Newsy

Trzynastki, bonusy i premie roczne. W grudniu pracownicy dostają średnio 5 proc. więcej niż w listopadzie

2014-12-30  |  06:20

W grudniu pracodawcy wypłacają swoim pracownikom średnio 5 proc. więcej niż miesiąc wcześniej – wynika z badania HRK wśród pracowników międzynarodowych korporacji. Wpływ na zwiększone wynagrodzenia mają premie roczne, benefity – nie tylko świąteczne, oraz trzynastki, które istnieją nie tylko w sektorze publicznym.

– Trudno powiedzieć, czy na wzrost wynagrodzeń w grudniu ma wpływ tylko trzynasta pensja, czyli tzw. trzynastka. Obecnie bardziej wynika on z tego, że firmy są nastawione na wynik pracowników, a co za tym idzie wynika on z premii rocznych. Czy są to premie dla sprzedawców, czy działów wspierających, to jednak wzrost wynagrodzeń zależy wyłącznie od pracy tych osób w ciągu 12 miesięcy – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Uhlik, partner w HRK.

Z danych HRK wynika, że wiele międzynarodowych firm przyznaje swoim pracownikom tzw. trzynastkę, czyli dodatkową pensję, premię regulaminową, która zwykle kojarzona jest z sektorem publicznym. Taką praktykę stosują m.in. firmy z branży IT. Jednak popularniejsze są premie uznaniowe, np. premie roczne. W odróżnieniu od trzynastek są one przyznawane w zależności od indywidualnych osiągnięć pracownika. Ich przyznanie oraz wysokość zależy od decyzji pracodawcy, a pracownikom nie przysługują roszczenia o ich wypłatę. Wysokość premii ustala menadżer, oceniając podwładnego w ramach ustalonych kryteriów.

Firmy kuszą premiami, a może to być od 10 do 40 proc. pensji rocznej w grudniu – mówi Uhlik.

Takie premie są traktowane jako nagroda i wyróżnienie za dobrze wykonaną pracę. W przypadku najlepszych pracowników mogą one sięgać nawet równowartości całorocznego wynagrodzenia.

Dane zebrane przez HRK Payroll Consulting wśród blisko 40 tys. pracowników międzynarodowych korporacji wskazują, że grudniowe pensje są średnio o 5 proc. wyższe.

W niektórych korporacjach niewielkie różnice między benefitami w listopadzie, grudniu czy styczniu mogą wynikać z tego, że te firmy dobrze płacą. Firmy, które dają nieco mniejsze comiesięczne wynagrodzenia, starają się podnieść swoją atrakcyjność poprzez dodatkowe benefity w grudniu, np. bony, ekwiwalent pieniężny. Ale firmy, które potrafią zaoferować bardzo dobre warunki płacowe, stawiają na to, by zmotywować pracownika w ciągu roku – mówi Piotr Uhlik.

W grudniu pracownicy często otrzymują również dodatkowe bonusy w postaci bonów zakupowych, dodatków świątecznych, karnetów itp.

Od kilku lat jest podobnie. Idziemy w stronę Zachodu. Rodzaj benefitów zależy od tego, czym się firma zajmuje. Producent słodyczy może dać pracownikowi kosz czekolad czy bombonierek, a firma produkująca piwa  kilka skrzynek piwa – mówi partner w HRK.

60 proc. pracowników otrzymuje różnego rodzaju dodatki w ciągu roku. Poza prezentami typowo świątecznymi bardzo istotne są takie świadczenia, jak opieka medyczna, grupowe ubezpieczenie, karty fitness, dofinansowanie nauki czy programy oszczędnościowo-emerytalne.

Znaczącym benefitem jest opieka medyczna, która jest zresztą bardzo rozszerzona, bo dotyczy nie tylko pracownika, lecz także jego rodziny – partnera, dzieci, rodziców. Niektóre firmy dają też stomatologa czy prywatny szpital na czas porodu, a to jest bardzo istotne. Kolejna rzecz to samochód i wysokie progi benzynowe, które pracownicy rzadko przekraczają – mówi Piotr Uhlik.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.