Newsy

Coraz lepsza kondycja polskiej gospodarki. Dane makroekonomiczne na plusie.

2013-08-19  |  06:50
Mówi:Jacek Buczyński
Funkcja:Analityk
Firma:Biuro Maklerskie Deutsche Bank PBC
  • MP4
  • Ostatnie dane makroekonomiczne wskazują na to, że w polskiej gospodarce wreszcie "coś drgnęło" i powoli wychodzi ona z dołka. PKB w II kwartale wzrósł o 0,8 proc. Według Eurostatu zarówno sprzedaż detaliczna, jak i produkcja przemysłowa wzrosły w czerwcu o ponad 5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Optymizm widać nie tylko w "twardych" danych. Wskaźnik aktywności finansowej PMI przekroczył ostatnio poziom 50 pkt., czyli granicę pomiędzy stagnacją a ożywieniem. 

    Z ostatnich danych Eurostatu wynika, że w czerwcu o ponad 5 proc. wzrosły w Polsce sprzedaż detaliczna i produkcja przemysłowa (według GUS wzrosty były nieco niższe: odpowiednio 1,8 proc. oraz 3 proc.).

    Wskaźnik aktywności finansowej PMI, określający kondycję sektora przemysłowego i aktywność menadżerów, nabywających różnego rodzaju dobra i usługi, po raz pierwszy od kilku miesięcy przekroczył poziom 50 pkt., uważany za granicę między ożywieniem a stagnacją.

     – Lipcowy odczyt tego wskaźnika, który został opublikowany na początku sierpnia, był trzecim z rzędu wzrostowym miesiącem dla tego indeksu – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jacek Buczyński, analityk Biura Maklerskiego Deutsche Bank PBC.

    To zaś pozwala mieć nadzieję, że ta pozytywna tendencja będzie miała trwały charakter. Zagrożeniem dla polskiej gospodarki wciąż pozostaje kondycja niektórych państw strefy euro, choć – jak podkreśla analityk BM Deutsche Bank PBC – również tu widać pewne oznaki poprawy. To m.in. wyższy niż miesiąc wcześniej wskaźnik PMI dla sektora usług (wzrost z 48,3 pkt do 49,6) i sektora przemysłowego (z 48,8 do 50,1 pkt).

     – Na pewno nie zakładamy, że czeka nas w najbliższym czasie boom w gospodarce – przewiduje Jacek Buczyński. – Może to być powolne ożywienie, natomiast spodziewamy się, że rynek może go odpowiednio wcześniej dyskontować.

    Na długookresową kondycję polskiej gospodarki wpływać mogą również stopy procentowe, które znajdują się dziś na historycznie niskich poziomach. Choć na razie wpływ ten nie jest jeszcze widoczny.

     – Pod koniec roku już coraz widoczniejszy powinien być wpływ niskich stóp procentowych na gospodarkę – ocenia analityk.

    Niskie stopy to przede wszystkim większa konsumpcja. Do tej pory czynnikiem wspierającym była również rekordowo niska inflacja, ale w lipcu ceny rosły w tempie 1,1 proc. rdr., podczas gdy w czerwcu było to 0,2 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.