Mówi: | Marek Noetzel |
Funkcja: | Partner, dział powierzchni handlowych |
Firma: | Cushman & Wakefield |
Cushman & Wakefield: mimo kryzysu galerii handlowych nadal przybywa
W branży galerii handlowych kryzysu nie widać. W tym roku powstały lub powstaną w Polsce 22 centra handlowe, łącznie pół miliona metrów kwadratowych powierzchni handlowych. Niektóre inwestycje są wprawdzie odkładane ze względu na trudności z pozyskiwaniem finansowania, ale nie są zawieszane. W ciągu dwóch lat rynek ma się zwiększyć o 1 mln metrów kwadratowych i wciąż planowane są dalsze inwestycje.
– Nie doświadczamy już boomu sprzed 5-7 lat, ale galerie ciągle się rozwijają – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Noetzel, partner w dziale powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.
W tym roku powstanie łącznie pół miliona metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni. Tyle samo eksperci prognozują na przyszły rok.
– Wciąż zapowiadane są nowe inwestycje. Zważywszy na kryzys panujący teraz na rynku, są one odwlekane w czasie, a proces uzyskania finansowania jest dużo dłuższy. Jednak chociaż projekty się opóźniają, to nie są zawieszane, a to jest najważniejsze – wyjaśnia Marek Noetzel.
Chociaż obecnie czynsze wynajmu w galeriach są niższe, to do inwestowania zachęcają mniejsze koszty inwestycji, wynikające z najniższych w historii stóp procentowych.
Jak podkreśla Noetzel, w tym roku przybędzie wyjątkowo dużo nowoczesnych powierzchni handlowych w największych aglomeracjach.
– W ciągu najbliższych kilku kwartałów będziemy świadkami bardzo znaczących otwarć w dużych aglomeracjach, bo mówimy tutaj o Galerii Katowickiej, o Poznań City Center w Poznaniu czy Centrum Riviera w Trójmieście – wymienia ekspert firmy Cushman & Wakefield.
Jak wskazuje, dwa obiekty spośród wymienionych galerii są zintegrowane z węzłami komunikacyjnymi. Taki trend jest możliwy dzięki prowadzonej przez PKP polityce uwalniania gruntów i potencjału, jaki się z nimi wiąże.
– Kolejne grunty będą uwalniane, więc rynek i potencjał tych miejsc na pewno jest. Jest kwestia dostępności tych gruntów i poradzenia sobie z dokumentacją, biurokracją, która związana jest z przebrnięciem przez proces przygotowania takiego projektu. Są to jednak projekty o dużo większym stopniu skomplikowania, bo są to centra miast. Tam łączą się funkcje handlowe, transportowe, więc są to dużo dłuższe projekty, ale też dużo bardziej perspektywiczne – podkreśla Marek Noetzel.
Polska w czołówce regionu
Pod względem rozwoju rynku powierzchni handlowych niezmiennie od kliku lat pozostajemy w czołówce państw z naszego regionu.
– Polska jest w pierwszej piątce krajów regionu, które w ciągu najbliższych dwóch lat dostarczą nowoczesną powierzchnie handlową na rynek – zauważa Noetzel.
Nic nie wskazuje na to, żeby w kolejnych latach mogło się to zmienić, bo popyt ze strony najemców wciąż rośnie. Mimo że powoli i czynsze w Polsce wzrastają.
– W porównaniu do czynszów w UE w Polsce wciąż są one niższe. To jest pochodną chociażby tego, że dużo niższa jest siła nabywcza naszego społeczeństwa, czyli niższe są obroty, a to się przekłada na czynsze. Natomiast ta różnice się wyrównują i są projekty, które swoją jakością są porównywalne do najlepszych projektów europejskich, ale też pod względem uzyskiwanych czynszów – wyjaśnia ekspert.
Cushman & Wakefield to firma zajmująca się doradztwem na rynku nieruchomości komercyjnych. Według ostatniego opublikowanego przez nią raportu podaż nowej powierzchni w centrach handlowych w 2013 r. w Europie wyniesie 7 mln mkw. Aż 70 proc. z nich przypadnie na kraje Europy Wschodniej.
Czytaj także
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-03-27: Zakończenie wojny w Ukrainie poprawiłoby klimat inwestycyjny w Polsce. Inwestorzy cenią stabilność i bezpieczeństwo
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.