Mówi: | Małgorzata Bonikowska |
Funkcja: | Partner zarządzający |
Firma: | THINKTANK |
Dziś wizyta premier Tajlandii w Polsce. Jest szansa na współpracę gospodarczą
Dziś rozpoczyna się dwudniowa wizyta w Polsce premier Tajlandii Yingluck Shinawatra. Podczas niej otwarte ma zostać polsko-tajlandzkie Forum Gospodarcze, w czasie którego szefowie rządów będą prowadzić rozmowy na temat współpracy obu państw. Wizyta premier Tajlandii ma pokazać ten kraj jako atrakcyjny gospodarczo i rozpocząć nowy rozdział współpracy polsko-tajskiej.
– Tajlandia dla Polaków to przede wszystkim kraj turystyczny - mówi Agencji Informacyjnej Newseria Małgorzata Bonikowska, partner zarządzający ośrodka analitycznego THINKTANK. – Wielu Polaków tam jeździ, bardzo to dobrze wspomina, natomiast nie myśli się o Tajlandii w kategoriach gospodarczych.
Tymczasem Tajlandia jest integratorem regionu Azji Południowo-Wschodniej i ogrywa czołową rolę w Stowarzyszeniu Narodów Azji Południowo-Wschodniej ASEAN.
– Przeciętny polski przedsiębiorca bardzo mało wie o tej organizacji i o tym rynku, który integruje się w bardzo podobny sposób jak to robiła UE –podkreśla Małgorzata Bonikowska. – Od 2015 r. ma tam istnieć w pełni swobodny rynek przepływu kapitału, ludzi, towarów i usług.
Współpraca z tym rejonem, a zwłaszcza z Tajlandią, może więc być bardzo atrakcyjna dla polskiego biznesu.
– Rynek tajski to ponad 60 mln konsumentów i kraj, który się rozwija bardzo dynamicznie – 6 proc. wzrostu gospodarczego rocznie. Jest to również region szerzej rozumiany, czyli całe Indochiny. To są też kraje mocne gospodarczo, takie jak Indonezja, Malezja czy Singapur, jak również kraje rozwijające się – mówi przedstawicielka THINKTANK.
Tajowie również wiążą nadzieję ze współpracą z polskimi partnerami.
– Tajlandia widzi Polskę jako potencjalnie nowego, ciekawego, silnego partnera w Europie, zwłaszcza w Europie Środkowo-Wschodniej. Tajowie dostrzegają, że jesteśmy największym rynkiem tej części Europy i potencjalnie bardzo dobrym miejscem, żeby zacząć biznes na cały region – mówi Bonikowska. – Problemem jest jednak niewielka wzajemna znajomość. Tajowie wiedzą o Polakach nie więcej, niż my o nich.
Tymczasem, jak zauważa Bonikowska, kultura Tajlandii sprzyja współpracy gospodarczej.
– Tym, co odróżnia Tajlandię od innych części Azji to niezwykle przyjazny klimat dla biznesu i kultura bardzo probiznesowa – twierdzi Bonikowska. – Tajlandia to jedyne państwo w południowo-wschodniej Azji, które zawsze było niepodległe i wolne. Dzięki temu są tam sprawne struktury i wolny rynek. Tam całe otoczenie sprzyja działalności gospodarczej i warto, żeby Polacy to dostrzegli – dodaje.
Z okazji wizyty premier Tajlandii w Polsce ośrodek analityczny THINKTANK opublikował raport "Dossier Polska – Tajlandia – ASEAN. Szanse na pogłębienie wzajemnych relacji”. Autorzy zwracają uwagę na duży potencjał rozwoju współpracy polsko-tajskiej, jak również na fakt, że obydwa kraje mogą posłużyć jako "bramy" dla firm w swoich regionach. Atutem współpracy z Tajlandią są także niewielkie bariery kulturowe oraz fakt, że kraj ten sąsiaduje z rozwijającymi się państwami należącymi do ASEAN: Birmą, Kambodżą i Laosem.
Czytaj także
- 2025-01-29: M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
- 2025-01-22: T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2024-12-30: Krystian Ochman: Takich utworów jak „Bohemian Rhapsody” czy „Somebody to Love” to ja bym nie dotykał. Generalnie to chcę odejść od coverów i śpiewać swoje utwory
- 2024-11-21: Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
- 2025-01-14: Dawid Kwiatkowski: Padłem ofiarą oszustów, którzy na mnie nieuczciwie zarabiali. Teraz jestem też swoim księgowym, liczę pieniądze i sprawdzam umowy
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
- 2024-10-14: Margaret: 15 listopada wydaję kontynuację albumu „Siniaki i cekiny”. Zamykam to wszystko klamrą i czuję, że to otworzy mi drzwi na nowe
- 2024-08-28: Listopadowe wybory w USA mogą się przełożyć na dalszy przebieg wojny w Ukrainie. Możliwy też wpływ na kampanię prezydencką w Polsce
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami
Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.
Polityka
Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.