Mówi: | Włodzimierz Kiciński |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | KGHM Polska Miedź S.A. |
KGHM: ponad 4 mld zł zysku po III kwartałach
4,7 mld zł – to nowa prognoza zysku netto polskiego koncernu miedziowego w całym 2012 roku. Z jej spełnieniem raczej nie powinno być problemów, bo po pierwszych dziewięciu miesiącach spółka zarobiła już ponad 4 mld zł. – To będzie kolejny dobry rok dla KGHM – zapewnia Włodzimierz Kiciński, wiceprezes spółki. I to mimo nowego kosztu, jakim jest podatek od wydobycia niektórych kopalin, który KGHM odprowadza do budżetu państwa od kwietnia tego roku.
– Zapłaciliśmy ponad 1 mld zł podatku od wydobycia niektórych kopalin. Jest to nowy koszt dla naszej firmy, właściwie obciąża tylko nas. Ta nowa pozycja kosztowa wpłynęła w ponad 800 mln zł na obniżenie łącznego wyniku naszej firmy po dziewięciu miesiącach – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Włodzimierz Kiciński, wiceprezes KGHM.
Tegoroczne wpływy do budżetu z tytułu podatku miały sięgnąć 1,8 mld zł. Resort finansów szacuje, że będą one o ok. 20 proc. niższe. W przyszłym roku wpływy zaplanowano na poziomie 2,2 mld zł. Przedstawiciele koncernu liczą na to, że resort finansów dokona przeglądu skutków tego obciążenia.
– Oczekujemy, że Ministerstwo Finansów będzie w stanie odnieść się do tego, w jaki sposób działa ten podatek, do tego, w jaki sposób można skutecznie mieć przychody, ale ułatwić życie tak istotnemu producentowi miedzi, jakim jest KGHM – przekonuje Włodzimierz Kiciński.
KGHM jest dziewiątym producentem miedzi na świecie. Zajmuje też czwartą pozycję pod względem wielkości kontrolowanych zasobów tego surowca. W ciągu trzech kwartałów wydobycie surowca w Grupie Kapitałowej KGHM osiągnęło poziom 500 tys. ton. Zysk netto spółki przekroczył 4 mld zł. Dlatego koncern podniósł prognozę zysków w całym roku o 25 proc..
– Wyniki po dziewięciu miesiącach zadowalają, ale jeszcze nie w pełni satysfakcjonują. Przedstawiliśmy prognozę na cały 2012 rok i zamierzamy zakończyć go wynikiem 4,7 mld zł zysku netto. Będzie to zapewne jeden z najlepszych wyników, jaki osiągną polskie przedsiębiorstwa w tym roku – podkreśla wiceprezes KGHM.
Jak wyjaśnia, jednym z ważniejszych czynników, które wpływają na wyniki spółki, są ceny miedzi na światowych rynkach. W tym roku wyjątkowo niekorzystne dla KGHM, gdyż w ciągu dziewięciu miesięcy spadły o 14 proc. Spadek ten jest mniej odczuwalny dzięki słabemu złotemu.
– Istnieje negatywna korelacja między cenami miedzi a kształtowaniem się kursu złotego. O ile ceny miedzi spadły o ok. 14 proc. w ciągu dziewięciu miesięcy, to ok. 15-procentowe osłabienie złotego w stosunku do dolara kompensuje wpływ tego czynnika – tłumaczy Kiciński.
Rosnące koszty spółka kompensuje również dzięki produkcji srebra, mimo że jego ceny na rynkach nie pną się w górę.
– KGHM jest największym na świecie producentem srebra. Wytwarzamy go ok. 1200 ton rocznie. Wyniki tej produkcji pozwalają nam optymistycznie odnosić się do tego, co przyniesie rynek do końca tego roku – przekonuje wiceprezes KGHM.
Podkreśla jednocześnie, że trwają prace nad budżetem na przyszły rok oraz strategią długoterminową dla spółki. Ta powinna być znana na początku przyszłego roku. Zdaniem Kicińskiego sytuacja na rynku, głównie za sprawą rynków azjatyckich, a szczególnie postępujący proces urbanizacji miast, pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość producentom metali nieżelaznych.
Jak podaje spółka w komunikacie, od początku roku wzrost wartości KGHM dla akcjonariuszy wyniósł 67 proc. W sierpniu wypłacono pierwszą ratę dywidendy (17 zł/akcja), druga rata (11,34 zł/ akcja) trafi do akcjonariuszy 16 listopada.
Czytaj także
- 2025-07-15: ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców
- 2025-06-24: Tegoroczne zmiany w podatku od nieruchomości budzą dużo pytań. Przedsiębiorcy apelują o doprecyzowanie przepisów
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-02-25: Polska systematycznie odchodzi od węgla. Unijny cel redukcji emisji do 2030 roku może się jednak nie udać
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-01-14: Eksperci apelują o zmiany w konstrukcji podatków od nieruchomości. Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-07-24: Podatki od żywności wysokoprzetworzonej mogą pomóc walczyć z otyłością. Wpływy z nich można przeznaczyć na dopłaty do zdrowego jedzenia
- 2024-05-13: Po majówkowych promocjach ceny paliw na stacjach nie rosną drastycznie. Cenniki hurtowe idą w dół
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.