Mówi: | Ewa Jakubczyk-Cały |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PKF Consult |
Spółki giełdowe od 2017 roku będą obowiązkowo musiały raportować działania CSR
Od 1 stycznia 2017 spółki giełdowe będą musiały informować o działaniach związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, czyli np. w zakresie ochrony środowiska i praw pracowniczych. Taki obowiązek wprowadza unijna dyrektywa. W Polsce wytyczne w tej sprawie pojawią się prawdopodobnie w przyszłym roku. Dziś raporty CSR przygotowują dobrowolnie tylko niektóre spółki.
– Firmy w tej chwili raportują swoje działania w tym zakresie, ale robią to raczej dla prestiżu, choć nie tylko. Jest to element budowania strategii powiązanej z funkcjonowaniem w określonym społeczeństwie i na określonym rynku. Chcą raportować nie tylko to, jak realizują cele dla akcjonariuszy i klientów, lecz także to, jak realizują cele dla społeczeństwa – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ewa Jakubczyk-Cały, prezes zarządu PKF Consult, firmy zajmującej się audytem, podatkami i consultingiem gospodarczym.
Wciąż nie jest to jednak bardzo rozpowszechnione. Za dwa lata ma się to zmienić. To efekt przyjętej w kwietniu ubiegłego roku dyrektywy dotyczących ujawniania informacji niefinansowych i informacji o różnorodności przez niektóre duże spółki oraz grupy. Nakłada ona na spółki zatrudniające powyżej 500 osób obowiązek ujawniania danych pozafinansowych, czyli zagadnień środowiskowych, społecznych i pracowniczych oraz tzw. informacji o różnorodności. Eksperci szacują, że nowe przepisy obejmą 6 tys. podmiotów w UE.
– W Polsce wytyczne w tym zakresie mają się ukazać dopiero w 2016 roku – mówi Ewa Jakubczyk-Cały. – Obowiązek raportowania obejmuje działania w zakresie ochrony środowiska, polityki społecznej i pracowników, zapobiegania korupcji i poszanowania praw człowieka.
Chodzi o określenie tego, czy spółka ma istotny bądź nieistotny wpływ na wymienione obszary. Ważne będzie także pokazanie, w jakiej relacji do nich pozostaje prowadzona przez spółkę działalność biznesowa. Jeśli spółka nie będzie stosowała zasad CSR, będzie musiała uzasadnić to w raporcie.
– To pozwoli spółkom przygotować strategię, zaczną one myśleć o tej polityce, która w mojej ocenie jest potrzebna i jest wartością zarówno dla otoczenia zewnętrznego, jak i dla samych spółek – podkreśla ekspertka. – Jednocześnie nie umniejsza to korzyści dla akcjonariuszy, mimo że trochę więcej pieniędzy zostanie wydane na politykę.
Dla rozpowszechniania standardów CSR w Polsce ważnym elementem było powstanie w 2009 roku na GPW specjalnego indeksu Respect, który skupia firmy społecznie odpowiedzialne. Przy klasyfikacji spółek do indeksu bierze się pod uwagę trzy kryteria: płynność, ocenę spółek w zakresie ładu korporacyjnego (dokonywaną przez GPW i SEG) oraz ocenę dojrzałości spółek w zakresie społecznej odpowiedzialności (dokonuje tego Deloitte na podstawie ankiet). Obecnie w indeksie najwięcej spółek pochodzi z WIG20, głównie z branży przemysłowej i finansowej. Indeks zadebiutował z wartością 1000 pkt, obecnie jego notowania oscylują na poziomie 2700-2800 pkt.
– Indeks skupia spółki, które oddziałują istotnie na środowisko i realizują określone polityki propracownicze, z których wynika dbałość o pracownika, jego rozwój, ścieżkę kariery i zdrowie. To wszystko jest raportowane przez spółki, które znajdują się w tym indeksie – wyjaśnia prezes zarządu PKF Consult.
Ewa Jakubczyk-Cały tłumaczy, że firmy spoza indeksu także realizują pewne działania CSR, często nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Czasami takie kroki przybierają postać określonej strategii, ale często są wykonywane intuicyjnie.
Czytaj także
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-02-03: UE wciąż zmaga się z dużą presją migracyjną. Przemytnicy ludzi czerpią miliardowe zyski
- 2025-01-24: M. Kobosko: Obowiązkiem Europy jest wspieranie białoruskiej opozycji i wolnych mediów. Najgorszym scenariuszem dla Polski jest wchłonięcie Białorusi przez Rosję
- 2025-01-23: M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
- 2025-02-03: Ceny najmu mieszkań stabilizują się. Zakończenie wojny w Ukrainie może spowodować odpływ najemców i spadek cen
- 2025-01-27: Liczebność ponad 40 gatunków ptaków gwałtownie spada. Coraz mniej czajek i gawronów
- 2025-01-29: Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.