Newsy

Przyspiesza cyfryzacja w administracji publicznej. W przyszłym roku będą dostępne kolejne internetowe usługi

2017-10-10  |  06:45
Mówi:Maciej Krzysztoszek
Funkcja:prezes zarządu
Firma:European Fintech Forum
  • MP4
  • Od 2018 roku mają wejść do obiegu e-paragony, które dla klientów oznaczają koniec problemów ze zgubionym albo nieczytelnym potwierdzeniem zakupów. Dotychczasowe paragony, zgromadzone w jednym miejscu, będzie można przejrzeć na komputerze albo komórce. Ułatwi to kontrolę nad wydatkami i stworzy szerokie pole do popisu dla fintechów tworzących narzędzia i aplikacje do zarządzania finansami. Administracja pracuje nad cyfryzacją kolejnych usług.

    Od stycznia 2018 roku będą w Polsce dostępne e-paragony. Obok tradycyjnego, papierowego, każdy będzie miał do wyboru również paragon w wersji elektronicznej. Sprzedawca wyśle go do centralnej bazy przy Ministerstwie Finansów, a następnie ten e-paragon trafi do naszej aplikacji w telefonie lub na e-maila. Dla fintechów stwarza to dużą przestrzeń do tworzenia innowacyjnych rozwiązań i aplikacji, które mogą pomóc nam zaprojektować domowy budżet – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Krzysztoszek, prezes European Fintech Forum.

    W Ministerstwie Finansów trwają intensywne prace nad wprowadzeniem e-paragonów, które mają się pojawić z początkiem przyszłego roku. Resort zawarł już w tej sprawie porozumienie z Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT), a od 2018 roku sprzedawcy będą musieli zacząć stopniowo wymieniać swoje kasy fiskalne na wersje online (z elektronicznym zapisem kopii). Równolegle resort finansów uruchamia też centralny rejestr, do którego będą trafiać paragony wystawiane w wersji elektronicznej.

    Szczegóły projektu nie są jeszcze znane. Dla konsumentów zastąpienie tradycyjnego wydruku elektroniczną wersją paragonu będzie mieć same korzyści: potwierdzenie w takiej formie nie zgubi się (znikną problemy z nieuwzględnianiem zwrotu towaru przez sklepy, które wymagają okazania paragonu) i nie wyblaknie z czasem.

    Dotychczasowe paragony i historię zakupów będzie można podejrzeć na komputerze albo smartfonie, co ułatwi kontrolę nad wydatkami. Dla innowacyjnych start-upów z sektora finansowego to idealny moment, żeby wprowadzić na rynek rozwiązania i aplikacje, które ułatwią zarządzanie budżetem.

    Jeśli skupimy w jednym miejscu wszystkie wydatki, informacje o tym, co kupujemy, w jakiej kwocie, z jaką częstotliwością oraz kiedy wpływa nasza pensja, to specjalny algorytm pozwoli nam zaprojektować budżet domowy optymalnie do naszych potrzeb. Dzięki temu w trakcie miesiąca być może uda nam się coś zaoszczędzić – mówi Maciej Krzysztoszek.

    Prezes European Fintech Forum ocenia, że od pewnego czasu cyfryzacja w Polsce przyspiesza, zwłaszcza w administracji. Uruchomione w 2008 roku e-PiTY, czyli rozliczenia podatkowe w formie elektronicznej, co roku składa przez internet około 8 mln Polaków. Poszerza się też zakres usług i spraw urzędowych, które można załatwić za pośrednictwem Profilu Zaufanego w systemie ePUAP. Polacy mają już przeszło milion takich kont.

    – Ministerstwa Rozwoju i Cyfryzacji podjęły już prace na rzecz wprowadzenia e-faktur, rozumianych nie jako elektroniczny skan, wysyłany e-mailem do kontrahenta, ale automatyczny proces, który wyklucza czynnik ludzki. Dane są po prostu wprowadzane i wysyłane automatycznie do kontrahenta. Tego typu projekty już się dzieją – mówi Maciej Krzysztoszek.

    Prezes European Fintech Forum zauważa, że Polacy jako społeczeństwo bardzo szybko adaptują rozwiązania z sektora fintech i nowinki technologiczne z obszaru finansów. Dowodzi tego rosnąca popularność płatności bezgotówkowych na polskim rynku.

    – Zgodnie z ostatnimi danymi liczba użytkowników bankowości mobilnej przekroczyła 8 mln. Płacimy w ten sposób bardzo chętnie, korzystając z komórki czy aplikacji. Rośnie także udział pieniądza elektronicznego, tzw. cashless, na rzecz kurczenia się gotówki w obrocie pieniężnym. Chętnie korzystamy z tego typu rozwiązań – mówi Maciej Krzysztoszek.

