Mówi: | Andrzej Jurczak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Grodno SA |
Możliwy nowy lider w handlu produktami elektrycznymi i oświetleniowymi
7 mld zł może być warty rynek sprzedaży produktów elektrycznych i oświetleniowych – szacuje Grodno SA. Firma, która dziś jest szóstym graczem, chce zwiększać zarówno liczbę placówek, jak i asortyment, by w kolejnych latach zdecydowanie zwiększyć udział w rynku. Na ten cel przeznaczy środki z oferty 3,5 mln akcji – budowa księgi popytu ruszy 26 czerwca. Notowana na NewConnect firma jeszcze w lipcu ma przejść na rynek główny GPW.
Celem strategicznym Grodna jest zwiększenie udziału w rynku handlu produktami elektrycznymi i oświetleniowymi, który w 2013 r. był wart ok. 7 mld zł. Obecnie spółka zajmuje 6. miejsce na tym rynku, z udziałem ok. 2,6 proc. Dźwignią do wzrostu wartości spółki ma pozostać rynek kapitałowy.
– Dla nas najbardziej dynamiczny okres to ostatnie trzy lata, gdy weszliśmy na NewConnect, pozyskaliśmy środki z giełdy i zainwestowaliśmy je w dalszy rozwój. Naszą strategię realizujemy poprzez zarówno rozwój własnych placówek, jak i poprzez wartość dodaną, którą oferujemy naszym klientom, a która polega na usługach w zakresie projektowania, doradztwa, w zakresie audytów oświetleniowych, audytów przemysłowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Jurczak, prezes zarządu Grodno SA.
Jak podkreśla, dzięki właściwie zaprojektowanym rozwiązaniom w zakresie oświetlenia, klienci mogą zaoszczędzić nawet 50-60 proc. kosztów energii elektrycznej. Spółka chce dalej rozwijać swoją ofertę asortymentową. Wraz z rozwojem nowych placówek ma to zwiększać zarówno przychody, jak i rentowność sprzedaży.
– Jesteśmy postrzegani w branży jako dostawca m.in. zabezpieczeń obiektów. Mam na myśli telewizję przemysłową, kontrolę dostępów, alarmy, czyli taki sektor, którego branża stricte elektrotechniczna dotychczas nie obejmowała. Rośniemy w fotowoltaice – to jest nowy obszar, w którym jako jedyni z branży się rozwijamy. Za dwa lata w przychodach segment ten ma stanowić 5 proc., obecnie – 0,5 proc. Zamierzamy bardzo mocno urosnąć w sektorze przemysłowym – z obecnych 9 proc. naszych przychodów do 25 proc. na koniec roku obrotowego 2014/2015 – ocenia Andrzej Jurczak.
Grodno zaoferuje inwestorom 3,5 mln akcji. Cena emisyjna akcji ma wynieść około 4 zł, a więc spółka chce je sprzedać z wyraźną premią w stosunku do aktualnej giełdowej wyceny (ok. 3,45 zł). Zarząd Grodna tłumaczył to tym, że obecna wycena spółki jest na poziomie sprzed trzech lat, jednak przychody w tym okresie zwiększyły się o 60 proc., a EBITDA – o 26 proc., ponadto zgodnie ze strategią rozwoju w kolejnych latach sprzedaż spółki wzrośnie o kolejne 40 proc. Potwierdzeniem relatywnie niskiej bieżącej wyceny może być także wskaźnik cena/zysk, który jest znacznie niższy od średniej dla szerokiego indeksu WIG. Widoczne jest także zainteresowanie ze strony inwestorów instytucjonalnych. To do nich ma trafić blisko trzy czwarte nowej emisji.
– Planujemy wyemitować 3,5 mln sztuk akcji. 2,6 mln skierowanych będzie do inwestorów instytucjonalnych, a 900 tys. – do indywidualnych. Środki zostaną przeznaczone głównie na poszerzenie sieci sprzedaży. 10 mln złotych planujemy przeznaczyć na uruchomienie dziesięciu placówek: pięciu w tym roku obrotowym i pięciu w kolejnym – mówi prezes zarządu Grodno SA.
Kolejne 3 mln zł pozyskane od inwestorów mają zostać przeznaczone na poszerzenie bazy asortymentowej, a 1 mln zł – na nowe platformy informatyczne.
– Nasza baza asortymentowa, magazynowa wzrośnie z 24 tys. pozycji do 35 tys. pozycji. Kolejnym celem emisyjnym jest rozwój nowoczesnych kanałów dystrybucji za pośrednictwem internetu, takich jak platformy B2B i B2C. Będzie na to przeznaczone 0,5 mln złotych i tyle samo na czwarty cel, jakim jest optymalizacja i rozwój procesów zarządzania w logistyce i sprzedaży – CRM-u, czyli systemu, dzięki któremu jeszcze lepiej będziemy zarządzać naszymi zamówieniami oraz relacjami z klientami – wyjaśnia Jurczak.
Grodno odnotowało 0,9 mln zł zysku netto w IV kwartale roku obrachunkowego 2013/2014 (tj. w I kwartale roku kalendarzowego 2014). Rok wcześniej spółka miała stratę netto w wysokości 6 tys. zł. Zysk operacyjny zwiększył się w ujęciu rocznym z 0,51 mln zł do 1,29 mln zł, natomiast zysk EBITDA – z 1,42 mln zł do 2,13 mln zł. W tym samym okresie przychody ze sprzedaży urosły o ponad 4 mln zł, do 48,75 mln zł w IV kwartale roku obrachunkowego.
W całym roku obrotowym 2013/2014 skonsolidowany zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 4,07 mln zł, w porównaniu z 0,55 mln zł zysku rok wcześniej. Przychody w ujęciu rocznym zwiększyły się ze 193,09 mln zł do 208,9 mln zł.
– Plany na kolejne dwa lata zakładają wzrost naszego biznesu o 40 proc., do 292 mln z 209 mln zł zrealizowanych w ubiegłym roku. W sumie przez te trzy lata nasz biznes urósł o 60 proc. Historia 24 lat pokazuje, że nasz biznes jest wciąż rosnący – wskazuje prezes Grodna.
Czytaj także
- 2025-06-04: Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-05-19: Robotyzacja i automatyzacja stają się codziennością w produkcji i logistyce. To odpowiedź na wyzwania demograficzne
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.