Newsy

Rekordowy rok dla branży leasingowej. Z tej formy finansowania korzystają chętnie nie tylko firmy, lecz także miasta

2017-08-29  |  06:50

Zapowiada się kolejny rekordowy rok dla branży leasingowej w segmencie pojazdów. Wskazują na to wyniki za II kwartał, w którym branża sfinansowała samochody osobowe o wartości blisko 12 mld zł. Po leasing chętnie sięgają nie tylko firmy – zarówno duże, jak i małe, lecz także samorządy, które w ten sposób finansują np. zakup nowego taboru do komunikacji miejskiej. Pojazdy – samochody osobowe i środki transportu ciężkiego – wciąż mają największy udział w polskim rynku leasingu i nieprędko się to zmieni.

– Branża leasingowa po I półroczu 2017 roku notuje rekordowe wyniki. Pojazdy wciąż są fundamentem polskiego rynku leasingu. Mają w nim ponad 70 proc. udział, a samochody osobowe – ponad 40 proc. struktury finansowania leasingiem. Wartość pojazdów sfinansowanych w I półroczu przez branżę leasingową wynosi blisko 12 mld zł. Możemy być pewni, że 2017 rok będzie kolejnym rekordowym okresem dla branży leasingowej – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing.

Wyniki branży leasingowej w segmencie pojazdów po I połowie roku są dobrym prognostykiem na kolejne miesiące. Trend wzrostowy utrzymuje się już od kilku lat i w najbliższym czasie nie powinno się to zmienić. Tylko w II kwartale 2017 roku branża sfinansowała środki trwałe o wartości netto blisko 17 mld zł, z czego wartość pojazdów wyniosła ponad 11,6 mld zł (to wzrost o 9,5 proc. rdr.).

Optymistyczne prognozy wynikają też z danych dotyczących koniunktury i rynku motoryzacyjnego. Wzrasta udział firm w zakupach nowych samochodów, a nastroje przedsiębiorców z sektora przemysłowego są najlepsze od przeszło dwóch lat. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł w czerwcu o 11 pkt proc. w ujęciu rocznym. Z kolei Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że lipiec to 28. miesiąc z rzędu, w którym utrzymał się wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych (17,8 proc. rok do roku). Wszystko to składa się na bardzo dobre wyniki sektora leasingowego.

– Branża leasingowa rozwija ofertę i produkty. Dziś w strukturze sprzedaży i finansowania nowych samochodów leasing to ponad połowa produktów oferowanych klientom branży. Prognozy mówią, że 2017 rok to kolejny rekordowy okres z możliwością przekroczenia wolumenu 500 tys. nowych samochodów sprzedanych w Polsce – mówi Tomasz Sudaj.

Związek Polskiego Leasingu szacuje, że z liczby 500 tys. nowych aut mniej więcej połowa zostanie zarejestrowana na firmy leasingowe i wynajmu.

Na tle rynku dobrze wypadają wyniki spółki BZ WBK Leasing, która tylko w poprzednim kwartale sfinansowała środki trwałe o wartości 1,1 mld zł netto.

W segmencie pojazdów spółka odnotowała największy wzrost w kategorii autobusów. To efekt kontraktu na sfinansowanie 12 elektrobusów Solaris podpisanego z władzami Warszawy.

– Ten kontrakt dowodzi, że leasing to produkt nie tylko dla samochodów osobowych w małych i średnich przedsiębiorstwach, lecz także w coraz większym stopniu stanowi atrakcyjne rozwiązanie dla sektora publicznego. Z drugiej strony kontrakt na elektrobusy to dowód, że leasing może być innowacyjny. Ta inwestycja pozwoli poprawić komfort życia mieszkańców Warszawy i jakość powietrza – podkreśla Tomasz Sudaj.

Kolejny wzrostowy segment w BZ WBK Leasing to pojazdy ciężarowe (27 proc. wzrostu r/r.), szczególnie o wadze powyżej 3,5 tony. Natomiast relatywnie niski wynik (3,5 proc. wzrostu rdr.) spółka odnotowała w obszarze finansowania pojazdów osobowych, co wynika z ich ograniczonej dostępności na rynku. W ocenie spółki wyniki za II półrocze okażą się jednak lepsze.

BZ WBK Leasing liczy na dalszy rozwój tego segmentu w związku z podpisaną na początku lipca umową partnerską z Subaru. Zakłada ona, że spółka będzie dostarczać rozwiązania finansowe i obsługę sieci dealerskiej Subaru dla przedsiębiorców i klientów indywidualnych.

– Konsekwentnie realizujemy strategię, która zakłada, że pozostaniemy uniwersalną firmą leasingową obecną na każdym rynku we wszystkich kategoriach assetowych. Pamiętamy jednak, że samochody to jeden z fundamentów rynku, stąd umowa o współpracy z Subaru Polska. To dowód na to, że realizujemy naszą strategię i potwierdzenie, że nasze produkty i rozwiązania są coraz bardziej zaawansowane i atrakcyjne. Jesteśmy zadowoleni, że Subaru wybrało nas jako partnera finansowego w Polsce, bo mamy wiele wspólnych wartości, które dostarczamy klientom – ocenia dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing.

Spółka odnotowała też duży, 32-proc. wzrost w segmencie maszyn i urządzeń. W pierwszym półroczu 2017 roku sfinansowała zakupy o wartości przekraczającej 548 mln zł. Największy wzrost popytu dotyczył maszyn poligraficznych, urządzeń do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metalu, maszyn rolniczych, sprzętu medycznego i budowlanego.

– Branża rozwija się w kilku kierunkach. Samochody osobowe to wciąż fundament, ale wierzymy, że innowacje i rozwój oferty pozwolą zwiększyć atrakcyjność innych segmentów, które będą coraz istotniejsze dla nas i dla całej branży – mówi Tomasz Sudaj. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca

5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.

Ochrona środowiska

Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.

Handel

Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.