    Cashless i paperless, czyli mniej gotówki i mniej papieru w obrocie, to dwa trendy, których popularność rośnie nie tylko w Polsce, lecz także w skali globalnej. Pod względem korzystania z płatności bezgotówkowych Polska jest w czołówce Europy, a urzędy i przedsiębiorcy w coraz większym stopniu ograniczają zużycie papieru, kierując się nie tylko ekologią, lecz także względami ekonomicznymi.

    – To przynosi realne korzyści. Urząd miasta w hiszpańskiej Walencji ograniczył użycie papieru, wdrażając ideę paperless i dzięki temu zaoszczędził 500 mln euro w ciągu niespełna roku. To są duże kwoty i realne oszczędności – podkreśla Maciej Krzysztoszek.

    Prezes European Fintech Forum prognozuje, że administracja i usługi będą coraz wyraźniej zmierzać w kierunku cyfryzacji. Już w tej chwili prowadzone są pilotażowe programy dotyczące np. eDokumentów, co ma w przyszłości całkowicie wyeliminować konieczność noszenia ze sobą dowodu osobistego albo posiadania dokumentów w formie papierowej. W urzędzie wystarczy telefon komórkowy, żeby autoryzować dostęp do dokumentów zapisanych w centralnym rejestrze administracji.

    Myślę, że następnym, bardzo wyraźnym  trendem będą działania na rzecz społeczeństwa cyfrowego. Coraz więcej czynności będziemy wykonywać w internecie bądź elektronicznie. Mówi się, że będziemy mogli rejestrować dzieci przez internet, więc zanim kobieta wyjdzie ze szpitala po urodzeniu, będzie mogła już zarejestrować razem ze swoim partnerem dziecko, korzystając z automatu wstawionego w szpitalu. Będziemy podążać w tym kierunku:  ułatwienia życia i przyspieszenia pewnych procesów, które nie wymagają zaangażowania czynnika ludzkiego – mówi Maciej Krzysztoszek. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace

    W 2025 roku w japońskiej Osace odbędzie się Wystawa Światowa Expo 2025. Udział w niej, a także towarzyszących imprezie wydarzeniach i targach to dla polskich firm szansa na wzrost rozpoznawalności swoich marek za granicą, a w konsekwencji na rozwój ich potencjału eksportowego. Expo 2025 będzie się koncentrowało na innowacjach służących zrównoważonemu rozwojowi. PARP, który jest partnerem wydarzenia w Polsce, do 26 września br. czeka na wnioski firm zainteresowanych udziałem w wydarzeniu i ekspansją na azjatyckie rynki. W ramach programu mogą one otrzymać wsparcie na udział w targach, na misje wyjazdowe i kampanie promocyjne przed i po zakończeniu Expo. Nabór finansowany jest z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027

    Polityka

    Rośnie ryzyko wybuchu epidemii w Strefie Gazy. Brakuje czystej wody, kanalizacji i toalet, a w zniszczonej enklawie wykryto polio

    W Strefie Gazy brakuje praktycznie wszystkiego – od żywności i wody po podstawowe leki – ale najgorsze może dopiero nadejść – alarmuje Polska Akcja Humanitarna. – Kilka dni temu w wodzie w Strefie Gazy znaleziono polio typu 2. Ta woda jest bardzo zanieczyszczona, infrastruktura wodno-sanitarna na tym terenie tak naprawdę już nie istnieje. Na dodatek od dziewięciu miesięcy dzieci nie są szczepione, ponieważ nie ma warunków, żeby to zrobić, więc istnieje bardzo duże zagrożenie wybuchu epidemii – mówi Magdalena Foremska z PAH. W odpowiedzi na kryzys organizacja uruchomiła duże projekty pomocowe, które mają zapewnić żywność i opiekę medyczną w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu.

    IT i technologie

    Gminy potrzebują inwestycji w cyberbezpieczeństwo. Eksperci widzą duże ryzyka wynikające z zaniedbań

    Dane gromadzone przez jednostki samorządu terytorialnego mogą być bardzo niebezpiecznym narzędziem w rękach przestępców. Wykradzione mogą posłużyć do fałszowania tożsamości człowieka. Tymczasem poziom inwestycji w cyberbezpieczeństwo jest w gminach niski, a liczba ataków hakerskich na nie stale rośnie. Eksperci czekają na pozytywne skutki rządowego programu Cyberbezpieczny Samorząd. W jego ramach 1,5 mld zł trafi na inwestycje w poprawę bezpieczeństwa cybernetycznego samorządów: zarówno na poziomie sprzętu i oprogramowania, jak i kompetencji oraz procedur.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.