Newsy

Amerykańscy inwestorzy zainteresowani Polską

2012-06-21  |  06:33
Mówi:Józef Wancer
Funkcja:Prezes
Firma:Polsko-Amerykańska Izba Handlowa
  • MP4

    Amerykańscy przedsiębiorcy działający w Polsce są zadowoleni ze swoich inwestycji  wynika z sondażu Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej. Blisko 2/3 z nich zamierza nad Wisłą rozwijać swoją działalność.  Potencjał współpracy jest niebywały po obu stronach  uważa prezes PAIH Józef Wancer.  Należy stworzyć plan, jak te relacje jeszcze pogłębić.

    Stany Zjednoczone od początku transformacji zainwestowały w Polsce ponad 30 mld dolarów. Dziś są w czołówce inwestorów światowych, którzy decydują się na biznes w Polsce. 

     – Chodzi o inwestycje pośrednie i bezpośrednie razem. Biorąc pod uwagę możliwości, należy wykreować plan dążenia ku temu, by współpraca była głębsza, w obie strony – przekonuje Józef Wancer, prezes Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej. – Wtedy bardziej skupiamy się na inwestycjach niż na samym handlu, ale są takie obszary jak energia, internet, biochemia, biotechnologia, lotnictwo, gdzie są duże możliwości do wykorzystania.

    Amerykanie przede wszystkim angażują się w projekty z zakresu R&D, czyli w prace badawczo-rozwojowe. Również lotnictwo staje się jedną z najważniejszych dziedzin współpracy. Zdaniem Józefa Wancera, wkrótce stanie się nią również internet.

     – Internet rozwija się niebywale w Polsce. W tej chwili ten biznesowy to niecałe 3 proc. PKB w Polsce, ale uważamy, że rozwój będzie ok. 14 proc. rocznie, a w roku 2015 w porównaniu z tym, co jest dzisiaj, to będzie podwójny wolumen działalności – szacuje prezes PAIH.

    Jego zdaniem coraz częściej amerykańskie firmy decydują się na przeniesienie części inwestycji do Polski, zamiast, jak do tej pory, ściągać polskich inżynierów i specjalistów do USA.

     – GE to jest tylko jeden przykład, tak samo IBM i wiele innych instytucji amerykańskich w ten sposób operuje – podkreśla Józef Wancer.

    Amerykanów przyciąga nad Wisłę głównie wykwalifikowana kadra. Ale nie tylko.

     – Profesjonalizm polskich pracowników, stabilność i położenie geograficzne – wymienia Wancer. – Coraz lepsza sytuacja, jeżeli chodzi o stabilność prawa podatkowego, chociaż to jeszcze nie jest tak, jak powinno być, ale jest lepiej niż było 3-5 lat temu. Szybciej można założyć firmę, lepszy jest dostęp do urzędników na wysokim szczeblu, lepsza jest dyskusja i komunikacja.

    Polepszenie warunków inwestycyjnych widać w deklaracjach działających w Polsce firm.

     – 65 proc. amerykańskich inwestorów twierdzi, że rozszerzą swoją działalność w Polsce. Jak mają jedną inwestycję, to będą się starali, żeby mieć drugą, trzecią i czwartą. 100 proc. inwestorów amerykańskich powiedzieli w sondażu, że są zadowoleni z tego, że tu są, a 96 proc.  że będą tu i nie mają zamiaru wyjść z Polski – mówi prezes Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej.

    Przykładem takiego inwestora może być firma Lear Corporation, producent metalowych konstrukcji foteli samochodowych. Obok działających w Tychach, Mielcu i Jarosławiu fabryk firma chce rozpocząć produkcję w czwartym zakładzie w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Zgodnie z deklaracjami inwestora, pracę znajdzie tam ok. 600 osób.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.