Newsy

Prospekt emisyjny PKP Cargo już w KNF. Debiut zgodnie z planem w IV kwartale tego roku

2013-08-01  |  06:40

PKP Cargo zamierza do końca tego roku zadebiutować na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Nie oznacza to jednak całkowitej prywatyzacji spółki, bo, zgodnie z obecnymi założeniami i strategią akcjonariusza spółki, kontrolny pakiet jej akcji ma zostać zachowany przez PKP S.A. Do Komisji Nadzoru Finansowego trafił już prospekt emisyjny przewoźnika.

– Złożenie prospektu to istotny krok w drodze na giełdę, który stanowi podsumowanie kilku miesięcy intensywnych przygotowań, w których brali udział pracownicy i doradcy spółki. Do prospektu złożonego w KNF mogą być wprowadzane aktualizacje i zmiany zgodnie z uwagami tej instytucji – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Łukasz Boroń, prezes zarządu PKP Cargo.

Dopiero po zakończeniu postępowania przed KNF w sprawie zatwierdzenia prospektu będzie możliwa jego publikacja i przeprowadzenie ewentualnej oferty publicznej.

Boroń podkreśla, że spółka nie ma wpływu na to, w jakim terminie prospekt zostanie zatwierdzony przez KNF.

– Ostateczna decyzja o przeprowadzeniu oferty publicznej będzie zależna m.in. od decyzji właściciela i sytuacji na rynkach finansowych – wyjaśnia Łukasz Boroń.

W przypadku dojścia oferty publicznej akcji PKP Cargo do skutku, będzie ona pierwszą spółką z Grupy PKP, która trafi na giełdę.

– Zgodnie ze strategią naszego akcjonariusza, tj. PKP S.A., zamierza on pozostawić sobie 50 proc. plus jedną akcję PKP Cargo. Oznacza to, że spółka pozostanie w kolejowej Grupie – dodaje Łukasz Boroń.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.