Newsy

Usługi niezależnych firmy analitycznych wciąż mało popularne w Polsce. Odpowiednia komunikacja z rynkiem podnosi wycenę przedsiębiorstwa o 20-30 proc.

2015-07-21  |  06:50

Postrzeganie spółki przez inwestorów w dużej mierze uzależnione jest od sposobu jej komunikacji z rynkiem. Duża liczba dostępnych tekstów i analiz na temat danego przedsiębiorstwa może podnieść jej wartość nawet o 20-30 proc. – pokazują amerykańskie przykłady. Usługi niezależnych firm analitycznych prowadzą nie tylko do poprawy wizerunku, lecz także do poszerzenia grona potencjalnych inwestorów w kraju i za granicą.

Przykłady z rynku amerykańskiego pokazują, że dobra komunikacja spółek z rynkiem, czy to w rozumieniu relacji inwestorskich, czy PR, czy ilości analiz, poprawia biznesowe postrzeganie spółki, postrzeganie przez inwestorów i podnosi jej wycenę średnio o 20-30 proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria prezes CC Group Adam Kalkusiński.

Specjalizująca się w prowadzeniu relacji inwestorskich spółka CC Group zaoferuje polskim spółkom giełdowym usługę polegającą na przygotowaniu raportów analitycznych na ich temat. Wykonawcą będzie niezależne, międzynarodowe biuro analityczne Edison Investment Research z siedzibą w Londynie. Przedsiębiorcy korzystający z usług firmy doradczej otrzymają także dostęp do szerokiego grona zagranicznych inwestorów, zaś inwestorzy – do danych spółek. 

Edison Investment Research jest jedną z największych firm, która zajmuje się w Europie i na świecie niezależnymi analizami – mówi Adam Kalkusiński. – Wydaje nam się, że rynek dojrzewa do tego, żeby więcej polskich spółek było zainteresowanych obsługą Edisona. Naszym zadaniem będzie identyfikacja na potrzeby Edisona tych giełdowych spółek, które byłyby dobrymi celami dla analiz.

Brytyjska spółka zajmuje się głównie publikacją raportów analitycznych na temat spółek giełdowych z całego świata. W przypadku polskiego rynku z jej usług korzysta jak dotąd jedynie jeden podmiot – spółka Selvita.

Działania prowadzone przez CC Group mają za zadanie wprowadzenie londyńskiej firmy na polski rynek oraz przekonanie rodzimych przedsiębiorców do skorzystania z jej usług. Oprócz regularnie otrzymywanych analiz, korzyścią dla krajowych spółek będzie poszerzenie grona potencjalnych inwestorów.

Polskie spółki powinny odnieść dwojaką korzyść – mówi Kalkusiński. – Jedna z nich jest taka, że raporty w języku angielskim pisane przez specjalistów będą docierały do bazy dystrybucyjnej Edisona, która obejmuje ponad 5 tys. podmiotów, takich jak fundusze inwestycyjne i emerytalne na całym świecie, a także venture capital czy private equity.

Kolejną korzyścią dla spółek jest duża baza międzynarodowych mediów, do których trafiają opracowywane raporty.

Taki raport może być takim door openerem, czyli otwieraczem drzwi, może budować wizerunek takiej firmy, zarówno inwestycyjny, jak i ogólnobiznesowy – wyjaśnia Kalkusiński.

Na oferowanych usługach skorzystać mogą także polscy inwestorzy. Raporty publikowane przez Edison Investment Research dotyczą kilkuset spółek na całym świecie i stanowią źródło wiedzy o tych spółkach. Popularyzacja usług spółki w Polsce pozwoli krajowym inwestorom na dostęp do analiz na temat zagranicznych przedsiębiorstw.

Mamy do czynienia z globalizacją inwestowania. Nasze fundusze inwestują coraz więcej za granicą, z kolei coraz więcej funduszy zagranicznych, nawet z miejsc dosyć egzotycznych, nie tylko z Londynu czy Nowego Jorku, inwestuje w polskie spółki – wyjaśnia prezes zarządu CC Group.

Edison Investment Research publikuje raporty na temat spółek aktywnych w różnych sektorach gospodarki. Najwięcej z nich dotyczy sektorów biotechnologii i ochrony zdrowia, sektora technologicznego, mediów, a także spółek surowcowych, energetycznych oraz niebankowych instytucji finansowych.

W przypadku wejścia na polski rynek spółki Edison Investment Research przygotowywane analizy będą dostępne w języku angielskim. Umożliwi to przedsiębiorstwom korzystającym z jej usług dotarcie do szerokiego grona inwestorów z zagranicy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.