Mówi: | Marek Gruszecki, wiceprezes ds. finansów Quad/Graphics Europe Beata Janowska, dyrektor finansowa Conbelts Bytom Adam Żołnowski, wiceprezes ds. finansowych DCT Gdańsk Rafał Hiszpański, prezes zarządu Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes |
Rola dyrektorów finansowych w firmach rośnie. Mają wpływ na strategiczne decyzje
Analiza wyników finansowych i otoczenia gospodarczego firmy to wciąż główne zadanie dyrektorów finansowych. Jednak ich znaczenie dla rozwoju danej organizacji rośnie. Bez akceptacji dyrektora finansowego nie zapada żadna strategiczna decyzja, a często to on jest jej inicjatorem. Dotyczy to decyzji zarówno o nowych inwestycjach i wychodzeniu na zagraniczne rynki, jak i zwiększaniu zatrudnienia.
– Wyzwania rzucane dyrektorom finansowym są dziś coraz większe. Stanowisko to ewoluuje od funkcji stricte księgowych, sprawozdawczych, raportowych, podatkowych do zarządzania finansami, do znajdowania odpowiedniego finansowania, do współdecydowania czy wręcz podejmowania decyzji w kwestiach wsparcia firmy w jej rozwoju, ekspansji na nowe rynki, we wchodzeniu w nowy rodzaj działalności czy w operacjach związanych z fuzjami i przejęciami – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Hiszpański, prezes zarządu Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes
Jeszcze kilka lat temu główne zadania dyrektora finansowego wiązały się z działem finansowo-księgowym – miał on dbać o finanse firmy, raportować o jej kondycji, naliczać wynagrodzenia i dbać o kwestie podatkowe. To wciąż jest wymagane, ale obowiązków przybywa.
– Teraz ich rola dotyczy też nowych obszarów działalności, jak np. zakupy, optymalizacja podatkowa czy kwestie związane z finansowaniem – mówi Marek Gruszecki, wiceprezes ds. finansów w Quad/Graphics Europe, nagrodzony podczas Kongresu Dyrektorów Finansowych tytułem Dyrektor Finansowy Roku w kategorii Dużych Przedsiębiorstw.
– Dyrektor finansowy powinien też dbać o to, żeby firma miała finansowanie związane z nowymi projektami, żeby ich realizacja odbywała się w sposób zaplanowany, czyli o czasie i w budżecie. Nie mówiąc już o tym, że projekty te powinny mieć mocne podstawy ekonomiczne – podkreśla Adam Żołnowski, wiceprezes ds. finansowych DCT Gdańsk, wyróżniony podczas Kongresu Dyrektorów Finansowych w kategorii Dużych Przedsiębiorstw. – Ale chodzi też o to, by poprzez swoje skąpstwo nie wylać dziecka z kąpielą i nie dołować w firmie inicjatyw, które w długiej perspektywie mogą się przyczynić do wzrostu jej konkurencyjności.
Dyrektorzy finansowi mają wspierać długofalowy rozwój firmy, dlatego ich zdanie jest kluczowe przy podejmowaniu najważniejszych decyzji dotyczących m.in. ekspansji zagranicznej czy nowych inwestycji. Muszą oni umieć oceniać zarówno szanse, jakie stwarza rynek, jak i ryzyka, które wiążą się z daną decyzją. To wymaga od nich szerszego spojrzenia na dotychczasowe wyniki firmy oraz prognozy dalszej koniunktury.
Dodatkowo mają również ważne zadanie komunikacyjne, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy.
– Dyrektor finansowy jest osobą, która motywuje, wskazuje, czy firma weszła już do pierwszej ligi, czy nasi konkurenci nas prześcigają, czyli tworzy benchmark – wyjaśnia Gruszecki. – Powinien w sposób transparentny pokazywać, jaka jest sytuacja i komunikować to w prosty sposób współpracownikom, inwestorom, bankom i audytorom.
