Newsy

Cushman & Wakefield: mimo kryzysu galerii handlowych nadal przybywa

2013-07-09  |  06:05

W branży galerii handlowych kryzysu nie widać. W tym roku powstały lub powstaną w Polsce 22 centra handlowe, łącznie pół miliona metrów kwadratowych powierzchni handlowych. Niektóre inwestycje są wprawdzie odkładane ze względu na trudności z pozyskiwaniem finansowania, ale nie są zawieszane. W ciągu dwóch lat rynek ma się zwiększyć o 1 mln metrów kwadratowych i wciąż planowane są dalsze inwestycje.  

 – Nie doświadczamy już boomu sprzed 5-7 lat, ale galerie ciągle się rozwijają – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Marek Noetzel, partner w dziale powierzchni handlowych Cushman & Wakefield.

W tym roku powstanie łącznie pół miliona metrów kwadratowych nowoczesnych powierzchni. Tyle samo eksperci prognozują na przyszły rok.

 – Wciąż zapowiadane są nowe inwestycje. Zważywszy na kryzys panujący teraz na rynku, są one odwlekane w czasie, a proces uzyskania finansowania jest dużo dłuższy. Jednak chociaż projekty się opóźniają, to nie są zawieszane, a to jest najważniejsze – wyjaśnia Marek Noetzel.

Chociaż obecnie czynsze wynajmu w galeriach są niższe, to do inwestowania zachęcają mniejsze koszty inwestycji, wynikające z najniższych w historii stóp procentowych.

Jak podkreśla Noetzel, w tym roku przybędzie wyjątkowo dużo nowoczesnych powierzchni handlowych w największych aglomeracjach.

 – W ciągu najbliższych kilku kwartałów będziemy świadkami bardzo znaczących otwarć w dużych aglomeracjach, bo mówimy tutaj o Galerii Katowickiej, o Poznań City Center w Poznaniu czy Centrum Riviera w Trójmieście – wymienia ekspert firmy Cushman & Wakefield.

Jak wskazuje, dwa obiekty spośród wymienionych galerii są zintegrowane z węzłami komunikacyjnymi. Taki trend jest możliwy dzięki prowadzonej przez PKP polityce uwalniania gruntów i potencjału, jaki się z nimi wiąże.

 – Kolejne grunty będą uwalniane, więc rynek i potencjał tych miejsc na pewno jest. Jest kwestia dostępności tych gruntów i poradzenia sobie z dokumentacją, biurokracją, która związana jest z przebrnięciem przez proces przygotowania takiego projektu. Są to jednak projekty o dużo większym stopniu skomplikowania, bo są to centra miast. Tam łączą się funkcje handlowe, transportowe, więc są to dużo dłuższe projekty, ale też dużo bardziej perspektywiczne – podkreśla Marek Noetzel.

Polska w czołówce regionu

Pod względem rozwoju rynku powierzchni handlowych niezmiennie od kliku lat pozostajemy w czołówce państw z naszego regionu.

 – Polska jest w pierwszej piątce krajów regionu, które w ciągu najbliższych dwóch lat dostarczą nowoczesną powierzchnie handlową na rynek – zauważa Noetzel.

Nic nie wskazuje na to, żeby w kolejnych latach mogło się to zmienić, bo popyt ze strony najemców wciąż rośnie. Mimo że powoli i czynsze w Polsce wzrastają.

 – W porównaniu do czynszów w UE w Polsce wciąż są one niższe. To jest pochodną chociażby tego, że dużo niższa jest siła nabywcza naszego społeczeństwa, czyli niższe są obroty, a to się przekłada na czynsze. Natomiast ta różnice się wyrównują i są projekty, które swoją jakością są porównywalne do najlepszych projektów europejskich, ale też pod względem uzyskiwanych czynszów – wyjaśnia ekspert.

Cushman & Wakefield to firma zajmująca się doradztwem na rynku nieruchomości komercyjnych. Według ostatniego opublikowanego przez nią raportu podaż nowej powierzchni w centrach handlowych w 2013 r. w Europie wyniesie 7 mln mkw. Aż 70 proc. z nich przypadnie na kraje Europy Wschodniej. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.