Mówi: | Tomasz Kulesza, PKO Leasing Igor Konefał, Hangar 646 |
Przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po leasing. Pozwala im to na finansowanie nowych inwestycji przy zachowaniu płynności finansowej
W ciągu trzech kwartałów 2017 roku polskie firmy sfinansowały za pośrednictwem leasingu inwestycje na kwotę o niemal 13 proc. wyższą niż przed rokiem. Najczęściej wciąż nabywane w ten sposób są pojazdy, ale ich udział w ogólnej kwocie spada. Firmy leasingowe chętnie uczestniczą w finansowaniu nawet bardzo niecodziennych przedsięwzięć, takich jak np. parki trampolin. Ta forma pozwala przyspieszyć inwestycje przy zachowaniu płynności finansowej – podkreślają klienci.
– Klienci oczekują przede wszystkim kompleksowej oferty i szybkiego procesu decyzyjnego. To jest kluczowe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Kulesza, dyrektor departamentu sprzedaży w PKO Leasing.
PKO Leasing po trzech kwartałach roku jest liderem polskiego rynku leasingu: od stycznia do września udzieliło finansowania na kwotę niemal 6 mld zł, podczas gdy na całym rynku wartość leasingu wyniosła 47,9 mld zł, o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej. W samym trzecim kwartale dynamika była jeszcze wyższa: 15,6 proc.
– Polska jest aktualnie na szóstym miejscu na tle rynku europejskiego. Udział leasingu w sprzedaży to blisko 4 proc., może niewiele, ale wskaźnik, w jaki sposób polski leasing kontrybuuje do PKB, jest trzykrotnie wyższy od średniej europejskiej. To zwiastuje dobre prognozy dla sprzedaży w leasingu w najbliższych kilku latach – ocenia dyrektor departamentu sprzedaży w PKO Leasing.
Zdecydowaną większość klientów firm leasingowych stanowią mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Według danych Związku Polskiego Leasingu po trzech kwartałach 2017 roku firmy o obrotach do 5 mln zł stanowią 49 proc., a firmy o obrotach do 20 mln zł – 71 proc. biznesu leasingowego w Polsce. Zdaniem Tomasz Kuleszy rynek ma także przed sobą dobre perspektywy.
– Podstawową zaletą jest tarcza podatkowa, która towarzyszy produktowi leasingowemu. Kolejny element to dosłownie kilkuminutowy proces decyzyjny, który bardzo mocno sprzyja zainteresowaniu naszych klientów. Ostatni element to konstrukcja samych produktów – staramy się je tworzyć tak, aby pozwalały się naszym klientom koncentrować na prowadzeniu swojej działalności. My zajmujemy się zarządzaniem flotą czy doradztwem w zakresie formy finansowania – mówi Tomasz Kulesza. – Finansujemy praktycznie wszystkie aktywa podlegające amortyzacji, począwszy od małego sprzętu IT czy telefonów komórkowych, ale nasz apetyt sięga dużo dalej. Finansujemy samochody osobowe, transport ciężki, maszyny i urządzenia, specjalistyczne linie technologiczne, także samoloty pasażerskie.
Wciąż 70 proc. wartości wszystkich umów leasingu przeznaczana jest na zakup pojazdów, ale udział ten spada na rzecz maszyn i urządzeń, których udział wzrósł rok do roku o 1,5 pkt proc. do 26,8 proc. Pozostałe 3 proc. służy finansowaniu sprzętu IT, samolotów, statków i kolei oraz innych przedsięwzięć.
Jednym z nietypowych biznesów, które skorzystały z możliwości finansowania leasingiem, jest Hangar 646, firma prowadząca – na razie dwa – parki trampolin w Warszawie: jeden na Gocławiu, uruchomiony w lipcu 2015 roku, i drugi, otwarty pod koniec tego samego roku, na Mokotowie, blisko zagłębia biurowego stolicy.
– Zdecydowaliśmy się na sfinansowanie inwestycji z leasingu przede wszystkim dlatego, że chcieliśmy zachować płynność finansową. Leasing dał nam taką możliwość – wyjaśnia Igor Konefał, współzałożyciel Hangaru 646. – Poza tym bardzo nam ułatwił wszystkie procedury. Uzyskaliśmy dużą pomoc ze strony banku jeżeli chodzi o wypełnienie wszystkich dokumentów. Drugą rzeczą jest łatwość uzyskania tej formy finansowania.
Jak podkreśla, negocjacje nie trwały długo, pomimo nietypowej formy biznesu. Hangar 646 to rodzinna firma, Igor Konefał prowadzi ją z młodszym bratem Marcinem oraz ojcem Tomaszem. Już niebawem, na początku 2018 roku, planowana jest inauguracja trzeciego obiektu, zlokalizowanego na Targówku. Również z pomocą leasingu.
– Gdyby nie leasing, pewnie nie pozyskalibyśmy pieniędzy tak łatwo, dało to nam możliwość szybszego rozwoju, bo to miejsce, w którym jesteśmy, to nasza druga placówka – mówi Konefał. – Na początku przyszłego roku otwieramy trzecie, również współfinansowane z leasingu.
Czytaj także
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
Parlament Europejski większością głosów poparł przedłużenie umowy o transporcie drogowym między Unią Europejską a Ukrainą do końca 2025 roku. Zdaniem polskich europosłów, którzy głosowali przeciw, podtrzymanie liberalizacji przewozów drogowych przyczyni się do dalszego obniżenia konkurencyjności polskich firm transportowych. W przeciwieństwie do ukraińskich przewoźników muszą one spełniać szereg unijnych wymogów. Polska delegacja planuje przedstawić swoje stanowisko europejskiemu komisarzowi ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
Transport
M.Kobosko: Wszyscy zapłacimy za eskalację między Izraelem a Iranem. Kraje UE powinny robić więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa

– Mrzonki o armii europejskiej są mrzonkami, to trzeba sobie jasno powiedzieć. Każdy z krajów członkowskich Unii Europejskiej musi, i to się na szczęście już dzieje, nie tylko myśleć i mówić, ale też robić coraz więcej dla budowy swojego własnego bezpieczeństwa w koordynacji wspólnej – uważa Michał Kobosko, poseł do Parlamentu Europejskiego z Polska 2050. W kontekście światowych konfliktów, w tym na linii Izrael–Iran, jego zdaniem Polska powinna się skupić na współpracy zarówno ze Wspólnotą, jak i Stanami Zjednoczonymi.
Muzyka
Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.