Mówi: | Janusz Wawrzyniak |
Funkcja: | automotive solution architect, managing consultant |
Firma: | Hicron |
Ponad 1,5 tys. systemów do zarządzania przedsiębiorstwem wymaga aktualizacji. Najnowsze wersje oferują m.in. intuicyjny interfejs i działanie w czasie rzeczywistym
Systemy ERP są wykorzystywane powszechnie przez przedsiębiorstwa w wielu branżach. Służą do planowania zasobów firmy, usprawniają zarządzanie, obniżają koszty i pomagają podejmować strategiczne decyzje. Wraz z rozwojem technologii część rozwiązań przestaje być aktualizowana i trzeba pomyśleć o przejściu na narzędzia nowej generacji. Do 2025 r. SAP zakończy wspieranie starszych wersji swojego systemu ERP. To oznacza, że firmy, które chcą dalej korzystać z aktualizacji i nowych funkcjonalności, będą musiały wdrożyć nową wersję oprogramowania przed tym terminem.
SAP zakończy wsparcie techniczne dla starszych wersji swojego systemu ERP do 2025 roku. Po tym czasie oprogramowanie nie będzie już wspierane m.in. pod kątem obsługi błędów wynikających ze zmieniającego się ustawodawstwa czy nowych możliwości technologicznych. Jednocześnie firma oferuje nowszą i bardziej rozbudowaną wersję. S/4HANA działa w czasie rzeczywistym i zapewnia bardziej intuicyjną obsługę nawet na urządzeniach mobilnych.
W Polsce jest ponad 1,5 tys. systemów SAP, które będą wymagać aktualizacji. Jak podkreśla Janusz Wawrzyniak, automotive solution architect w Hicron, przygotowując się do przejścia na S/4HANA, firma musi przede wszystkim odpowiednio zaplanować swoje działania i w pierwszym etapie dokonać oceny trzech różnych obszarów.
– W obszarze biznesowym możemy odkryć nowe możliwości S/4HANA i rozpoznać szanse dla rozwoju działalności dzięki zastosowaniu innowacji oraz zastanowić się, co chcemy osiągnąć z perspektywy biznesowej dzięki konwersji na nowy system. Możemy dojść do wniosku, że chcemy zmienić cały model biznesowy albo tylko usprawnić procesy bez drastycznych zmian w całej organizacji i jesteśmy zainteresowani szybką konwersją na S/4HANA w sposób, w jak najmniejszym stopniu zakłócający bieżącą działalność – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Janusz Wawrzyniak, automotive solution architect w Hicron.
W drugim obszarze firma musi zinwentaryzować swój obecny system pod kątem technicznym i zobrazować, w jaki sposób zostanie on przedstawiony w ramach S/4HANA. Dzięki temu zyska pojęcie o docelowej architekturze nowego systemu.
– W obszarze samej konwersji, biorąc pod uwagę wnioski biznesowe i techniczne wyciągnięte na wcześniejszych etapach, podejmiemy decyzję o tym, w jaki sposób chcemy przystąpić do pracy w S/4HANA – mówi Janusz Wawrzyniak.
Konwersja polegająca na skopiowaniu danych z obecnego systemu do S/4 HANA pozwoli przenieść wszystkie funkcje i ustawienia do nowego systemu wraz z całą historią. Część spersonalizowanych funkcji i rozwiązań zostanie zastąpiona nowymi, dostępnymi w S/4HANA. Inne będą musiały zostać odpowiednio dostosowane. To najlepszy wybór dla firm, które chcą możliwie najsprawniej przejść ze starszej wersji ERP na S/4HANA bez zakłócania bieżącej działalności albo zależy im jedynie na usprawnieniu procesów biznesowych.
– Druga opcja to wdrożenie S/4 HANA od początku jako niezależny system. Wtedy migracja obejmie jedynie wybrane dane z poprzedniego systemu. Dotyczy to sytuacji, gdy obecnie nie korzystamy z systemu SAP, ale chcemy wdrożyć S/4HANA. Jest to również zalecane, gdy podczas oceny działalności uznamy, że należy zmienić cały model biznesowy firmy i konieczna jest radykalna zmiana procesów i systemów – mówi Janusz Wawrzyniak.
Jak podkreśla, przejście ze starszych wersji systemu na S/4HANA to opłacalne, ale duże i skomplikowane przedsięwzięcie obliczone na co najmniej kilka miesięcy. Czas wdrożenia nowego oprogramowania jest uzależniony m.in. od potrzeb firmy i wybranego scenariusza.
– Najszybszym sposobem jest przejście na S/4HANA poprzez modernizację ERP, gdzie dokonujemy prostej konwersji naszego systemu ERP bez wprowadzania wielu zmian biznesowych. W przypadku, który obejmuje głównie aspekt techniczny, cały proces może potrwać od 4 do 6 miesięcy. Pamiętajmy jednak, że – zależnie od wymogów funkcjonalnych i dotyczących procesów biznesowych – długość tego okresu może ulec zmianie – mówi Janusz Wawrzyniak.
Aktualizacja systemu to proces, który wymaga odpowiedniego partnera technologicznego. Dlatego firma, która rozważa przejście na S/4HANA, powinna już w tej chwili zacząć rozmawiać z potencjalnymi dostawcami, bo przed 2025 rokiem ci mogą być już całkowicie zakontraktowani.
– Samodzielna realizacja całego przedsięwzięcia w obrębie organizacji jest bardzo trudna i może się okazać niemożliwa bez pomocy podmiotów zewnętrznych. To wielowymiarowy proces, znacznie bardziej skomplikowany niż standardowa aktualizacja systemu. Wiąże się z szeregiem zmian funkcjonalnych, wymaga wykorzystania różnego rodzaju zasobów – począwszy od zaplecza technicznego, poprzez konsultantów, aż po projektantów aplikacji oraz wiedzę na temat narzędzi SAP stosowanych do konwersji. Wdrożenie nowego systemu w ramach organizacji jest możliwe tylko wtedy, kiedy firma ma bardzo silny wewnętrzny zespół do spraw SAP – mówi Janusz Wawrzyniak.
Czytaj także
- 2024-11-26: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-10-28: Martyna Wojciechowska: Sztuczna inteligencja zastępująca dziennikarzy i artystów to niepokojący trend. To prowadzi do dezinformacji
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-10-24: Dekarbonizacja coraz ważniejsza w strategiach polskich firm. Branże energochłonne liderem takich inwestycji
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.