Newsy

Min. Skarbu: "Tak" dla przejęcia Energi przez PGE zrealizuje nasze plany prywatyzacyjne na ten rok

2012-04-24  |  06:45
Mówi:Paweł Tamborski
Funkcja:Wiceminister Skarbu Państwa
  • MP4

    W tegorocznym budżecie wpływy z prywatyzacji określono na poziomie 10 mld zł. Po blisko 4 miesiącach przychody przekroczają 2,8 mld zł. To oznacza, że gdyby doszło do sprzedaży Energi, której wartość opiewa na 7,5 mld zł, plany prywatyzacyjne na ten rok zostałyby zrealizowane. Warunkiem jest zgoda na przejęcie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    Prywatyzacja Energi trwa od września 2010 roku, kiedy resort skarbu podpisał umowę sprzedaży 85 proc. udziałów w spółce z Polską Grupą Energetyczną. Na transakcję nie było zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, dlatego sprawa trafiła do sądu antymonopolowego. Pierwsza rozprawa w tej sprawie w maju.

    Ministerstwo Skarbu Państwa liczy na to, że przejęcie Energi w takiej formie pozwoli domknąć zaplanowane na ten rok przychody.

     - Gdyby udało się zrealizować prywatyzację Energi w obecnym kształcie, czyli mamy ważną umowę z PGE, to w tym momencie plany byłyby prawie zrealizowane. Mówimy o cenie nieco ponad 7 mld zł, a w tej chwili mamy już na naszym liczniku prawie 3 mld zł - mówi Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.

    Jednocześnie podkreśla, że Ministerstwo ma plan B na wypadek, gdyby zgody na fuzję na rynku energetycznym nie było. W programie prywatyzacji na najbliższe dwa lata znalazło się prawie 300 spółek z udziałem Skarbu Państwa.

     - To są procesy, które realizowane są z dnia na dzień w zasadzie. W ostatnim czasie mieliśmy taki czas, kiedy podpisywaliśmy dwie umowy w tygodniu. To świadczy o zaangażowaniu naszego Ministerstwa w realizację procesów prywatyzacyjnych, a one w większym bądź mniejszym stopniu przekładają się na wpływy do budżetu - dodaje Paweł Tamborski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.