Newsy

Firmy coraz częściej wyposażają swoje floty w auta hybrydowe. Oczekują spadku kosztów eksploatacji

2016-05-19  |  06:45
Mówi:Mirosław Sochacki, szef działu sprzedaży korporacyjnej Toyota Motor Poland

Agata Wieczorek, dyrektor strategiczny Wawa Taxi

Maciej Panek, prezes zarządu Panek S.A.

Jacek Jasiński, dyrektor account management w Carefleet

  • MP4
  • Rynek aut flotowych w Polsce rośnie dynamicznie. Coraz większe znaczenie mają na nim oszczędności, komfort i zagadnienia ekologiczne. Dlatego dużym zainteresowaniem klientów cieszą się auta hybrydowe, łączące napęd elektryczny ze spalinowym. Właśnie ruszają testy nowej Toyoty Prius, w których biorą udział firmy mające duże floty pojazdów.

    – Coraz więcej firm sięga po samochody hybrydowe, doceniając m.in. niskie koszty eksploatacji czy wysoką wartość końcową samochodu po okresie użytkowania – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mirosław Sochacki, szef działu sprzedaży korporacyjnej w przedsiębiorstwie Toyota Motor Poland. – Polska jest jednym z trzech państw w Europie, gdzie prowadzone będą testy nowego modelu Toyoty Prius przez klientów flotowych.

    Biorące udział w testach firmy zauważają potencjał samochodów hybrydowych. Dzięki weryfikacji nowej wersji przedsiębiorstwa, takie jak Wawa Taxi, chcą sprawdzić, jak auto sprawuje się w warunkach miejskich.

    – To dość poważne przedsięwzięcie, pozwalające sprawdzić samochód pod każdym możliwym względem – precyzuje Agata Wieczorek, dyrektor strategiczny w Wawa Taxi. – Zależy nam na tym, aby kierowca czuł się w nim bezpiecznie i komfortowo, a eksploatacja auta przebiegała oszczędnie i w sposób ekologiczny. Klientowi z kolei przede wszystkim musi być wygodnie. Podróż powinna być dla niego przyjemniejsza niż w innych pojazdach.

    Jak wskazuje Agata Wieczorek tego typu auta z reguły są bardziej oszczędne i lepiej zachowują się w miejskich warunkach, zwłaszcza w korkach, emitując mniej spalin, co jest bardzo korzystne zarówno dla kierowcy, pasażera, jak i otoczenia.

    – Z naszego doświadczenia wynika, że ekologia, komfort i oszczędności to kluczowe parametry – zauważa Agata Wieczorek. – Specjalizujemy się nie tylko w obsłudze klientów z Warszawy, lecz także działamy w całej Polsce. Mamy różne oddziały i doświadczenia. Nasze testy są więc bardzo wnikliwe i dopracowane. Auta weryfikowane są nie przez jednego, ale kilku kierowców, z których każdy charakteryzuje się nieco inną technika jazdy. Wszystkie opinie, które w ten sposób zbierzemy, będą dla nas ważne.

    Auta hybrydowe cenione są także coraz bardziej przez firmy leasingowe oraz klientów takich przedsiębiorstw. Jak przekonuje Jacek Jasiński, dyrektor account management w firmie Carefleet, cały rynek motoryzacyjny zmierza w kierunku samochodów bardziej oszczędnych i ekologicznych.

    – Chcemy być jednym z elementów tego trendu – zapewnia Jacek Jasiński. – Nie damy jednak naszym klientom samochodów niesprawdzonych, co do jakości których nie będziemy pewni. Dołączyliśmy więc do testów Toyoty, aby w praktyce zweryfikować parametry techniczne, wytrzymałość, możliwości i wady tego rodzaju pojazdów.

    Carefleet podjął już decyzję o zakupie pierwszych aut hybrydowych, które na razie używane będą przez pracowników technicznych. Jak mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet z Carefleet, firma chce przekonywać małych i średnich właścicieli, że wybór takiego pojazdu jest opłacalny i przyszłościowy.

    – Mamy dwa główne cele, które motywują nas do udział w tym projekcie. Pierwszy to poznanie produktu. Jak już produkt poznamy, to drugim celem jest wykorzystanie tego samochodu do propagowania idei samochodów hybrydowych w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Jest to o tyle ważne, że chcemy pokazać, że ekologia może iść w parze z ekonomią – przekonuje Bartosz Olejnik.

    Podobne cele dotyczące popularyzacji aut hybrydowych stawia sobie wypożyczająca samochody firma Panek. Według prezesa tego przedsiębiorstwa takie pojazdy, obok elektrycznych, będą niebawem podstawą motoryzacji.

    – Mam nadzieję, że testy wykażą, że Prius jest autem niezmiernie ekonomicznym, dynamicznym i wygodnym – mówi prezes spółki Maciej Panek. – Na razie będziemy sprawdzać jego parametry, przekazywać samochód różnym osobom i zasięgać opinii. Jeżeli wszystko będzie dobrze, to jako pierwsi wprowadzimy auto do oferty.

    Ubiegły rok był bardzo korzystny dla rynku aut flotowych w Polsce. Jak wynika z danych Polskiego Związku Leasingu i Wynajmu Pojazdów (PZLWP), tylko w ramach usługi Car Fleet Management (CFM) sprzedano przeszło 21 tys. samochodów osobowych i dostawczych, o 16,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Była to najwyższa dynamika wzrostu w siedmioletniej historii badań PZLWP.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów

    Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.

    Firma

    Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

    W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.

    Ochrona środowiska

    Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

    Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.