Newsy

Właściciel takich marek, jak Łowicz, Fortuna czy Dr Witt, chce przejmować kolejne

2014-10-27  |  06:55

Rosną rynkowe udziały spółki Agros-Nova w kategorii dżemów, syropów i soków owocowych, a wszystko dzięki wzrostom sprzedaży takich marek, jak Łowicz, Fortuna czy Dr Witt. Spółka pozytywnie ocenia perspektywy dla krajowej konsumpcji, jednak ze względu na niewielkie tempo wzrostu (2-3 proc. rocznie) większe szanse na zwiększanie udziałów rynkowych widzi w konsolidacji. W centrum zainteresowania przedsiębiorstwa są firmy, których obroty w ramach jednej marki przekraczają 100 mln zł. 

Rynek spożywczy rośnie w tempie ok. 2-3 proc. rocznie. Jednocyfrowe wzrosty charakteryzują większość segmentów, w których obecna jest Agros-Nova. Spółka chce więc zwiększać udziały poprzez ewentualne fuzje i przejęcia.

Nasze oczekiwania bardziej są skierowane na ewentualne przejmowanie udziałów poszczególnych producentów czy poszczególnych producentów, niż na to, że te rynki nagle zaczną rosnąć dwucyfrowo – podkreśla Marek Sypek, prezes zarządu spółki Agros-Nova, największego przetwórcy warzyw i owoców w Polsce. – W spektrum naszych zainteresowań są firmy, których obroty w ramach jednej marki przekraczają 100 mln zł. Jeśli chodzi o przejęcia w przyszłości, to myślimy tylko o takich firmach.

Nie wskazuje jednak na żadne konkretne plany spółki w tym zakresie.

Agros-Nova ma w swoim portfolio 10 różnych marek w różnych segmentach. Firma jest jednym z liderów rynku w kategorii soków i nektarów. Ważnym brandem jest Fortuna, jednak coraz większe, trzycyfrowe wzrosty sprzedaży notuje Dr Witt.

Najważniejszą marką jest dla nas Łowicz, obecny w pięciu kategoriach produktów, gdzie cały czas mamy wzrost udziałów rynkowych, niezależnie od tego, czy są to sosy, syropy czy dżemy. Kotlin jest strategiczną marką w kategorii keczupów, powrócił na drugie miejsce wśród marek w Polsce – mówi Sypek.

Jak podkreśla, w tym roku na rynku surowców spożywczych panuje nerwowa sytuacja, co ma związek z embargiem rosyjskim. W wielu gatunkach podaż na rynku jest duża, co przekłada się na ceny.

Sytuacja z embargiem rosyjskim nie przekłada się na pozytywne myślenie naszych plantatorów i nie przekłada się również pozytywnie na ceny skupu, które chcieliby osiągać. Te ceny faktycznie w niektórych przypadkach spadły – przyznaje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marek Sypek.

Dane Internetowej Giełdy Towarowej wskazują, że spadła cena większości owoców, także części warzyw, często poniżej wartości opłacalności. Niższe ceny skupu mają wpływ na obniżkę kosztów firm przetwórczych, jednak – jak wyjaśnia prezes Agros-Nova – zniwelowały to inne czynniki. Wzrosły ceny walut, a nieurodzaj w Argentynie, skąd pochodzi ponad połowa europejskiego importu cytryn, sprawił, że ceny koncentratów owoców cytrusowych wzrosły nawet dwukrotnie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.