Mówi: | Stanisław Atanasow |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Credit Agricole Commercial Finanse Polska |
Zatory płatnicze nadal straszą. Przedsiębiorcy wspomagają się kredytem, leasingiem i faktoringiem
Z opóźnieniami w regulowaniu należności za wystawione faktury w III kwartale tego roku miało do czynienia niemal 60 proc. polskich przedsiębiorców. To zwiększa zapotrzebowanie firm na pozyskiwanie pieniędzy z zewnątrz. Nie na rozwój, ale aby przetrwać. Kredyt, leasing i faktoring to obecnie najbardziej popularne sposoby na poprawę płynności finansowej wśród małych i średnich przedsiębiorstw.
Nieterminowe regulowanie długów przez odbiorców towarów i usług osłabia kondycję finansową dostawców i może prowadzić do ich upadłości. W lipcu tego roku upadło aż 98 przedsiębiorstw wobec 75 odnotowanych rok wcześniej – wynika z raportu przygotowanego przez Euler Hermes. Z kolei w ciągu pierwszych 7 miesięcy tego roku upadło 581 firm. Do najbardziej zagrożonych branż należą m.in. budownictwo, a także rynek dystrybucji i usług.
– Problem zatorów płatniczych w polskiej gospodarce nadal istnieje. Tu naszym zdaniem niewiele się poprawiło, wręcz przeciwnie, pogorszyło się ponieważ mamy sytuację gospodarczą taką, jaką mamy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Stanisław Atanasow, prezes Credit Agricole Commercial Finanse Polska
Niemal 60 proc. firm z sektora MŚP w bieżącym kwartale miało problemy z uzyskaniem należności w terminie za wystawione faktury – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego z grupy Credit Agricole. Firmy na ogół wskazywały na 2–tygodniowe opóźnienia (30,1 proc. wskazań), ale często też na miesięczne (23,4 proc.). Rekordowe zadłużenie dochodziło do roku.
– To jest bardzo duży problem, ponieważ takie opóźnienie wpływa bezpośrednio na płynność przedsiębiorstw i mówmy tutaj nie tyle o rozwoju przedsiębiorstwa, co o jego przetrwaniu – podkreśla Stanisław Atanasow.
W celu poprawy swojej płynności finansowej firmy coraz częściej sięgają po zewnętrzne źródła finansowania, takie jak kredyt czy faktoring. Ze wsparcia z zewnątrz w ciągu ostatnich trzech miesięcy skorzystało 27,7 proc. respondentów. Najbardziej popularny wśród MŚP był kredyt bankowy, z którego skorzystało niemal 3/4 tej grupy. Kolejnymi narzędziami wspierającymi były: leasing (18,2 proc. wskazań), faktoring (6,5 proc.) oraz windykacja (4,5 proc.). Wśród badanych, którzy nie korzystali z takich rozwiązań, 14 proc. deklaruje, że z ich pomocą ma zamiar w przyszłości poprawić swoją płynność finansową.
Faktoring coraz bardziej popularny
– Co nas cieszy, firmy coraz częściej sięgają po faktoring – mówi Stanisław Atanasow.
Obroty firm faktoringowych systematycznie rosną. Po drugim kwartale bieżącego roku wyniosły ponad 44 mld złotych, o prawie 15 proc więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku – wynika z danych Polskiego Związku Faktorów.
– Obroty na tym rynku mierzone są wartością wykupionych wierzytelności, a usługa ta staje się coraz bardziej popularna – tłumaczy prezes. – Udział faktoringu w PKB wynosi między 5 a 6 proc. w tej chwili.
Ocenia również, że popularność faktoringu będzie nadal rosła, bo w Europie udział ten wynosi 9-10 proc.
– Największy rynek faktoringowy to kilkanaście procent udziału w PKB, mówimy o Wielkiej Brytanii. Widać, że Polska jeszcze musi średnią europejską doganiać – podkreśla.
Jego prognozy potwierdzają wyniki finansowe branży, które pokazują systematyczny wzrost obrotów faktorów.
– Wzrost branży z roku na rok sięgający kilkanaście do dwudziestu procent, nawet w obecnej sytuacji gospodarczej, kiedy PKB nam rośnie mniej niż 1 proc. rocznie, wskazują na to, że jest to narzędzie coraz bardziej popularne i będzie się stawało coraz bardziej popularne - zapewnia.
Jego zdaniem rosnąca popularność faktoringu wynika z tego, że poza finansowaniem, daje on przedsiębiorcom również wiele usług dodatkowych. Oznacza to, że poza kapitałem obrotowym, klient otrzymuje też wsparcie w zarządzaniu wierzytelnościami.
– Czyli monitoring płatności, ponaglanie dłużników, a także windykacje – wymienia Stanisław Atanasow. – To są 3 podstawowe elementy, które z jednej strony zapewniają przedsiębiorcom płynność, środki finansowe na bieżącą działalność, z drugiej strony zmniejszają ryzyko działalności, gdyż to faktor przejmuje na siebie zarządzanie i relacje z odbiorcami związane z odzyskiwaniem płatności za dane towary i usługi.
Tłumaczy również, że faktoring jest narzędziem, które najlepiej sprawdza się w przypadku firm, które sprzedają towary lub usługi swoim kontrahentom w relacji B2B.
– Jeżeli dany przedsiębiorca ma swoich stałych odbiorców, z którymi współpracuje od dłuższego czasu, jeżeli im regularnie sprzedaje towary bądź świadczy usługi i wystawia wierzytelności, które się powtarzają, to może zostać objęty faktoringiem.
Choć faktoring jest narzędziem dedykowanym większości branż, są też wyjątki od tej reguły. – Są branże, które ze względu na specyfikę, rozliczanie i płatności do faktoringu się nie nadają – tłumaczy.
Wymienia tu m.in. budownictwo, a także branże usługowe, takie jak branża reklamowa, usługi architektoniczne czy finansowe.
Czytaj także
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-14: Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-28: Firmy zainteresowane udziałem w odbudowie Ukrainy z nowym instrumentem wsparcia. Na początku 2025 roku ruszą preferencyjne pożyczki
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-11-13: Polska ochrona zdrowia niegotowa na kolejny kryzys. Eksperci: nie wyciągnęliśmy lekcji z pandemii
- 2024-10-07: Dystans między UE a gospodarkami USA czy Chin rośnie. Spada konkurencyjność unijnych firm
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.