Mówi: | Paweł Łojewski |
Funkcja: | product manager |
Firma: | Sodexo Benefits and Rewards Services |
Pracodawcy szykują hojne prezenty dla swoich pracowników
Święta Bożego Narodzenia stały się dla polskich pracodawców główną okazją w roku do obdarowywania swoich pracowników pozapłacowymi benefitami. Firmy najczęściej oferują dofinansowanie wypoczynku, sportu i kultury, a także różnego rodzaju bony, kupony rabatowe i karty przedpłacone. Z prognoz firmy Sodexo Benefits and Rewards Services wynika, że rynek firmowych podarunków, podobnie jak różnorodność jego oferty, rośnie i będzie rósł z każdym rokiem.
– Najwięcej pracodawców, bo ponad 64 proc. według badań ARC Rynek i Opinia, obdarowuje pracowników właśnie na święta Bożego Narodzenia – mówi agencji informacyjnej Newseria Paweł Łojewski, product manager w Sodexo Benefits and Rewards Services. – Ale na tej liście okazji do obdarowywania jest również Wielkanoc, jak i inne poboczne święta, na przykład święta branżowe.
Pracownicy mogą liczyć na bardzo szeroki wachlarz gratyfikacji. Z reguły mają też prawo do wyboru prezentu najlepiej odpowiadającego ich potrzebom. Zazwyczaj im większa jest firma, tym więcej rodzajów benefitów oferuje. Jak wynika z badania Sodexo Benefits and Rewards Services, duże firmy (zatrudniające ponad 250 osób) mają sześć i więcej propozycji do wyboru.
– Od dofinansowania wypoczynku, które znajduje się na samym szczycie tej listy, po bony, kupony, karty przedpłacone, dofinansowanie sportu i kultury – wymienia Paweł Łojewski.
W ostatnim czasie na popularności zyskują sport i kultura. Oznacza to, że pracownicy coraz chętniej wybierają benefity, które umożliwiają im darmowy wstęp m.in. do kina, teatru czy na basen lub na siłownię. Zmienił się również sposób finansowania tego rodzaju aktywności przez pracodawców.
– W porównaniu do 2011 roku ten obszar dofinansowania pracowników wzrósł o 5 punktów procentowych – podkreśla product manager. – Do tej pory pracodawcy zwracali pracownikom pieniądze za wyjście do teatru czy do kina lub na przykład na basen. Teraz pracodawcy inwestują w tzw. karty przedpłacone lub karty abonamentowe.
Z roku na rok w świątecznej ofercie pracodawców zmienia się także proporcja poszczególnych świadczeń pozapłacowych. Wpływ na ograniczenie liczby benefitów miało np. spowolnienie gospodarcze. Obecnie rynek firmowych podarunków osiągnął już równowagę.
– Może nie jest to duże odbicie, ale rynek benefitów pozapłacowych zatrzymał się i utrzymuje się na tym samym poziomie – potwierdza Paweł Łojewski.
Z prognoz wynika, że rynek firmowych podarunków, podobnie jak różnorodność jego oferty, będzie rósł z każdym rokiem. Przekłada się na to m.in. zatrudnianie pracowników, którzy coraz bardziej różnią się pod względem m.in. wieku, pochodzenia, etc.
– W firmach pracują i coraz młodsi, i coraz bardziej doświadczeni pracownicy, kobiety i mężczyźni, pracownicy pochodzący z różnych miast – tłumaczy Paweł Łojewski. – Więc przekrój tych benefitów może się zwiększyć, możemy mieć więcej rodzajów benefitów pozapłacowych, z których pracownicy będą mogli wybierać.
Czytaj także
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-04-17: Eliza Gwiazda: Teraz w koszykach ze święconką jest nawet czekolada i alkohol. Ważniejszy jest przepych niż przeżywanie tego czasu w duchu świąteczno-religijnym
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-12: Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-17: Małgorzata Potocka: Nigdy nie przejmowałam się złą opinią, bo na ogół jest ona złośliwa, podła i pełna zazdrości. Moje spektakle są na światowym poziomie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.
Polityka
Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.
Konsument
Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.