Newsy

Przemysł mleczarski stawia na innowacje. Branża coraz bardziej skupia się na naturalności produktów

2017-12-14  |  06:25

Przemysł mleczarski coraz częściej stawia na naturalne produkty i przykłada coraz większą wagę do innowacji. Valio, największy i najbardziej innowacyjny producent w Finlandii, jest już obecny w Polsce. Fińska marka opracowała wiele technologii wykorzystywanych obecnie w produkcji nabiału na całym świecie, jak np. mleko bez laktozy. Niedługo zamierza wprowadzić do Polski kolejne żywieniowe innowacje.

– Innowacje w przemyśle mleczarskim są bardzo istotne, ponieważ w ten sposób możemy się wyróżnić na tle konkurencji i wypromować jakiś produkt. Obecnie obserwujemy w branży dwa główne trendy. Pierwszy to dążenie do naturalności produktów, a drugi to uwolnienie ich od niektórych składników, takich jak laktoza, cukier czy sól – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Lev Rubinstein, menadżer ds. eksportu w Valio, odpowiedzialny za rozwój na polskim rynku.

Największy w Finlandii producent nabiału, z przychodami przekraczającymi 1,6 mld euro rocznie, w czerwcu wszedł na polski rynek. Valio jest firmą założoną przez spółdzielnie mleczarskie (obecnie zrzesza 17 spółdzielni i około 6 tys. mleczarskich rodzin, które zatrudniają łącznie 30 tys. pracowników). W Finlandii i na całym świecie ma 15 zakładów produkcyjnych, a swoje produkty eksportuje do 60 krajów. Nieco ponad jedna piąta sprzedaży (20,5 proc.) fińskiego giganta przypada na rynki Unii Europejskiej.

– W Polsce chcemy wdrożyć wszystkie nasze najlepsze technologie i innowacje, począwszy od redukcji poziomu soli i cukru. Chcemy również wprowadzić na polski rynek nasze produkty ze zwiększoną zawartością protein, które są niezwykle popularne w Skandynawii i stanowią tam składnik codziennej diety –mówi Lev Rubinstein.

Po dobrym przyjęciu przez polskich konsumentów klasycznego masła marka Valio zdecydowała się rozszerzyć portfolio produktów. Niedługo na półki największych sieci handlowych w Polsce ma trafić fińskie miękkie masło z dodatkiem oleju rzepakowego, produkt z kategorii premium, który zdobył najwyższą nagrodę w konkursie Nantwich Cheese Awards w Wielkiej Brytanii. Kolejną nowością wprowadzaną na polski rynek może być ser Valio Finnish Havarti – najpopularniejszy w tej kategorii produkt w Finlandii, szczególnie wśród rodzin z dziećmi.

– Przy produkcji miękkiego masła fińskiego od Valio wykorzystujemy naszą technologię pod nazwą ValSa, której celem jest obniżenie zawartości sodu w produktach mlecznych. Chciałbym podkreślić, że to unikalna koncepcja w technologii mleczarskiej, ponieważ wykorzystuje naturalną zawartość soli, którą możemy znaleźć w mleku – tłumaczy Lev Rubinstein.

ValSa to opracowana przez Valio innowacyjna technologia, która pozwala ograniczyć ilość soli w produktach nabiałowych aż o 80 proc.

Ponieważ Valio zostało założone przez hodowców, stawia mocny akcent na zrównoważoną hodowlę trzody (na nieskażonych terenach wiejskich) i naturalną produkcję mleka. Wyroby Valio są wytwarzane z fińskiego, czystego mleka (Valio produkuje około 1,9 mld litrów mleka rocznie) i pozbawione barwników, konserwantów czy oleju palmowego.

Z drugiej strony Valio przoduje pod względem innowacji w branży mleczarskiej. Fińska marka opracowała wiele technologii wykorzystywanych obecnie w produkcji nabiału na całym świecie, jak na przykład produkty bez laktozy.

– Mleko bez laktozy oferuje dziś praktycznie każda firma w Polsce czy na jakimkolwiek innym europejskim rynku. Rzecz w tym, że Valio było pionierem w tej dziedzinie i nasze mleko ma bardzo unikalny smak, praktycznie identyczny jak mleko zawierające laktozę – mówi Lev Rubinstein.

Innowacje żywieniowe Valio odpowiadają na globalne trendy prozdrowotne. Pięć z nich zostało nominowanych do nagród SIAL Innovation Awards 2016, które przyznawane są najlepszym innowacjom w zakresie żywienia na świecie.

– Dla Valio innowacje to kluczowy element biznesu, jego integralna część. Wydajemy blisko 30 mln euro na badania i rozwój oraz kontrolę jakości. Historia naszych innowacji zaczyna się w latach 40., kiedy dyrektorem działu R&D był Artturi Virtanen, laureat Nagrody Nobla. Jego innowacje dotyczyły karmienia krów – opracował technologię, którą pozwoliła ustabilizować produkcję mleka w skali całego roku. Każdego dnia pytał swoich pracowników: „Co nowego?”. Tego staramy się trzymać, wnosić coś nowego, wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Te nowe koncepcje pozwalają naszym odbiorcom zdrowiej się odżywiać – mówi Lev Rubinstein.

Strategia Valio zakłada długofalową obecność na polskim rynku, który jest jedną z mleczarskich potęg w UE. Rozwojowi marki w Polsce ma sprzyjać rosnąca pozycja klasy średniej, dobra koniunktura i coraz silniejszy trend zdrowego odżywiania. W tej chwili firma analizuje polski rynek również pod kątem zdrowych przekąsek proteinowych Valio PROfeel – jogurtów, napojów mlecznych i białka, które cieszą się bardzo dużą popularnością w Finlandii.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

Polityka

Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

IT i technologie

Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.