Newsy

Właściciel takich marek, jak Łowicz, Fortuna czy Dr Witt, chce przejmować kolejne

2014-10-27  |  06:55

Rosną rynkowe udziały spółki Agros-Nova w kategorii dżemów, syropów i soków owocowych, a wszystko dzięki wzrostom sprzedaży takich marek, jak Łowicz, Fortuna czy Dr Witt. Spółka pozytywnie ocenia perspektywy dla krajowej konsumpcji, jednak ze względu na niewielkie tempo wzrostu (2-3 proc. rocznie) większe szanse na zwiększanie udziałów rynkowych widzi w konsolidacji. W centrum zainteresowania przedsiębiorstwa są firmy, których obroty w ramach jednej marki przekraczają 100 mln zł. 

Rynek spożywczy rośnie w tempie ok. 2-3 proc. rocznie. Jednocyfrowe wzrosty charakteryzują większość segmentów, w których obecna jest Agros-Nova. Spółka chce więc zwiększać udziały poprzez ewentualne fuzje i przejęcia.

Nasze oczekiwania bardziej są skierowane na ewentualne przejmowanie udziałów poszczególnych producentów czy poszczególnych producentów, niż na to, że te rynki nagle zaczną rosnąć dwucyfrowo – podkreśla Marek Sypek, prezes zarządu spółki Agros-Nova, największego przetwórcy warzyw i owoców w Polsce. – W spektrum naszych zainteresowań są firmy, których obroty w ramach jednej marki przekraczają 100 mln zł. Jeśli chodzi o przejęcia w przyszłości, to myślimy tylko o takich firmach.

Nie wskazuje jednak na żadne konkretne plany spółki w tym zakresie.

Agros-Nova ma w swoim portfolio 10 różnych marek w różnych segmentach. Firma jest jednym z liderów rynku w kategorii soków i nektarów. Ważnym brandem jest Fortuna, jednak coraz większe, trzycyfrowe wzrosty sprzedaży notuje Dr Witt.

Najważniejszą marką jest dla nas Łowicz, obecny w pięciu kategoriach produktów, gdzie cały czas mamy wzrost udziałów rynkowych, niezależnie od tego, czy są to sosy, syropy czy dżemy. Kotlin jest strategiczną marką w kategorii keczupów, powrócił na drugie miejsce wśród marek w Polsce – mówi Sypek.

Jak podkreśla, w tym roku na rynku surowców spożywczych panuje nerwowa sytuacja, co ma związek z embargiem rosyjskim. W wielu gatunkach podaż na rynku jest duża, co przekłada się na ceny.

Sytuacja z embargiem rosyjskim nie przekłada się na pozytywne myślenie naszych plantatorów i nie przekłada się również pozytywnie na ceny skupu, które chcieliby osiągać. Te ceny faktycznie w niektórych przypadkach spadły – przyznaje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marek Sypek.

Dane Internetowej Giełdy Towarowej wskazują, że spadła cena większości owoców, także części warzyw, często poniżej wartości opłacalności. Niższe ceny skupu mają wpływ na obniżkę kosztów firm przetwórczych, jednak – jak wyjaśnia prezes Agros-Nova – zniwelowały to inne czynniki. Wzrosły ceny walut, a nieurodzaj w Argentynie, skąd pochodzi ponad połowa europejskiego importu cytryn, sprawił, że ceny koncentratów owoców cytrusowych wzrosły nawet dwukrotnie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Prawo

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

Motoryzacja

Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.