Mówi: | Tomasz Sudaj |
Funkcja: | dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej |
Firma: | BZ WBK Leasing |
Rekordowy rok dla branży leasingowej. Z tej formy finansowania korzystają chętnie nie tylko firmy, lecz także miasta
Zapowiada się kolejny rekordowy rok dla branży leasingowej w segmencie pojazdów. Wskazują na to wyniki za II kwartał, w którym branża sfinansowała samochody osobowe o wartości blisko 12 mld zł. Po leasing chętnie sięgają nie tylko firmy – zarówno duże, jak i małe, lecz także samorządy, które w ten sposób finansują np. zakup nowego taboru do komunikacji miejskiej. Pojazdy – samochody osobowe i środki transportu ciężkiego – wciąż mają największy udział w polskim rynku leasingu i nieprędko się to zmieni.
– Branża leasingowa po I półroczu 2017 roku notuje rekordowe wyniki. Pojazdy wciąż są fundamentem polskiego rynku leasingu. Mają w nim ponad 70 proc. udział, a samochody osobowe – ponad 40 proc. struktury finansowania leasingiem. Wartość pojazdów sfinansowanych w I półroczu przez branżę leasingową wynosi blisko 12 mld zł. Możemy być pewni, że 2017 rok będzie kolejnym rekordowym okresem dla branży leasingowej – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing.
Wyniki branży leasingowej w segmencie pojazdów po I połowie roku są dobrym prognostykiem na kolejne miesiące. Trend wzrostowy utrzymuje się już od kilku lat i w najbliższym czasie nie powinno się to zmienić. Tylko w II kwartale 2017 roku branża sfinansowała środki trwałe o wartości netto blisko 17 mld zł, z czego wartość pojazdów wyniosła ponad 11,6 mld zł (to wzrost o 9,5 proc. rdr.).
Optymistyczne prognozy wynikają też z danych dotyczących koniunktury i rynku motoryzacyjnego. Wzrasta udział firm w zakupach nowych samochodów, a nastroje przedsiębiorców z sektora przemysłowego są najlepsze od przeszło dwóch lat. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł w czerwcu o 11 pkt proc. w ujęciu rocznym. Z kolei Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że lipiec to 28. miesiąc z rzędu, w którym utrzymał się wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych (17,8 proc. rok do roku). Wszystko to składa się na bardzo dobre wyniki sektora leasingowego.
– Branża leasingowa rozwija ofertę i produkty. Dziś w strukturze sprzedaży i finansowania nowych samochodów leasing to ponad połowa produktów oferowanych klientom branży. Prognozy mówią, że 2017 rok to kolejny rekordowy okres z możliwością przekroczenia wolumenu 500 tys. nowych samochodów sprzedanych w Polsce – mówi Tomasz Sudaj.
Związek Polskiego Leasingu szacuje, że z liczby 500 tys. nowych aut mniej więcej połowa zostanie zarejestrowana na firmy leasingowe i wynajmu.
Na tle rynku dobrze wypadają wyniki spółki BZ WBK Leasing, która tylko w poprzednim kwartale sfinansowała środki trwałe o wartości 1,1 mld zł netto.
W segmencie pojazdów spółka odnotowała największy wzrost w kategorii autobusów. To efekt kontraktu na sfinansowanie 12 elektrobusów Solaris podpisanego z władzami Warszawy.
– Ten kontrakt dowodzi, że leasing to produkt nie tylko dla samochodów osobowych w małych i średnich przedsiębiorstwach, lecz także w coraz większym stopniu stanowi atrakcyjne rozwiązanie dla sektora publicznego. Z drugiej strony kontrakt na elektrobusy to dowód, że leasing może być innowacyjny. Ta inwestycja pozwoli poprawić komfort życia mieszkańców Warszawy i jakość powietrza – podkreśla Tomasz Sudaj.
Kolejny wzrostowy segment w BZ WBK Leasing to pojazdy ciężarowe (27 proc. wzrostu r/r.), szczególnie o wadze powyżej 3,5 tony. Natomiast relatywnie niski wynik (3,5 proc. wzrostu rdr.) spółka odnotowała w obszarze finansowania pojazdów osobowych, co wynika z ich ograniczonej dostępności na rynku. W ocenie spółki wyniki za II półrocze okażą się jednak lepsze.
BZ WBK Leasing liczy na dalszy rozwój tego segmentu w związku z podpisaną na początku lipca umową partnerską z Subaru. Zakłada ona, że spółka będzie dostarczać rozwiązania finansowe i obsługę sieci dealerskiej Subaru dla przedsiębiorców i klientów indywidualnych.
– Konsekwentnie realizujemy strategię, która zakłada, że pozostaniemy uniwersalną firmą leasingową obecną na każdym rynku we wszystkich kategoriach assetowych. Pamiętamy jednak, że samochody to jeden z fundamentów rynku, stąd umowa o współpracy z Subaru Polska. To dowód na to, że realizujemy naszą strategię i potwierdzenie, że nasze produkty i rozwiązania są coraz bardziej zaawansowane i atrakcyjne. Jesteśmy zadowoleni, że Subaru wybrało nas jako partnera finansowego w Polsce, bo mamy wiele wspólnych wartości, które dostarczamy klientom – ocenia dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing.
Spółka odnotowała też duży, 32-proc. wzrost w segmencie maszyn i urządzeń. W pierwszym półroczu 2017 roku sfinansowała zakupy o wartości przekraczającej 548 mln zł. Największy wzrost popytu dotyczył maszyn poligraficznych, urządzeń do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metalu, maszyn rolniczych, sprzętu medycznego i budowlanego.
– Branża rozwija się w kilku kierunkach. Samochody osobowe to wciąż fundament, ale wierzymy, że innowacje i rozwój oferty pozwolą zwiększyć atrakcyjność innych segmentów, które będą coraz istotniejsze dla nas i dla całej branży – mówi Tomasz Sudaj.
Czytaj także
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-30: Wraca temat zakazu hodowli zwierząt na futra. Polska może dołączyć do 22 krajów z podobnymi ograniczeniami
- 2024-10-28: Polski przemysł nie jest gotowy na większy udział OZE. Potrzebne są inwestycje w magazyny energii
- 2024-10-29: Technologia wirtualnych bliźniaków rewolucjonizuje produkcję w firmach. Pomaga im też ograniczać ślad węglowy produktów
- 2024-11-13: Dekarbonizacja jest wyzwaniem dla firm przemysłowych. Wymaga zmian w całym łańcuchu dostaw
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.