Mówi: | Sławomir Gdyk, lead consultant, Sollers Consulting Irina Ovcinicov, consultant, Sollers Consulting |
Globalne niedoubezpieczenie szacowane jest na 1,2 bln dol. Ubezpieczyciele muszą wypracować nowe kanały sprzedaży dla młodych klientów
Zarówno w Polsce, jak i w całej Europie ubezpieczyciele zwiększają inwestycje w IT oraz bezpośrednie kanały sprzedaży i kontaktu. Testują też możliwości związane z obsługą roszczeń online. Cyfryzacja jest dla branży warunkiem utrzymania konkurencyjności i przyciągnięcia klientów. Z danych przytaczanych przez Sollers Consulting wynika, że tylko w ten sposób ubezpieczyciele będą mogli poradzić sobie z globalnym problemem niedoubezpieczenia, szacowanym na 1,2 bln dol.
– Wśród klientów ubezpieczycieli coraz większy udział mają przedstawiciele młodszego pokolenia, którzy oczekują szybkiego i łatwego dostarczania usług, również za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Stąd możliwości ubezpieczycieli na tej płaszczyźnie są niezwykle ważną kwestią na najbliższe lata – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Sławomir Gdyk, lead consultant w Sollers Consulting.
Oczekiwania klientów, zwłaszcza młodszych, którzy preferują cyfrowe usługi i kanały kontaktu, to dziś jedno z głównych wyzwań dla sektora ubezpieczeń obok ryzyk związanych ze zmianami klimatycznymi, konkurencją czy rozwojem insurtechów. Wymuszają zarówno zmiany w obsłudze klientów, jak i cyfryzację wszystkich procesów i kanałów sprzedaży. Dotychczasowe są bowiem przestarzałe i branża musi je digitalizować, żeby utrzymać konkurencyjność i klientów. Za wzór może posłużyć bankowość, z którą już blisko 10,5 mln Polaków kontaktuje się za pośrednictwem kanałów mobilnych i ta liczba rośnie (dane Związku Banków Polskich).
– Ubezpieczyciele muszą podjąć dalsze wysiłki, aby skupić się na kliencie i zdobywać jego zaufanie. Jest to jedyny sposób na rozwiązanie problemu 1,2 bln dolarów globalnego niedoubezpieczenia. Statystyki roszczeń za rok 2019 pokazują, że różnica między stratami ubezpieczonymi a stratami ekonomicznymi jest znaczna, co ma poważny negatywny wpływ również na gospodarkę i społeczeństwo – podkreślił podczas konferencji „Innovation in Insurance” Michał Trochimczuk, współzałożyciel i partner zarządzający Sollers Consulting. – Aby zbudować zaufanie, należy stosować innowacyjne technologie.
Sollers Consulting ocenia, że przyszłość dystrybucji ubezpieczeń opiera się na podejściu zbliżonym do e-commerce i wyraża się poprzez spersonalizowane doświadczenie klienta, oferty cross-sell, inteligentne i wspomagane usługi oraz ekosystem wielu partnerów. Kanał affinity, czyli dystrybucja polis połączona ze sprzedażą innych produktów czy usług (np. wycieczek czy AGD), jest dla ubezpieczycieli perspektywiczny, ale wymaga integracji z zewnętrznymi systemami IT partnerów.
Ubezpieczyciele na całym świecie już w tej chwili zwiększają inwestycje w IT oraz bezpośrednie kanały sprzedaży i kontaktu, testują też możliwości związane z udzielaniem wsparcia czy obsługą roszczeń online. W Wielkiej Brytanii czy krajach skandynawskich, które notują dobre wyniki sprzedaży polis online i za pośrednictwem alternatywnych kanałów dystrybucji, jak np. supermarketów, ten proces przebiega jednak nieco szybciej niż w Polsce.
– Ubezpieczyciele z krajów nordyckich przechodzą obecnie znaczące zmiany w zakresie infrastruktury informatycznej. Zauważyliśmy, że systemy centralne w tych przedsiębiorstwach są przestarzałe i nieefektywne, w związku z czym najwięksi gracze na rynku realizują obecnie przedsięwzięcia aktualizacyjne lub wdrożeniowe – wskazuje ekspert Sollers Consulting.
Polska firma, która doradza rodzimym podmiotom w cyfrowej transformacji, systematycznie rozszerzając działalność o kolejne kraje, teraz zamierza budować swoją pozycję na jednym z największych rynków europejskich – we Francji.
– Nasza działalność początkowo ograniczała się do Polski. Później zaznaczyliśmy swoją obecność w Niemczech, Wielkiej Brytanii i krajach nordyckich oraz na innych kontynentach, w Japonii i Ameryce Południowej – w Brazylii. Teraz zupełnie naturalnym krokiem wydaje się wejście na jeden z największych europejskich rynków, jakim jest Francja – mówi Irina Ovcinicov, konsultantka w firmie Sollers Consulting. – Pod względem cyfryzacji Francja w wielu aspektach znajduje się w miejscu, które pozwala nam wykorzystać nasze doświadczenie. Mowa m.in. o automatyzacji procesów i kreowaniu tzw. customer journey, tworzeniu całych ekosystemów ubezpieczeniowych.
Jak podkreśla, firma zamierza wykorzystać na francuskim rynku doświadczenia z transformacji – od strony technologicznej i doradczej – przeprowadzanych wśród ubezpieczycieli z Europy, Azji i Ameryki Południowej.
– Mamy 80 klientów na całym świecie i są to grupy finansowe o znaczących osiągnięciach. Staliśmy się dla nich zaufanym partnerem i to samo chcemy przenieść do Francji – powiew świeżości wsparty międzynarodowym doświadczeniem – mówi Irina Ovcinicov.
Wyzwania związane z transformacją technologiczną były przewodnim motywem tegorocznej konferencji „Innovation in Insurance” organizowanej cyklicznie przez Sollers Consulting. Tegoroczna, ósma edycja zgromadziła w Warszawie ponad 330 ekspertów ubezpieczeniowych z całej Europy. Przedstawiciele m.in. Zurich Insurance, Sagi, Admirala, Beazleya, Axa Direct Japan czy Generali Polska omówili wyzwania dla branży, swoje doświadczenia z transformacji i prowadzone aktualnie projekty. Sześć insurtechów zaprezentowało swoje produkty i rozwiązania, z kolei Sollers przedstawił wielokanałową platformę RIFE, która umożliwia ubezpieczycielom i bankom wdrażanie spersonalizowanej interakcji z klientem, projektowanie ich doświadczeń i zarządzanie wielokanałową strategią.
Czytaj także
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-09: Samorządy mogą wreszcie ubiegać się o pożyczki z KPO. Do pozyskania jest w sumie 40 mld zł na zielone inwestycje
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-03-28: Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.