Newsy

W. Karpiński: co siódme euro z funduszy UE trafi na wsparcie innowacyjności

2014-11-25  |  06:55

Większe wsparcie innowacyjności przemysłu to szansa na podniesienie konkurencyjności polskiej gospodarki – ocenia minister skarbu państwa. Na takie wsparcie są dostępne duże środki z Unii Europejskiej – co siódme euro z funduszy strukturalnych ma być przeznaczone na innowacyjność. Przyczyni się do tego również nowa strategia Agencji Rozwoju Przemysłu, która zakłada, że agencja wyda na wsparcie innowacji do 2020 roku ponad 1 mld zł.

Nie ma innego kierunku, żebyśmy nasze usługi i towary mogli lokować efektywniej na rynkach krajowych i zagranicznych, jak tylko poprzez podniesienie ich wartości (czyli funkcjonalności i uniwersalności użytkowej) oraz komercjalizowanie wiedzy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa.

Wspieranie rozwoju innowacji to ważny element ogłoszonej wczoraj strategii Agencji Rozwoju Przemysłu. Do 2020 r. ARP planuje przeznaczyć na ten cel 1,3 mld zł. To jeden z trzech filarów działalności ARP – pozostałe to restrukturyzacja, czyli kontynuacja dotychczasowej działalności w tym obszarze (1,8 mld zł), oraz Inwestycje, czyli zwiększanie wartości portfela spółek i nieruchomości oraz nakłady inwestycyjne, związane m.in. z dwoma specjalnymi strefami ekonomicznymi, którymi zarządza Agencja (ponad 160 mln zł).

Jak podkreśla Karpiński, taka strategia łączy tradycyjny obszar działania ARP, czyli wspieranie restrukturyzacji (od 1991 r. do połowy br. Agencja przeznaczyła na ten cel ponad 5 mld zł) z nowym podejściem zorientowanym na wspieranie innowacyjności. Dużą szansą są środki unijne. Polska w ramach polityki spójności dostanie ok. 82,5 mld euro, a na innowacje przeznaczonych zostanie kilkanaście miliardów.

Dlaczego innowacje są istotne? Nie dlatego, że to staje się modne, tylko dlatego, że ze środków unijnych dla Polski co siódme euro będzie przeznaczone na innowacje – zaznacza Karpiński. ‒ Potrzebne jest więc zauważenie tego i szybka implementacja we właściwym czasie i z właściwym akcentem. Cieszę się, że połączenie doświadczeń restrukturyzacyjnych, inwestycyjnych i tej perspektywy działalności w obszarze innowacyjnym jest przez Agencję zauważane.

Karpiński podkreśla, że innowacyjność należy rozumieć jako połączenie świata nauki ze światem małych i średnich przedsiębiorstw. Tych firm nie stać bowiem na rozwijanie własnych rozwiązań ‒ na co mogą pozwolić sobie duże spółki ‒ choć mają wiele ciekawych pomysłów. Za pomocą środków rządowych i unijnych małe i średnie firmy będą mogły lepiej implementować te idee i dzięki temu poprawiać konkurencyjność całej polskiej gospodarki.

Szef resortu skarbu zwraca uwagę na to, że obecnie wiele polskich pomysłów jest realizowanych za granicą, w krajach o lepszych systemach wsparcia. W ciągu najbliższych lat ma się to zmienić, by polskie firmy zostawały w kraju i tu wdrażały swoje plany.

Dziś wysoko przetworzone produkty dają dodatkową marżę i upatrujemy w tym realnego wpływu na podniesienie konkurencyjności. Jakiego dokładnie? Trudno jeszcze to zmierzyć – dodaje Karpiński.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.