Newsy

Firmy decydują się na przeczekanie. Złe prognozy na przyszły rok

2012-12-13  |  06:55
Mówi:Mariusz Hildebrand
Funkcja:Prezes
Firma:BIG InfoMonitor SA
  • MP4

    Wzrosło bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej, ale prognozy na 2013 roku nie są optymistyczne. Jak wynika z 20. edycji raportu Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor pogorszenia sytuacji finansowej spodziewa się 35 proc. firm, a poprawy jedynie 18 proc.

     – Jeśli chodzi o dostawców usług finansowych czy też usług masowych, te branże bardzo dobrze się mają. Największy problem zawsze występuje po stronie przedsiębiorców, bo to jest taki papierek lakmusowy gospodarki – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Mariusz Hildebrand, prezes BIG InfoMonitor. I wyjaśnia: – Jeśli coś się dzieje w gospodarce, to wśród przedsiębiorców małych i średnich najszybciej jest odczuwalny problem z przepływami finansowymi, z zatorami płatniczymi.

    O tym, że nieterminowe płatności są poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności, przekonanych jest 84 proc. ankietowanych. Największym problemem są one w branży budowlanej (96 proc.).

    Co czwarty przedsiębiorca deklaruje, że na czas otrzymuje mniej niż 25 proc. płatności. Co ciekawe, problem ten w dużej mierze zaczyna dotyczyć branży e-commerce, która do tej pory uchodziła za bezpieczną.

    Prognozy na 2013 rok także nie są optymistyczne. Raport pokazuje, że ponad połowa firm (55 proc.) chce pozostać przy obecnej skali działań. 10 proc. z nich będzie chciało ją zmniejszyć. 

     – Patrząc na branżę przedsiębiorców, rok 2013 jest postrzegany przez firmy jako rok stagnacji, utrwalenia tego, co dzieje się dziś – mówi Mariusz Hildebrand.  Natomiast to, co jest pozytywne, to nie będzie raczej zwolnień – podkreśla.

    Zdecydowana większość nie zakłada także wzrostów wynagrodzeń. W 74 proc. firm pozostaną one na dotychczasowym poziomie, a jedynie u 3 proc. badanych budżet na płace będzie mniejszy.

    Wskaźnik Bezpieczeństwa Działalności Gospodarczej, wyrażony wskaźnikiem BIG, na koniec listopada wyniósł 8,56 pkt., co oznacza wzrost o 5,63 pkt. od sierpnia tego roku. Wzrost dotyczy niemal wszystkich badanych sektorów, z wyjątkiem firm turystycznych.

    Największa zmiana na plus w ostatnich trzech miesiącach nastąpiła wśród dostawców usług masowych – wzrost o 7,84 pkt. do 8,7 pkt. Dla porównania wśród przedstawicieli dostawców usług finansowych był to wzrost o 7,78 pkt., do 19,9 pkt. Problem jednak w tym, że nadal są to wartości bardzo niskie. Wśród przedsiębiorców z innych branż, głównie małych i średnich, wskaźnik jest nawet ujemny i wynosi -2,09 pkt. Zdarza się to po raz trzeci w pięcioletniej historii badania.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.