Newsy

Firmy będą inwestować w moce produkcyjne, ale nie w badania i rozwój

2014-02-07  |  06:20

Przyspieszenie gospodarki w 2014 roku będzie zachęcać firmy do inwestowania, ale głównie w zwiększenie lub pełniejsze wykorzystanie mocy produkcyjnych. Dyrektorzy finansowi polskich firm nie przewidują w najbliższym roku zwiększenia wydatków na badania i rozwój – wynika z badania przeprowadzonego przez Deloitte.

 – Większość dyrektorów finansowych uważa, że te nakłady nie wzrosną, tylko zostaną utrzymane na podobnym poziomie na jakim są, co być może oznacza, że akceptują oni istniejącą sytuację – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Lato, dyrektor finansowy Polskiej Grupy Materiałów Budowlanych (PGMB).

W dłuższej perspektywie nie wróży to dobrze gospodarce, zwłaszcza że na ten cel Polska przeznacza znacznie mniejszą część PKB niż większość krajów na świecie.

Nakłady na badania i rozwój to w polskiej gospodarce około 0,8 proc. PKB, co plasuje nas dużo poniżej średniej unijnej, która wynosi 2,2 proc. PKB – argumentuje Lato. – Wydaje się, że to jest obszar, w którym powinniśmy podjąć pracę i zwiększyć nakłady, żeby w przyszłości mogli być bardziej konkurencyjni, również dla firm z Unii Europejskiej.

Lepsze nastroje w gospodarce i idące za tym zwiększenie zamówień, przełożą się za to na inwestycje w większe moce produkcyjne. Zdaniem Grzegorza Laty to konsekwencja wdrożonej wcześniej przez przedsiębiorstwa polityki cięcia kosztów. Choć w tym roku nowych inwestycji będzie więcej, to ich dynamika nie będzie wysoka. 

 – Wzrost gospodarczy, który będzie stymulowany przez spożycie wewnętrzne i rosnący eksport, będzie powodował rozważanie inwestowania w zwiększenie mocy produkcyjnych – przewiduje Grzegorz Lato. – Widać tutaj apetyt na zwiększanie inwestycji, aczkolwiek myślę, że jest to na razie bardziej na etapie analiz i rozważań niż podejmowania decyzji.

Część firm, które nie zamierzają inwestować w nowe moce, będzie uruchamiać te niewykorzystywane w czasach spowolnienia gospodarczego.

 – W niektórych sektorach te moce produkcyjne zostały znacząco zwiększone w przeszłości i teraz jest nadzieja na ich pełne wykorzystanie – tłumaczy Grzegorz Lato.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.