Mówi: | Ilona Antoniszyn-Klik |
Funkcja: | Wiceminister Gospodarki |
Afryka szansą dla polskich eksporterów
Polscy przedsiębiorcy powinni szukać swoich szans na rynkach afrykańskich – uważają przedstawiciele rządu. Zachęcają do tego polskie firmy, ponieważ są to kraje dynamicznie się rozwijające, które mogą być alternatywą dla pogrążonych w kryzysie rynków UE. Tym bardziej, że Afryka potrzebuje całego asortymentu produktów, od artykułów konsumenckich po wyposażenie fabryk. Zacieśnianiu współpracy gospodarczej służyć mają też planowane wizyty polskich polityków w krajach afrykańskich.
Kontynent afrykański do tej pory nie cieszył się szczególnym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców. Eksport na tamtejsze rynki stanowi około 1 proc. ogólnego eksportu. Wysyłamy tam głównie wyroby przemysłu elektromaszynowego, produkty mineralne i rolno-spożywcze, wszystko w niewielkich ilościach. Tymczasem Afryka jest dla eksporterów z Polski szansą na długofalowy rozwój.
– Kraje afrykańskie są najbardziej perspektywicznymi rynkami, jeśli chodzi o wzrost i przyszły rozwój – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceminister gospodarki, Ilona Antoniszyn-Klik. – Jeżeli na etapie młodego rynku wchodzi się na ten rynek, to ma się szansę przez długi czas sprzedawać swoje produkty i rosnąć razem z tym rynkiem.
Rynkiem niezwykle chłonnym, bo jak podkreśla wiceszefowa resortu gospodarki, brakuje na nim praktycznie wszystkiego.
– Od najprostszych konsumenckich towarów do zaawansowanej aparatury i np. uprzemysłowienia tych państw – wylicza Antoniszyn-Klik. – Tam trzeba zbudować całe fabryki przetwórstwa, całą rafinerię, więc jest całe pole do popisu.
Tym bardziej, że jest się czym popisywać. Nasi przedsiębiorcy są cenieni na świecie, zdążyli wyrobić sobie odpowiednią markę.
– Nasze produkty charakteryzują się bardzo wysoką jakością, przy cały czas niskich kosztach wytworzenia – dodaje wiceminister spraw zagranicznych, Beata Stelmach.
Dlatego, mimo ryzyka wiążącego się z próbą wejścia na nowe rynki, nie do końca rozpoznane i pewne, warto podjąć to wyzwanie. Tym bardziej, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych deklaruje swoją pomoc przez tzw. dyplomację ekonomiczną, niezbędną w takich sytuacjach.
– Bezpieczniej czują się inwestorzy i firmy, kiedy mają za sobą wsparcie ambasadora, placówek dyplomatycznych, przedstawicieli handlowych, bo w trudnych sytuacjach przy nierównym traktowaniu można zawsze odwołać się o pomoc do dyplomatów – mówi Stelmach.
Swoja wizytę w krajach afrykańskich zapowiada premier Donald Tusk. Szef rządu w pierwszej kolejności odwiedzi prawdopodobnie Nigerię, być może jeszcze w tym roku. Podejmowane są starania, aby był to cykl co najmniej kilku wizyt, w których wziąłby te udział minister gospodarki i przedsiębiorcy.
– Liczymy bardzo na prezydenta, żeby też poleciał, bo jego wizyty są zawsze mocnymi akcentami gospodarczymi – mówi Ilona Antoniszyn-Klik. – Mamy nadzieję, że w następnych kwartałach będziemy w stanie zorganizować co najmniej dwie wizyty wysokiego szczebla, plus wizyty poszczególnych ministrów resortowych.
Czytaj także
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-17: Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-01: Ponad 2 mld ludzi nie ma dostępu do czystej wody. To pogłębia ubóstwo i nierówności społeczne
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.