Newsy

Wiceminister gospodarki: Węglokoks na giełdzie raczej w IV kwartale

2012-05-28  |  06:45
Mówi:Tomasz Tomczykiewicz
Funkcja:Wiceminister Gospodarki
  • MP4

    Przedstawiciele Węglokokosu zapewniają, że na jesieni spółka będzie gotowa do debiutu na GPW. Na taki scenariusz liczy też resort gospodarki, który planuje prywatyzację Węglokoksu pod koniec roku. O ile pozwolą na to warunki na rynku.

     – To będzie raczej IV kwartał – prognozuje Tomasz Tomczykiewicz, wiceminister gospodarki.

    Aby termin został dotrzymany, konieczne są dwa warunki: odpowiednie przygotowanie firmy i stabilna sytuacja na rynku kapitałowym.

     – Muszą być odpowiednie warunki na giełdzie, żeby z takim debiutem wyjść. Zobaczymy, jak gospodarka będzie się rozwijać i jak giełda będzie funkcjonować, bo jednak jesteśmy cały czas w oku kryzysu europejskiego, więc wszystko się może wydarzyć – podkreśla Tomczykiewicz.

    O ile drugiego czynnika dziś prognozować się nie da, o tyle pierwszy warunek, czyli sytuacja wewnątrz firmy, wydaje się niezagrożony. Przygotowania Węglokoksu do debiutu na GPW trwają od kilku miesięcy. Prezes Jerzy Podsiadło zapewnia, że spółka będzie gotowa na jesieni.

     – Został szereg formalnych kwestii, np. przygotowanie bilansu trzy lata wstecz na tzw. MSR, czyli Międzynarodowych Standardach Rachunkowości. Drugi problem to konsolidacja. W ostatnich miesiącach przejęliśmy kilka przedsiębiorstw. Robimy wszystko, aby jak najszybciej doprowadzić do skonsolidowania całej tej grupy, do uzyskania efektu synergii – wyjaśniał Jerzy Podsiadło podczas rozmowy z Newserią w połowie maja.

    Przejęte w ostatnim czasie przedsiębiorstwa to m.in. Huta Łabędy, Węglozbyt i Nadwiślańska Spółka Energetyczna

     – Przed spółką jeszcze dużo wytężonej pracy, żeby zdążyć – ocenia Tomasz Tomczykiewicz.

    Węglokoks specjalizuje się w eksporcie węgla. W ostatnich latach buduje wokół siebie okołogórniczą grupę kapitałową. Zamierza zainteresować się wydobyciem surowca i handlem, również importem niewielkich ilości.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.