Mówi: | Szymon Kamiński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | BZWBK Leasing |
Firmy coraz więcej inwestują. Leasing maszyn i urządzeń może w I połowie roku wzrosnąć nawet o 20 proc.
Ubiegły rok był bardzo udany dla branży leasingowej, która odnotowała blisko 16-proc. wzrost. Największe ożywienie było obserwowane w segmencie lekkich pojazdów osobowych i dostawczych oraz maszyn i urządzeń. Ten ostatni segment wykazuje też znaczącą dynamikę od początku 2018 roku. I połowa roku może przynieść nawet 20-proc. wzrost – szacują eksperci BZ WBK Leasing. To zasługa wzmożonych inwestycji firm.
Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu, w 2017 roku branża urosła o 15,7 proc. i sfinansowała inwestycje polskich firm o łącznej wartości 67,8 mld zł. Klienci firm leasingowych w ubiegłym roku najczęściej finansowali pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony (45 proc. udział w strukturze rynku), maszyny i inne urządzenia, w tym sprzęt IT (27,2 proc.) oraz środki transportu ciężkiego (25,9 proc.).
– Pierwszy kwartał 2018 roku był bardzo dobry dla leasingu. Nie dysponujemy jeszcze pełnym odczytem rynku, natomiast wydaje się, że jego wzrost będzie oscylować w granicach 20 proc. rok do roku. Bardzo cieszy to, że BZ WBK Leasing rośnie w tempie powyżej 30 proc., co oznacza, że jesteśmy znacznie powyżej rynku. To powód do dumy, zwłaszcza że towarzyszą temu bardzo dobre wyniki finansowe. Dla klientów to jest ważne, ponieważ to dobre wyniki finansowe są najlepszym gwarantem stabilnej polityki kredytowej i jakości obsługi klienta – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Szymon Kamiński, prezes zarządu BZ WBK Leasing.
Wzrost rynku leasingu, zarówno w 2017 roku, jak i w pierwszym kwartale 2018 roku, był napędzany w dużej mierze finansowaniem pojazdów osobowych i dostawczych, blisko 22-proc. dynamika rok do roku. Wartość wszystkich pojazdów lekkich sfinansowanych za pomocą leasingu lub pożyczki w 2017 roku wyniosła 30,5 mld zł.
– Kategoria maszyn i urządzeń również odnotowuje duże wzrosty, a to nas szczególnie cieszy, ponieważ BZ WBK Leasing jest numerem jeden na rynku. Niemniej właściwie w każdej kategorii finansowania ruchomości mamy bardzo dobre wzrosty, prawdopodobnie znacząco ponad rynek. Oczekujemy, że drugi kwartał powinien być równie dobry – prognozuje Szymon Kamiński.
BZ WBK Leasing chce rosnąć równomiernie w różnych kategoriach produktowych i umacniać swoją pozycję uniwersalnej firmy leasingowej, nie tylko jeśli chodzi o rodzaje aktywów, lecz także segmenty klientów. Prezes spółki ocenia, że cały 2018 rok będzie dla branży leasingowej równie udany jak poprzednie, głównie ze względu na spodziewany, wysoki wzrost gospodarczy.
– Ponadczteroprocentowa perspektywa wzrostu gospodarki nie zdarza się często na rynkach europejskich. Wzrost gospodarczy napędzany stabilnie wysoką konsumpcją oraz ożywiającymi się inwestycjami ma wszelkie cechy zrównoważenia. Z sygnałów, które płyną do nas od klientów, widzimy coraz większą śmiałość i apetyt inwestycyjny. To widać we wszystkich kategoriach aktywów, ale zwłaszcza w inwestycjach w maszyny i urządzenia – mówi Szymon Kamiński.
Dobrym prognostykiem dla rynku jest też zapowiedź utrzymania niskich stóp procentowych, co jest dobrą wiadomością dla klientów branży leasingowej.
– Z perspektywy rynku oznacza to pewne wyzwanie dla finansujących, niemniej wydaje się, że zrównoważenie inwestycji w małych i średnich firmach oraz dużych inwestycji, zwłaszcza infrastrukturalnych, które niewątpliwie będą napędzały branżę budowlaną, jest bardzo dobrym prognostykiem dla całej gospodarki, w tym dla branży leasingowej – mówi Szymon Kamiński.
Czytaj także
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2024-10-22: Wiarygodność ekonomiczna Polski sukcesywnie się pogarsza. To negatywnie wpływa na postrzeganie Polski przez inwestorów
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-18: Firmy energetyczne cierpią na niedostatek kadr. Niepewność w branży zniechęca do edukacji w tym kierunku
- 2024-09-26: W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.