Newsy

Firmy szukają nowych sposobów na oszczędzanie energii. To kluczowe dla rozwoju gospodarczego

2018-04-19  |  06:20
Mówi:Rachel Kyte, CEO Sustainable Energy for All, specjalny reprezentant Sekretarza Generalnego ONZ dla SEforALL

Kjell H. Strøm, starszy wiceprezydent sprzedaży i marketingu w obszarze chłodnictwa, Danfoss

Funkcja:Carlo Ratti, architekt, inżynier oraz wykładowca na Massachusetts Institute of Technology
  • MP4
  • Zarówno Unia Europejska, jak i rządy poszczególnych państw dostrzegają konieczność zwiększania efektywności energetycznej, która wpływa na rozwój gospodarek. Wymaga to ścisłej współpracy z biznesem i firmami, które bardzo dobrze radzą sobie z wdrażaniem nowych technologii, aby realizować wyśrubowane cele ekologiczne. Biznes odgrywa jedną z najważniejszych ról w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju – podkreśla reprezentant Sekretarza Generalnego ONZ dla programu Sustainable Energy for All.

    Efektywność energetyczna jest wynikiem partnerstwa pomiędzy sektorem prywatnym a publicznym. Potrzebujemy jednak przyspieszyć tempo zmian. Dlatego biznes musi zasygnalizować politykom, że potrzebuje określonych celów, aby móc z sukcesem je realizować. Firmy nie narzekają już, że to będzie bardzo drogie i zaszkodzi ich rentowności, tylko mówią politykom: wy wyznaczacie priorytety, a my je realizujemy. To fundamentalny zwrot w kierunku partnerstwa – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rachel Kyte, CEO Sustainable Energy for All oraz specjalny reprezentant Sekretarza Generalnego ONZ dla SEforALL.

    Efektywność energetyczna jest kluczowa dla rozwoju gospodarczego, co dostrzegają również politycy i rządy. W styczniu unijny parlament przyjął projekt przepisów, zgodnie z którymi do 2030 roku kraje Unii Europejskiej powinny zwiększyć efektywność energetyczną o 35 proc. Polska również kładzie na nią coraz mocniejszy akcent. Od półtora roku obowiązuje ustawa o efektywności energetycznej, która nałożyła na wybrane przedsiębiorstwa obowiązek przeprowadzenia audytu energetycznego (dotyczy ok. 6 tys. przedsiębiorstw). Całkiem niedawno zakończył się też nabór do konkursu w ramach PO Infrastruktura i Środowisko, w którym duże, polskie firmy mogą pozyskać z UE nawet 100 mln zł wsparcia na projekty zwiększające ich efektywność energetyczną.

    – Ludzie myślą o Polsce jako kraju, który ma problem związany ze źródłami energii i przyszłością węgla. Ale będąc tutaj, widać, że odnosicie duże sukcesy w zakresie poprawy efektywności energetycznej w transporcie, choć macie jeszcze wiele do zrobienia. Wiele międzynarodowych firm prowadzi w Polsce działalność, one wiedzą, jak uczynić gospodarkę bardziej zrównoważoną i bardziej wydajną, oraz przyspieszają te procesy. Zachęcamy polski rząd do korzystania z doświadczeń biznesu w tym zakresie, zarówno lokalnych, jak i globalnych firm. Bez względu na to, jaki będzie w przyszłości miks energetyczny Polski, będziemy musieli zużywać znacznie mniej energii niż dziś – mówi Rachel Kyte.

    Reprezentant Sekretarza Generalnego ONZ dla SEforALL podkreśla, że podnoszenie efektywności energetycznej i zrównoważony rozwój to cele, które wymagają współpracy polityki z biznesem. Ocenia również, że firmy całkiem dobrze radzą sobie ze zmianą modelu biznesowego oraz wdrażaniem nowych technologii, aby osiągać wyśrubowane cele ekologiczne.

    W ciągu ostatnich pięciu lat biznes odegrał w zrównoważonym rozwoju jedną z najważniejszych ról. Od czasu Rio+20 – poprzez przyjęcie Celów Zrównoważonego Rozwoju i Porozumień Paryskich – biznes przekonał polityków, że jeżeli będą oni naciskali na realizację celów strategicznych, to biznes również pójdzie w tę stronę – mówi Rachel Kyte.

     Myślę, że w ostatnim czasie udało się udowodnić, że możemy zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy i przy okazji przysłużyć się planecie poprzez wprowadzanie rozwiązań z zakresu efektywności energetycznej – dodaje Kjell H. Strøm, starszy wiceprezydent sprzedaży i marketingu w obszarze chłodnictwa w Danfoss. – Globalne megatrendy związane z urbanizacją, żywnością, energetyką i zmianami klimatycznymi to paliwo rozwoju Danfoss. To są obszary, w których rozwijamy kompetencje, cały czas tworzymy nowe, lepsze rozwiązania, które mają sprzyjać zrównoważonemu rozwojowi miast, podnosić efektywność energetyczną i dbać o środowisko.

    W zmieniającym się systemie energetycznym, w którym stabilne źródła będą w coraz większym stopniu zastępowane przez energetykę odnawialną, niezbędne są inteligentne, efektywne energetycznie budynki zdolne do magazynowania energii. Taką rolę mogą pełnić w przyszłości supermarkety.

    Supermarket może być budynkiem efektywnym energetycznie przede wszystkim poprzez ograniczenie zużycia energii. Można to uczynić za pomocą kilku prostych kroków. Choćby pilnując zamykania drzwi w lodówkach, a także poprzez bardziej efektywne wykorzystanie systemu chłodzenia. Możemy na przykład zmagazynować dużo energii w lodówkach i uwalniać ją w ciągu dnia – podkreśla ekspert Danfoss.

