpracy handlowej. 15 proc. deklaruje, że do wejścia na inne rynki brakuje im większej wiedzy na ich temat. Przedsiębiorcy, którzy zwracają się do Coface z prośbą o stworzenie raportu handlowego, szukają informacji, na bazie których będą mogli podjąć decyzję odnośnie nawiązania bądź kontynuowania współpracy.

    Informacje, które dostarczamy, zawierają w szczególności wszystkie dane dotyczące rejestracji danego podmiotu. Są to również informacje finansowe i te oparte na naszych doświadczeniach, jako ubezpieczyciela należności, firmy faktoringowej i windykacyjnej – podkreśla ekspert Coface.

    Raporty handlowe wspomagają procesy decyzyjne oraz zwiększają bezpieczeństwo handlowe. Choć większość podanych informacji znajduje się w powszechnie dostępnych publikacjach sądowych i gospodarczych, to dotarcie do nich często wiąże się z dodatkowymi kosztami i jest czasochłonne.

    W raportach są też informacje oparte na naszych doświadczeniach. Wskaźnikiem, który pokazuje poziom wiarygodności klienta, jest limit rekomendowany przez Coface – tłumaczy Wiliński.

    Raport podaje też ocenę ryzyka nawiązania współpracy z danym podmiotem, a dzięki stosowanemu systemowi również prawdopodobieństwo niewypłacalności w ciągu najbliższego roku. Jak podkreśla Wiliński, Coface jest w stanie dostarczyć raporty o firmach zagranicznych z każdego zakątka świata.

    Dla przedsiębiorców istotna jest  szybkość dostarczenia danych, dlatego oferujemy możliwość pobierania informacji online. W danym momencie można pobrać informację o firmie funkcjonującej np. we Francji czy w innych krajach, z którymi dany przedsiębiorca chce współpracować – mówi Szymon Wiliński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii

    30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.

    Sport

    Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

    Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

    Infrastruktura

    Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja

    W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.