Mówi: | Andrzej Ołpiński |
Funkcja: | dyrektor ds. rynków afrykańskich |
Firma: | Navimor International |
Sopocki Navimor kończy największą inwestycję w Afryce Subsaharyjskiej. Kolejne planuje w Nigerii
Spółka budownictwa hydrotechnicznego Navimor w tym roku ukończy największą inwestycję w Afryce Subsaharyjskiej. W budowanej na południu Angoli szkole morskiej uczyć się będzie docelowo nawet 5 tys. studentów. Spółka planuje inwestycję w podobną uczelnię w Nigerii, gdzie działa już jej stocznia. Do tego kraju firma sprzedaje także statki budowane w Polsce.
‒ To, co robimy w Angoli, to nasza największa inwestycja w Afryce i jednocześnie największa polska inwestycja w Afryce. Budujemy od kilku lat akademię morską w miejscowości Namibe, na południu Angoli. Budowa będzie ukończona w tym roku. Docelowo będzie się tam uczyć 5 tys. osób. Studenci zdobędą tam wiedzę na temat badań morza, nauk morskich i rybołówstwa – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Andrzej Ołpiński, dyrektor ds. rynków afrykańskich Navimor International.
Navimor rozpoczął budowę pierwszego etapu Instytutu Nauk Morskich w Namibe już w 2008 r. Została ona zakończona w 2010 r. Kontrakt na budowę drugiego etapu został podpisany w 2012 r.
Jak wyjaśnia Ołpiński, wyposażenie akademii ‒ w tym symulatory morskie ‒ będzie polskie, choć samą budową zajmują się angolscy podwykonawcy. Pracują jednak pod kierownictwem pracowników Navimoru, którzy od kilku lat na stałe znajdują się w tym południowoafrykańskim kraju. W akademii uczyć się będą nie tylko Angolczycy, lecz także obywatele innych krajów afrykańskich i państw, w których (podobnie jak w Angoli) językiem urzędowym jest portugalski (w Afryce to m.in. Mozambik i Gwinea Bissau).
Szkoła w Namibe to nie pierwsza inwestycja Navimoru w Afryce. Już w 1998 r. spółka otworzyła w Lagos, w Nigerii, największą w basenie Zatoki Gwinejskiej stocznię Nigerdock. Zbudowała także port rybacki w Senegalu.
‒ Przez kilkanaście lat kierownictwo stoczni było polskie i kadry zostały wyszkolone przez naszych inżynierów. Teraz dostarczamy do Nigerii także statki. W sierpniu dostarczyliśmy bardzo nowoczesny statek badawczy dla Instytutu Oceanografii – mówi Ołpiński. ‒ W tej chwili trwa szkolenie na tym statku ‒ nasi specjaliści pojechali do Nigerii i szkolą załogę tego statku.
Ołpiński dodaje, że spółka planuje również budowę w Nigerii szkoły morskiej podobnej do tej, która powstaje w Angoli. Już w 2013 r. podczas wizyty premiera Donalda Tuska w tym afrykańskim kraju podpisany został list intencyjny w tym celu. Szkoła zostanie zbudowana w stanie Bayelsa, w południowej części Nigerii.
‒ Nasza delegacja już tam była, obejrzała teren, zrobiła wstępne rozeznanie i ustalenia, a Nigeria powołała odpowiednie struktury do tego projektu – mówi Ołpiński. ‒ Tu trzeba się jednak wykazać ogromną cierpliwością. Negocjacje trwają już bardzo długo, a założenia bywają często zmieniane. Nie są łatwe, ale przeważnie są skuteczne, choć długotrwałe.
Ołpiński zauważa, że choć realia inwestowania i działania biznesowego w Afryce są zupełnie inne niż w Europie, to nieprawdziwy jest stereotyp o niestabilności tego rynku. Wymaga on jednak doświadczenia i zrozumienia.
‒ Trzeba tam przez lat kilka posiedzieć, cały czas we współpracy z tamtejszym biznesem, bo wtedy okaże się, że realia są zupełnie inne niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni w Polsce. Jeśli się żyje już w tamtych realiach i jest się do nich przystosowanym, to można tam prowadzić interesy, czego jesteśmy najlepszym przykładem. Działamy tam już tyle lat, i to z sukcesem. Jesteśmy zadowoleni z tej współpracy – podkreśla Ołpiński.
Czytaj także
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
- 2025-01-08: Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
- 2025-01-08: Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-10-16: Qczaj: Byłem beznadziejnym uczniem, powtarzałem klasę w szkole średniej. Ale poradziłem sobie w życiu lepiej niż niejedna osoba z czerwonym paskiem
- 2024-10-18: Stereotypy społeczne sprawiają, że mężczyznom trudno szukać pomocy w depresji. W zdrowiu i edukacji ich sytuacja jest trudniejsza niż kobiet
- 2024-11-15: Polska z planem zmian w edukacji na następne 10 lat. Szkoły będą uczyć lepszego wykorzystania narzędzi cyfrowych
- 2024-09-25: 94 proc. dzieci ma problem z podstawowymi umiejętnościami ruchowymi. Potrzebne zmiany w lekcjach WF-u
- 2024-09-20: Krzysztof Skórzyński: Spełniłem swoje marzenie i uczę młodzież w szkole. To zawód niedoceniany na bardzo wielu płaszczyznach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.