Newsy

Europa wychodzi z kryzysu. Hiszpania i Włochy wciąż jednak w tyle.

2013-08-20  |  06:50

Wzrosty sprzedaży i zadowolenia konsumentów w poszczególnych krajach UE, również w Polsce, mogą oznaczać, że gospodarka europejska będzie się odbijać. Dobrym sygnałem jest również to, że – jak wykazały badania Deloitte – większość dyrektorów finansowych na świecie przestała obawiać się recesji w Europie i zaczyna myśleć o inwestycjach. Jednak w Hiszpanii, Grecji czy Włoszech spowolnienie nadal będzie odczuwalne.

 PMI, czyli indeks koniunktury w sektorze przemysłowym dla całej strefy euro jest bardzo dobry. Pozytywnie zaskakuje również wskaźnik zadowolenia dyrektorów finansowych, którzy pierwszy raz od kryzysu wykazują bardzo pozytywne nastroje, są chętni do inwestowania. To są dwie bardzo pozytywne rzeczy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dr Marcin Jałowiecki, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu Wydziału Zamiejscowego w Chorzowie.

W krajach europejskich widać również rosnącą sprzedaż i poprawiające się nastroje konsumentów. Zdaniem Jałowieckiego to daje im szansę na stopniowe wychodzenie z recesji. Również w Polsce te czynniki powinny pomóc w ożywieniu gospodarki.

 – Międzynarodowy Fundusz Walutowy dość pozytywnie ocenia Polskę w tej perspektywie. Prognozuje wzrost 1,1 proc. w tym roku. Natomiast w dłuższym okresie prognozy wzrostu są dość wysokie. MFW, tak jak nasz rząd, zakłada stopniowy wzrost do poziomu 3,5 proc. do 2018 roku – mówi dr Marcin Jałowiecki.

Choć Europa małymi krokami wychodzi recesji, nie będzie to równomierne tempo w przypadku poszczególnych krajów. Ekspert zaznacza, że dobrze radzą sobie gospodarki Niemiec i Francji. Dużo gorzej natomiast Hiszpania czy Włochy.

 – Mówi się, że Hiszpania powinna wyjść z kryzysu, przy czym ja patrzę na nastroje społeczeństwa, które nie są najlepsze. To może być przeszkodą w kształtowaniu się tej części pozytywnej. Myślę, że społeczeństwo jest już trochę zmęczone i to też widać w statystykach dotyczących zadowolenia i przyszłych inwestycji finansowych – wyjaśnia Jałowiecki. – Poza tym Hiszpania jest specyficznym krajem, bo jest duża skala korupcji i to przeszkadza w jej rozwoju.

Zdaniem wykładowcy Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu gospodarce włoskiej przeszkadzają przede wszystkim poważne perturbacje polityczne i to, że społeczeństwo jest niechętne zmianom.

 – Zmiana premiera była korzystna, ale za tym nie poszły zmiany polityki fiskalnej, podatkowej czy w ogóle reformy gospodarcze – mówi dr Jałowiecki.

W jego opinii, coraz lepiej z kryzysem radzi sobie Grecja, która wprowadza zmiany mające pobudzić gospodarkę. Ekspert wymienia pomysł obniżenia podatku VAT z 23 do 13 proc. w hotelach i restauracjach, co miałoby przyczynić się do obniżki cen i wzrostu konsumpcji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Prawo

Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

Polityka

Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

Konsument

Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.