Mówi: | Tomasz Kasperowicz |
Funkcja: | partner, dyrektor działu powierzchni logistycznych i przemysłowych |
Firma: | Colliers International |
Firmy coraz częściej łączą magazyny i zakłady produkcyjne. Już 15 proc. powierzchni przemysłowo-magazynowej w Polsce przypada na sektor produkcyjny
Firmy produkcyjne coraz częściej zamiast budować fabryki wynajmują je w parkach magazynowych. Skala zjawiska jest na tyle duża, że sektor ten jest jednym z głównych motorów napędzających rozwój branży magazynowej – wynika z najnowszego raportu Colliers International. W tym roku powierzchnia polskich magazynów może się zwiększyć o ponad 1 mln mkw.
Polski rynek magazynowy rozwija się w bardzo szybkim tempie. Na koniec zeszłego roku całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni przemysłowo-magazynowej w Polsce przekraczały 8,8 mln mkw. Przy tym w latach wcześniejszych zasoby te powiększały się o ok. 0,5 mln mkw. rocznie, a w 2014 roku już o 1,1 mln mkw. W 2015 roku – jak przewiduje Colliers International – przyrost powierzchni na tym rynku ma się utrzymywać na podobnym poziomie.
– Geograficzne położenie Polski, względna taniość i wysoka jakość siły roboczej będą powodowały, że te trendy nadal się utrzymają – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Kasperowicz, partner w Colliers International. – Produkcja z zachodu czy północy Europy nadal będzie się przenosić do Polski, a w ślad za nią logistyka, czyli przewóz, transport i dostawy towarów.
Firmy sektora produkcyjnego coraz częściej rezygnują z produkcji we własnych obiektach i decydują się na wynajmowanie tego typu powierzchni zamiast budowy fabryk. Dotyczy to nie tylko Polski. Stąd między innymi rosnąca popularność parków magazynowych, czyli zespołu obiektów przemysłowych i logistycznych.
Najemcy prowadzący działalność produkcyjną wynajmują w Polsce łącznie ponad 1,2 mln mkw., czyli ok. 15 proc. całej wynajętej nowoczesnej powierzchni przemysłowo-magazynowej. Rocznie ok. 10 proc. popytu na rynku jest generowane właśnie w tym segmencie.
– Trend ten jest podyktowany pragmatyzmem. Nie da się robić kilku rzeczy bardzo dobrze. Jeżeli chce się być dobrym producentem, to trudno jednocześnie dobrze zarządzać nieruchomościami. Produkcja jest zasadniczą działalnością poszczególnych firm produkcyjnych, w związku z czym zarządzanie nieruchomościami wolą zlecić komuś, kto się na tym dobrze zna – wyjaśnia ekspert Colliers International.
Wśród największych transakcji zawartych w ostatnim czasie przez firmy produkcyjne w parkach magazynowych Tomasz Kasperowicz wymienia umowy podpisane dla firmy Faurecia, kilka dużych najmów dla firmy Pilkington, Syncreon czy Volkswagen.
Jak podkreśla, korzystanie z parków magazynowych to dla firm oszczędność środków, które mogą zainwestować w rozwój biznesu, zamiast zamrażać je w nieruchomościach. Pozwala też na prowadzenie elastycznej polityki.
– Dana firma produkcyjna wraz z końcem zlecenia od danego brandu motoryzacyjnego po prostu zwija działalność i nie musi się martwić o to, co zrobić z fabryką, za którą zapłaciła ciężkie pieniądze 7 lat wcześniej – mówi Kasperowicz.
Najemcami tego typu obiektów są coraz częściej firmy polskie, które prężnie się rozwijają. Nie brakuje też oczywiście firm europejskich, które rezygnują z produkcji w Azji czy Europie i szukają dogodnych lokalizacji.
– Importując towary z Dalekiego Wschodu, odbiorcy muszą je zamawiać z dużo większym wyprzedzeniem, co na zmieniającym się dynamicznie rynku jest wielkim minusem – tłumaczy partner w Colliers International. – Jest coraz większa potrzeba, aby baza produkcyjna była bliżej odbiorcy i z tym trendem mamy właśnie do czynienia. Polska dzięki swojej lokalizacji i uwarunkowaniom ekonomicznym jest świetnym miejscem do tego, żeby taka produkcja tu powstawała i to dzisiaj widać.
Dla najemców kluczowe znaczenie mają dostęp do infrastruktury transportowej, zasoby kadrowe, koszty pracy i wynajmu obiektu. Na wybór lokalizacji wpływa także bliskość dostawców i odbiorców. Dlatego nieruchomości produkcyjne najlepiej wynajmują się na rynku górnośląskim, warszawskim oraz wrocławskim. W każdej z tych lokalizacji analizowana grupa najemców wynajmuje co najmniej 200 tys. mkw. Zbliżoną ilość powierzchni wynajmują też firmy produkcyjne w regionie Polski Centralnej, głównie w okolicach Łodzi.
– W mniejszym stopniu na północy Polski, gdzie w zasadzie można wymienić tylko dwa regiony – Szczecin i Gdańsk. Od niedawna firmy produkcyjne wynajmują powierzchnię również na tzw. ścianie wschodniej, czyli w Rzeszowie i Lublinie. Na mniejsze miasta jeszcze trzeba będzie poczekać – mówi Tomasz Kasperowicz. – Deweloperzy są bardzo zainteresowani klientem z sektora produkcyjnego, gdyż z reguły oferuje on znacznie dłuższe umowy najmu, co powoduje, że dana nieruchomość zyskuje znacznie na wartości.
Czytaj także
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-02: J. Lewandowski: Unijny budżet na lata 2028–2034 jest bardzo skromny, ale inwestycyjny. Oby komisarzowi ds. budżetu udało się go zwiększyć
- 2024-09-20: J. Lewandowski: Polityka UE potrzebuje deregulacji. Bez tego tracimy w wyścigu z USA i Chinami
- 2024-09-25: Trwają prace nad strategią migracyjną Polski na lata 2025–2030. Eksperci apelują o duży nacisk na mieszkalnictwo
- 2024-08-26: Mimo wybudowania ponad miliona mieszkań w ciągu dekady warunki mieszkaniowe Polaków się nie poprawiają. Rządowe programy też nie przynoszą rezultatów
- 2024-09-02: Na rynku najmu brakuje większych mieszkań, a popyt na nie rośnie. Coraz popularniejszy może się stać najem domów
- 2024-09-18: Właściciele mieszkań obawiają się nierzetelnych najemców. Rynek najmu profesjonalizuje się bardzo powoli
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-07-22: Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
- 2024-08-02: Średnie i małe firmy mogą mieć problem z gromadzeniem danych do raportów zrównoważonego rozwoju. Bez nich grozi im utrata partnerów biznesowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Farmacja
Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
Centrum e-Zdrowia podaje, że od początku września odnotowano blisko 1,8 mln porad ambulatoryjnych udzielonych z powodu ostrych infekcji układu oddechowego, w tym grypy. Najlepszą metodą walki z chorobą jest szczepionka – najlepiej przyjęta między wrześniem a listopadem. Wciąż jednak na taki krok decyduje się zaledwie kilka procent Polaków, tymczasem grypa jest jedną z 10 najczęstszych przyczyn zgonów u osób powyżej 65. roku życia.
Transport
Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu. – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.
Problemy społeczne
Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania
Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.