Newsy

Amerykańscy inwestorzy zainteresowani Polską

2012-06-21  |  06:33
Mówi:Józef Wancer
Funkcja:Prezes
Firma:Polsko-Amerykańska Izba Handlowa
  • MP4

    Amerykańscy przedsiębiorcy działający w Polsce są zadowoleni ze swoich inwestycji  wynika z sondażu Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej. Blisko 2/3 z nich zamierza nad Wisłą rozwijać swoją działalność.  Potencjał współpracy jest niebywały po obu stronach  uważa prezes PAIH Józef Wancer.  Należy stworzyć plan, jak te relacje jeszcze pogłębić.

    Stany Zjednoczone od początku transformacji zainwestowały w Polsce ponad 30 mld dolarów. Dziś są w czołówce inwestorów światowych, którzy decydują się na biznes w Polsce. 

     – Chodzi o inwestycje pośrednie i bezpośrednie razem. Biorąc pod uwagę możliwości, należy wykreować plan dążenia ku temu, by współpraca była głębsza, w obie strony – przekonuje Józef Wancer, prezes Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej. – Wtedy bardziej skupiamy się na inwestycjach niż na samym handlu, ale są takie obszary jak energia, internet, biochemia, biotechnologia, lotnictwo, gdzie są duże możliwości do wykorzystania.

    Amerykanie przede wszystkim angażują się w projekty z zakresu R&D, czyli w prace badawczo-rozwojowe. Również lotnictwo staje się jedną z najważniejszych dziedzin współpracy. Zdaniem Józefa Wancera, wkrótce stanie się nią również internet.

     – Internet rozwija się niebywale w Polsce. W tej chwili ten biznesowy to niecałe 3 proc. PKB w Polsce, ale uważamy, że rozwój będzie ok. 14 proc. rocznie, a w roku 2015 w porównaniu z tym, co jest dzisiaj, to będzie podwójny wolumen działalności – szacuje prezes PAIH.

    Jego zdaniem coraz częściej amerykańskie firmy decydują się na przeniesienie części inwestycji do Polski, zamiast, jak do tej pory, ściągać polskich inżynierów i specjalistów do USA.

     – GE to jest tylko jeden przykład, tak samo IBM i wiele innych instytucji amerykańskich w ten sposób operuje – podkreśla Józef Wancer.

    Amerykanów przyciąga nad Wisłę głównie wykwalifikowana kadra. Ale nie tylko.

     – Profesjonalizm polskich pracowników, stabilność i położenie geograficzne – wymienia Wancer. – Coraz lepsza sytuacja, jeżeli chodzi o stabilność prawa podatkowego, chociaż to jeszcze nie jest tak, jak powinno być, ale jest lepiej niż było 3-5 lat temu. Szybciej można założyć firmę, lepszy jest dostęp do urzędników na wysokim szczeblu, lepsza jest dyskusja i komunikacja.

    Polepszenie warunków inwestycyjnych widać w deklaracjach działających w Polsce firm.

     – 65 proc. amerykańskich inwestorów twierdzi, że rozszerzą swoją działalność w Polsce. Jak mają jedną inwestycję, to będą się starali, żeby mieć drugą, trzecią i czwartą. 100 proc. inwestorów amerykańskich powiedzieli w sondażu, że są zadowoleni z tego, że tu są, a 96 proc.  że będą tu i nie mają zamiaru wyjść z Polski – mówi prezes Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej.

    Przykładem takiego inwestora może być firma Lear Corporation, producent metalowych konstrukcji foteli samochodowych. Obok działających w Tychach, Mielcu i Jarosławiu fabryk firma chce rozpocząć produkcję w czwartym zakładzie w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Zgodnie z deklaracjami inwestora, pracę znajdzie tam ok. 600 osób.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.