Mówi: | Zenon Daniłowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Makarony Polskie |
Makarony Polskie zwiększają eksport do Chin i Egiptu. Firma będzie też rozwijać sprzedaż produktów prozdrowotnych
Rosnący rynek zdrowej żywności w Polsce zachęca kolejne firmy spożywcze do prac nad produktami tego typu. W połowie roku może trafić do sprzedaży nowa oferta Makaronów Polskich – makaron żytni i gryczany. Spółka liczy, że przyczyni się to do poprawy wyników finansowych. Podobnie jak zwiększony eksport do Chin i Egiptu, którym rekompensuje sobie spowolnienie w handlu ze Wschodem.
– Rynki azjatyckie i afrykańskie są bardzo ciekawe, ale dzisiaj nie ma pustyni i na każdym rynku jest wielu konkurentów i wiele produktów. Myślę, że utrata rynku rosyjskiego i ukraińskiego będzie możliwa do skompensowania w Azji i Afryce, choć marzę o tym, żeby można było na Ukrainę sprzedawać tak, jak kiedyś – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zenon Daniłowski, prezes zarządu spółki Makarony Polskie.
Spółka od wielu lat była obecna na rynku makaronów w Rosji i na Ukrainie. Tylko w pierwszej połowie ubiegłego roku nie wyeksportowała makaronu za ok. 2 mln zł, który był już zakontraktowany.
– Dzisiaj koncentrujemy się głównie na rynku egipskim, gdzie mamy bardzo mocnego dystrybutora. Jest to firma, która dystrybuuje również inne znane światowe brandy. W tym roku planujemy sprzedać do Egiptu około 3 tys. ton makaronu. To kraj do którego wysyłamy najwięcej. – mówi Zenon Daniłowski.
Na egipskim rynku sprzedają się głównie makarony tańsze, wytwarzane z miękkiej mąki, oraz sosy do makaronów.
Drugim silnie rozwijanym kierunkiem są Chiny.
– Tu sprzedajemy makarony semolinowe, czyli wyższej jakości, a także sosy i dżemy – wymienia prezes Makaronów Polskich. – Z Chinami jest bardzo trudno, ponieważ nasi partnerzy mnożą różne pytania, głównie o jakość. Odnosimy często wrażenie, że jest to związane z pewnym sposobem na zdobycie receptury produktu. Ale znajdują się też wśród nich tacy, którzy u nas kupują znaczne ilości makaronu.
Według raportu skonsolidowanego spółki za 2014 rok przychody ze sprzedaży Makaronów Polskich wyniosły 123,8 mln zł i były o blisko 8 mln zł niższe niż w 2013 roku. Przedsiębiorstwo osiągnęło zysk netto w wysokości 4,1 mln zł, o około 30 proc. wyższy niż rok wcześniej.
– W tym roku planujemy wzrost organiczny na poziomie 10 proc. – prognozuje prezes spółki Makarony Polskie. – Po pierwszym kwartale widać, że idziemy w dobrym kierunku.
Progres ma dotyczyć zarówno sprzedaży, jak i zysku. Spółka planuje wzbogacenie oferty produktowej o artykuły prozdrowotne, takie jak makaron gryczany, żytni oraz razowy.
– Nowe produkty cały czas trafiają na rynek. Makaron orkiszowy już jest w sprzedaży, a makaron żytni i gryczany – mam nadzieję – trafi w połowie roku – mówi Daniłowski.
Czytaj także
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-25: W rosyjskiej niewoli może przebywać kilkadziesiąt tysięcy Ukraińców. Napięta sytuacja geopolityczna sprzyja Rosji
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
- 2025-05-20: Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku
- 2025-05-08: Poziom wyszczepienia Ukraińców jest o 20 pp. niższy niż Polaków. Ukraińskie mamy w Polsce wskazują na szereg barier
- 2025-05-06: Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.