– Rola dyrektora finansowego polega na edukacji całego zespołu i uświadomieniu każdemu pracownikowi z osobna, że wszystko, co robi, ma wpływ na wynik firmy i na to, gdzie jesteśmy, kim jesteśmy i jak nas postrzegają – mówi Beata Janowska, dyrektor finansowa Conbelts Bytom, nagrodzona tytułem Dyrektor Finansowy Roku w kategorii Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Stale rosnący katalog zadań i oczekiwania zarządów to poważne wyzwanie dla CFO.
– To, że mamy tak zmieniające się otoczenie, że musimy się stale dostosowywać, to nieustające wyzwanie, to coś, co zapobiega wpadnięciu w rutynę, co zmusza do ciągłej nauki, do spotykania się z ludźmi i szukania inspiracji wśród tych ludzi – mówi Beata Janowska.
Dlatego stanowisko to mogą zajmować osoby o określonych predyspozycjach.
– Trzeba być otwartym, upartym, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu, trzeba być odpornym psychicznie, ponieważ rola ta związana jest bardzo często z mówieniem: „nie można”, „nie da się”. Trzeba lubić to, co się robi, i lubić ludzi. Jeżeli tej kombinacji cech zabraknie, to człowiek będzie się czuł źle, pełniąc tę funkcję – mówi Adam Żołnowski.
W środę 23 września po raz dziesiąty przyznano tytuły Dyrektor Finansowy Roku. To nagrody dla osób na tych stanowiskach, które wyróżniają się profesjonalizmem, etyką, skutecznością w działaniu i stają się biznesowymi wizjonerami budującymi wartość firmy. Ogłoszenie wyników konkursu odbyło się na Kongresie Dyrektorów Finansowych zorganizowanych z inicjatywy Euler Hermes, ACCA i magazynu „Forbes”.
Czytaj także
- 2024-06-21: Polskie samorządy zaczynają wydatkować pieniądze z KPO. Obawiają się, że nie wystarczy im na to czasu
- 2024-06-12: Banki coraz śmielej wdrażają generatywną sztuczną inteligencję. Podchodzą jednak do tej technologii z dużą ostrożnością
- 2024-03-20: Polski rynek leasingu jest jednym z największych w UE. Prawie 1/3 inwestycji jest finansowana leasingiem
- 2023-08-09: Adam Woronowicz: Rolę Lampo w filmie „O psie, który jeździł koleją” zagrały trzy identyczne owczarki. Nawet najbardziej skomplikowane sceny były realizowane bardzo płynnie
- 2023-05-04: Polskie banki na razie nie muszą się bać konkurencji ze strony fintechów. Jednak wzrost obciążeń regulacyjnych może zmienić tę sytuację
- 2023-03-17: Prezes mBanku: Pandemia upadłości w globalnej bankowości wydaje się mało prawdopodobna. Narastającym problemem sektora jest nadmiar regulacji
- 2023-02-17: ZBP: Opinia Rzecznika TSUE niczego nie przesądza w sprawach frankowiczów. Widać w niej rozbieżności i sprzeczność z wcześniejszym orzecznictwem
- 2023-01-11: Sądy może zalać w tym roku kolejna fala pozwów frankowych. Kredytobiorcy czekają na kolejne rozstrzygnięcie TSUE
- 2022-12-08: Technologia Data Fabric zrewolucjonizuje sektor finansowy. Banki będą jej potrzebować, żeby nadążyć za bigtechami [DEPESZA]
- 2022-10-26: Rosną potrzeby pożyczkowe Polaków. Trzech na czterech wnioskujących o pożyczkę jej nie otrzyma
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/anna-jimenez-calaf-ploq7ouq0fm-unsplash,w_274,_small.jpg)
Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.
Sport
Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pge-projekt-warszawa-bb-foto,w_133,r_png,_small.png)
Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.
Infrastruktura
Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
![](https://www.newseria.pl/files/11111/nexera-dofinansowanie-foto,w_133,r_png,_small.png)
W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.