Mówi: | Sławomir Gdyk, lead consultant, Sollers Consulting Irina Ovcinicov, consultant, Sollers Consulting |
Globalne niedoubezpieczenie szacowane jest na 1,2 bln dol. Ubezpieczyciele muszą wypracować nowe kanały sprzedaży dla młodych klientów
Zarówno w Polsce, jak i w całej Europie ubezpieczyciele zwiększają inwestycje w IT oraz bezpośrednie kanały sprzedaży i kontaktu. Testują też możliwości związane z obsługą roszczeń online. Cyfryzacja jest dla branży warunkiem utrzymania konkurencyjności i przyciągnięcia klientów. Z danych przytaczanych przez Sollers Consulting wynika, że tylko w ten sposób ubezpieczyciele będą mogli poradzić sobie z globalnym problemem niedoubezpieczenia, szacowanym na 1,2 bln dol.
– Wśród klientów ubezpieczycieli coraz większy udział mają przedstawiciele młodszego pokolenia, którzy oczekują szybkiego i łatwego dostarczania usług, również za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Stąd możliwości ubezpieczycieli na tej płaszczyźnie są niezwykle ważną kwestią na najbliższe lata – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Sławomir Gdyk, lead consultant w Sollers Consulting.
Oczekiwania klientów, zwłaszcza młodszych, którzy preferują cyfrowe usługi i kanały kontaktu, to dziś jedno z głównych wyzwań dla sektora ubezpieczeń obok ryzyk związanych ze zmianami klimatycznymi, konkurencją czy rozwojem insurtechów. Wymuszają zarówno zmiany w obsłudze klientów, jak i cyfryzację wszystkich procesów i kanałów sprzedaży. Dotychczasowe są bowiem przestarzałe i branża musi je digitalizować, żeby utrzymać konkurencyjność i klientów. Za wzór może posłużyć bankowość, z którą już blisko 10,5 mln Polaków kontaktuje się za pośrednictwem kanałów mobilnych i ta liczba rośnie (dane Związku Banków Polskich).
– Ubezpieczyciele muszą podjąć dalsze wysiłki, aby skupić się na kliencie i zdobywać jego zaufanie. Jest to jedyny sposób na rozwiązanie problemu 1,2 bln dolarów globalnego niedoubezpieczenia. Statystyki roszczeń za rok 2019 pokazują, że różnica między stratami ubezpieczonymi a stratami ekonomicznymi jest znaczna, co ma poważny negatywny wpływ również na gospodarkę i społeczeństwo – podkreślił podczas konferencji „Innovation in Insurance” Michał Trochimczuk, współzałożyciel i partner zarządzający Sollers Consulting. – Aby zbudować zaufanie, należy stosować innowacyjne technologie.
Sollers Consulting ocenia, że przyszłość dystrybucji ubezpieczeń opiera się na podejściu zbliżonym do e-commerce i wyraża się poprzez spersonalizowane doświadczenie klienta, oferty cross-sell, inteligentne i wspomagane usługi oraz ekosystem wielu partnerów. Kanał affinity, czyli dystrybucja polis połączona ze sprzedażą innych produktów czy usług (np. wycieczek czy AGD), jest dla ubezpieczycieli perspektywiczny, ale wymaga integracji z zewnętrznymi systemami IT partnerów.
Ubezpieczyciele na całym świecie już w tej chwili zwiększają inwestycje w IT oraz bezpośrednie kanały sprzedaży i kontaktu, testują też możliwości związane z udzielaniem wsparcia czy obsługą roszczeń online. W Wielkiej Brytanii czy krajach skandynawskich, które notują dobre wyniki sprzedaży polis online i za pośrednictwem alternatywnych kanałów dystrybucji, jak np. supermarketów, ten proces przebiega jednak nieco szybciej niż w Polsce.
– Ubezpieczyciele z krajów nordyckich przechodzą obecnie znaczące zmiany w zakresie infrastruktury informatycznej. Zauważyliśmy, że systemy centralne w tych przedsiębiorstwach są przestarzałe i nieefektywne, w związku z czym najwięksi gracze na rynku realizują obecnie przedsięwzięcia aktualizacyjne lub wdrożeniowe – wskazuje ekspert Sollers Consulting.
Polska firma, która doradza rodzimym podmiotom w cyfrowej transformacji, systematycznie rozszerzając działalność o kolejne kraje, teraz zamierza budować swoją pozycję na jednym z największych rynków europejskich – we Francji.
– Nasza działalność początkowo ograniczała się do Polski. Później zaznaczyliśmy swoją obecność w Niemczech, Wielkiej Brytanii i krajach nordyckich oraz na innych kontynentach, w Japonii i Ameryce Południowej – w Brazylii. Teraz zupełnie naturalnym krokiem wydaje się wejście na jeden z największych europejskich rynków, jakim jest Francja – mówi Irina Ovcinicov, konsultantka w firmie Sollers Consulting. – Pod względem cyfryzacji Francja w wielu aspektach znajduje się w miejscu, które pozwala nam wykorzystać nasze doświadczenie. Mowa m.in. o automatyzacji procesów i kreowaniu tzw. customer journey, tworzeniu całych ekosystemów ubezpieczeniowych.
Jak podkreśla, firma zamierza wykorzystać na francuskim rynku doświadczenia z transformacji – od strony technologicznej i doradczej – przeprowadzanych wśród ubezpieczycieli z Europy, Azji i Ameryki Południowej.
– Mamy 80 klientów na całym świecie i są to grupy finansowe o znaczących osiągnięciach. Staliśmy się dla nich zaufanym partnerem i to samo chcemy przenieść do Francji – powiew świeżości wsparty międzynarodowym doświadczeniem – mówi Irina Ovcinicov.
Wyzwania związane z transformacją technologiczną były przewodnim motywem tegorocznej konferencji „Innovation in Insurance” organizowanej cyklicznie przez Sollers Consulting. Tegoroczna, ósma edycja zgromadziła w Warszawie ponad 330 ekspertów ubezpieczeniowych z całej Europy. Przedstawiciele m.in. Zurich Insurance, Sagi, Admirala, Beazleya, Axa Direct Japan czy Generali Polska omówili wyzwania dla branży, swoje doświadczenia z transformacji i prowadzone aktualnie projekty. Sześć insurtechów zaprezentowało swoje produkty i rozwiązania, z kolei Sollers przedstawił wielokanałową platformę RIFE, która umożliwia ubezpieczycielom i bankom wdrażanie spersonalizowanej interakcji z klientem, projektowanie ich doświadczeń i zarządzanie wielokanałową strategią.
Czytaj także
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-05-19: Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-05-15: Energia słoneczna wyprzedziła węgiel jako źródło energii w UE. Tempo dalszego rozwoju zależy od inwestycji w system i sieć
- 2025-04-25: Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu
- 2025-05-30: Poziom kompetencji cyfrowych Polaków na bardzo niskim poziomie. Spowalnia to cyfryzację gospodarki i firm
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-17: PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.