    Takie inteligentne supermarkety wpisują się w koncepcję smart city. Są wyposażone w inteligentną infrastrukturę: stacje ładowania pojazdów elektrycznych za pomocą baterii wykorzystujących energię produkowaną w innych systemach budynku, systemy paneli fotowoltaicznych zapewniających zasilanie w energię elektryczną czy systemy odprowadzające nadmiar ciepła do zasilenia pobliskiej sieci ciepłowniczej.

    – Większość sieci supermarketów jest bardzo zainteresowana podnoszeniem efektywności energetycznej. W ostatnich latach odnotowały one dużą presję na zwiększanie marż, więc takie rozwiązania dają im szansę na podnoszenie rentowności sklepów. A jednocześnie mogą zrobić coś dobrego dla świata. To z kolei jest ważne dla ich klientów, więc w swoich kampaniach marketingowych mogą się pochwalić również swoją działalnością ekologiczną – mówi Kjell H. Strøm.

    Najnowsze trendy w technologiach dla klimatu i energii oraz innowacyjne koncepcje inteligentnych budynków i miast przyszłości były motywem polskiej edycji konferencji Engineering Tomorrow talks (#ETtalks), która odbyła się 17 kwietnia w Warszawie. #ETtalks jest częścią globalnej serii konferencji z udziałem wybitnych mówców i wizjonerów – to okazja, by posłuchać osób, które są częstymi mówcami na World Economic Forum w Davos, Climate Summit czy NYC Climate Week. Organizatorem #ETtalks na całym świecie jest Danfoss Group, a kolejne wydarzenia odbędą się w Kijowie, Dubaju, Rio de Janerio oraz w Indiach. Jednym z gości warszawskiej edycji był profesor Carlo Ratti, architekt, inżynier oraz wykładowca na Massachusetts Institute of Technology.

     Efektywność energetyczna jest dziś w budownictwie bardzo ważna. Ciekawe jest to, że budownictwo zostało całkowicie przedefiniowane poprzez nowe technologie, w szczególności cyfryzację, internet rzeczy, możliwość zmierzenia wielu czynników i odpowiednie zareagowanie na nie. Budowanie zaczęło przypominać systemy kontrolowane w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możemy odpowiadać na pewne kluczowe wyzwania, takie jak zrównoważony rozwój i efektywność energetyczna – mówi prof. Carlo Ratti.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    raca w Newserii

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Polskie firmy ograniczają zakupy. 85 proc. spodziewa się też dalszego wzrostu kosztów działalności

    Przeciętny wzrost cen produktów i usług niezbędnych polskim firmom do prowadzenia działalności wyniósł w sierpniu aż 37,4 proc., czyli znacznie powyżej GUS-owskiego odczytu inflacji, który w ubiegłym miesiącu był na poziomie 16,1 proc. – wynika z badania przeprowadzonego przez Narodowy Fundusz Gwarancyjny. Wyższe koszty spowodowały, że polskie przedsiębiorstwa częściej szukały okazji cenowych albo w ogóle rezygnowały z firmowych zakupów. – To jest najbardziej niepokojące, bo jeżeli firma nie kupuje, to nie realizuje kolejnych zleceń, czyli gospodarka spowalnia – mówi Emanuel Nowak, ekspert NFG. Za tym idzie też wzrost zadłużenia przedsiębiorstw. Jak wskazuje, na rynku istnieje jednak szeroki wachlarz narzędzi finansowych, które mogą wesprzeć MŚP w utrzymaniu płynności finansowej.

    Konsument

    Konsumenci wyznaczają kierunki działania dla biznesu. Pod ich wpływem prawie 60 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych

    Temat zrównoważonego rozwoju staje się kluczowy dla konsumentów i biznesu. – Prawie 90 proc. Polaków uważa, że ich wybory i jednostkowe działania mogą mieć pozytywny wpływ na rozwiązywanie globalnych problemów społecznych i środowiskowych, 57 proc. firm zwiększyło ambicje swoich celów środowiskowych – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, odpowiedzialna za ESG i innowacje w ING Banku Śląskim. Rzeczywiście duże korporacje mają coraz bardziej ambitne cele ESG, ale takie inicjatywy powinny docierać szerzej, także do średniego i małego biznesu oraz samorządów. Do tego potrzebne są wymiana doświadczeń, współpraca i uczciwe podejście – podkreślali eksperci Okrągłych Stołów Klimatycznych zorganizowanych podczas Festiwalu Przyszłości Bomba Megabitowa. Co istotne, nie tylko wymogi konsumentów, ale też globalny kryzys może się stać wyzwalaczem pozytywnej zmiany w zakresie odpowiedzialnego biznesu. 

    Handel

    Polska gotowa na odcięcie od rosyjskiej ropy. Unijne embargo zacznie obowiązywać za niecałe trzy miesiące

    Na początku grudnia, zgodnie z szóstym pakietem unijnych sankcji, zacznie obowiązywać embargo na rosyjską ropę, co oznacza, że przestanie ona płynąć do państw UE drogą morską. W ocenie prezesa POPiHN Leszka Wiwały Polska jest na to dobrze przygotowana. – Ropy będziemy mieli pod dostatkiem. Tym, co jest najtrudniejsze, to nie skąd sprowadzać ropę, ale jak to zrobić, ponieważ pula tankowców jest dość ograniczona, a konkurencja duża – zauważa ekspert. Do rozwiązania jest szereg kwestii związanych z transportem surowca i logistyką.

    Współpraca

    Obsługa konferencji prasowych

    Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.