Newsy

Z telefonii internetowej korzysta coraz więcej firm. To sposób na obniżkę rachunków

2014-12-01  |  06:20

Telefonia internetowa – w przeciwieństwie do tradycyjnej, stacjonarnej – ma się coraz lepiej. W głównej mierze dzięki przedsiębiorcom. Ponad pół miliona firm w Polsce korzysta z połączeń telefonicznych za pośrednictwem internetu (usługa VoIP). Jak podkreślają dostawcy tych usług, dla firm to nie tylko możliwość obniżenia kosztów, lecz także dostęp do usług dodatkowych, przydatnych w prowadzeniu firmy.

Ceny na rynku połączeń głosowych VoIP spadają, dlatego potencjał wzrostu tylko na produktach opartych o proste połączenia telefoniczne jest niewielki bądź żaden – tłumaczy Michał Jakubowski, prezes spółki easyCALL. – Natomiast w przypadku usług innowacyjnych, związanych z zaspokajaniem potrzeb przedsiębiorców, potencjał wzrostu jest bardzo duży.

Według badającej rynki krajów Europy Środkowej i Wschodniej firmy analitycznej PMR Research udział połączeń VoIP (z ang. Voice over Internet Protocol) w całkowitym czasie połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych w Polsce jest coraz większy. Na koniec 2012 r. wynosił 34 proc., był o 5 proc. większy niż rok wcześniej i o blisko 10 proc. – niż w 2010 r. PMR szacuje, że z telefonii internetowej korzysta ponad 2,5 mln osób, w tym blisko 550 tys. firm.

W Polsce rynek połączeń VoIP jest zdecydowanie mniej rozwinięty niż w krajach Europy Zachodniej. W krajach takich jak Wielka Brytania, Stany Zjednoczone czy Francja rynek VoIP to kilkadziesiąt procent połączeń głosowych – ocenia Jakubowski. – Zakładamy, że w ciągu najbliższych kilku lat średnia związana z liczbą połączeń realizowanych za pośrednictwem VoIP będzie zdecydowanie wyższa niż obecnie i zbliży się do poziomu rynków rozwiniętych.

Rosnąca liczba użytkowników i przychodów operatorów z tytułu usług VoIP, jak zauważają analitycy PMR Research, to przede wszystkim efekt zainteresowania telefonią internetową ze strony przedsiębiorstw. Wynika ono nie tylko z niższych kosztów połączeń, które w porównaniu z telefonią stacjonarną mogą być niższe nawet o 60 proc., lecz także dostępu do szeregu funkcjonalnych usług dodatkowych (np. wirtualnego faksu, centrali telefonicznej, telekonferencji). Korzystają z nich nie tylko centra outsourcingowe i call center, lecz także coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw.

Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem możliwości odbywania walnych zgromadzeń poprzez połączenia VoIP – informuje Jakubowski. – Koszty z tym związane, szczególnie w dużych firmach, są znaczące. Wydaje się, że możliwość prowadzenia ich przez internet jest interesującym rozwiązaniem, które w dodatku pozwala na uczestnictwo dużo większej liczbie akcjonariuszy. Będziemy oferować nie tylko rozwiązanie techniczne, lecz także infrastrukturę prawną, zweryfikowaną zarówno od strony notariusza, jak i systemu zabezpieczeń. Prawo dopuszcza możliwość głosowania przez internet.

Rentowność produktów dodanych, w przeciwieństwie do głosowych, jak przekonuje Michał Jakubowski, jest spora, bo można doliczać do nich wyższe marże.

Tego rodzaju usługi cieszą się rosnącym zaufaniem i znajdują coraz szersze zastosowanie w firmach – wskazuje prezes spółki easyCALL. – Na początku klienci z reguły korzystają z prostych produktów. Kiedy przekonają się, że są stabilne, bezpieczne i oferują wysoką jakość, to decydują się na rozszerzanie współpracy.

Według analizującej rynek telekomunikacyjny firmy Point Topic Polska należy do grupy krajów, w których wzrost liczby użytkowników technologii IP jest jednym z najwyższych na świecie. W opartym o to kryterium rankingu w 2012 roku zajęliśmy dziewiąte miejsce, trzecie pod względem przyrostu procentowego. W Europie liderem wykorzystania telefonii VoIP jest Francja z 22 mln numerów oraz Niemcy (10 mln).

Jak podkreślają przedstawiciele easyCALL, biznes jest największym beneficjentem telefonii IP i ten trend będzie się utrzymywał w najbliższych latach.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców

Do 2035 roku liczba osób pracujących w Polsce zmniejszy się o 2,1 mln – wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Lukę tę częściowo mogliby zapełnić pracownicy zagraniczni. Pracodawcy czekają na przepisy, które zwiększą atrakcyjność naszego rynku pracy dla imigrantów zarobkowych i ułatwią procedury. Nowe przepisy opracowane przez resort pracy, które mają wejść w życie w 2025 roku, mają zwiększyć szybkość i efektywność postępowań administracyjnych w sprawach zatrudniania cudzoziemców.

Konsument

Kupujący nieruchomości mogą jeszcze liczyć na rabaty. Zwłaszcza w przypadku nowych inwestycji deweloperskich

W grudniu sprzedaż nowych mieszkań na większości dużych rynków w Polsce pozostała stabilna względem poprzedniego miesiąca. Spadła w Krakowie i Warszawie, a wzrosła w Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu – wynika z Barometru Cen Mieszkań Tabelaofert.pl. Nowe mieszkania trafiające do oferty są zdecydowanie tańsze, niż wynosi średnia rynkowa dla danego miasta. Ze względu na dużą podaż lokali klienci mogą liczyć na rabaty cenowe, które w ciągu kolejnych sześciudziewięciu miesięcy będą jednak stopniowo maleć.

Zdrowie

Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych

W sytuacji konfliktu zbrojnego lub innej sytuacji kryzysowej o efektywności działań z zakresu medycyny pola walki może decydować dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta – zarówno żołnierza, jak i cywila. Tymczasem okazuje się, że choć na placówkach ciąży obowiązek prowadzenia tej dokumentacji elektronicznie, to systemy w poszczególnych podmiotach nie komunikują się ze sobą. Zupełnie inne są też ramy prawne dla działania w tym zakresie jednostek cywilnych i wojskowych. Eksperci są zdania, że musi powstać centrum usług wspólnych, które będzie operatorem danych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.