Mówi: | Marek Kłoczko |
Funkcja: | Wiceprezes |
Firma: | Krajowa Izba Gospodarcza |
KIG: mimo kryzysu Grecja jest dla Polski bardzo atrakcyjnym partnerem handlowym.
Polska i grecka gospodarka mogą się uzupełniać w wielu dziedzinach – uważa Marek Kłoczko, wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej. Dziś obroty handlowe między naszymi krajami to ok. 700 milionów euro, a mogłyby być nawet dwukrotnie wyższe. Sytuację może poprawić dzisiejsza wizyta w Warszawie prezydenta Grecji, Karolosa Papuliasa, zwłaszcza że polskie firmy intensywnie poszukują nowych rynków zbytu.
– Takie wizyty zawsze sprzyjają pobudzaniu kontaktów. Przypada ona chyba w dobrym momencie, dlatego że polskie firmy coraz bardziej poszukują nowych rynków zbytu. I to zarówno w Unii Europejskiej, jak i poza nią – podkreśla Marek Kłoczko, wiceprezes KIG.
Ważnym elementem polsko-greckich rozmów będzie też polityka. To właśnie Grecja będzie przewodniczyć UE w pierwszej połowie 2014 roku.
Mimo różnic kulturowych i gospodarczych oba kraje mogą znaleźć wiele płaszczyzn współpracy.
– Współpraca gospodarcza jest na umiarkowanym poziomie, daleko odbiega od możliwości i potencjału zarówno Polski, jak i Grecji. Obroty rzędu 700-800 milionów euro, bo takie są co roku, nie mogą zadowalać – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Kłoczko.
Polska ma co prawda w wymianie z Grecją nadwyżkę handlową, ale dla firm z obu krajów jeszcze lepsze byłoby zwiększenie obrotów. Zdaniem eksperta KIG wymiana handlowa mogłaby być nawet dwukrotnie większa.
– Grecja jest potęgą, jeżeli chodzi o transport morski. W tym także jako centrum logistyczne dla regionu Morza Śródziemnego. Polska z kolei ma znacznie lepiej rozwinięty przemysł, również przemysł maszynowy. Jest położona w innej strefie klimatycznej i z tego względu również może być atrakcyjna. Przede wszystkim mamy komplementarne rolnictwo i produkcje spożywcze – wymienia Marek Kłoczko.
Grecja ma również dużo bardziej rozwinięty sektor bankowy i turystyczny. Greccy przedsiębiorcy mogą zaś skorzystać z polskich doświadczeń związanych z przerabianiem surowców wtórnych.
– W Polsce w ostatnich latach wyrosło bardzo dużo firm zajmujących się odzyskiem śmieci. Wdrażane są najbardziej nowoczesne technologie w tym zakresie. Myślę, że polskie przedsiębiorstwa mogłyby być dobrymi partnerami dla firm greckich – mówi Marek Kłoczko.
Grecja mimo kryzysu to wciąż atrakcyjny rynek dla polskich firm. PKB na mieszkańca jest wyższe niż w Polsce, a to oznacza większą siłę nabywczą greckiego społeczeństwa.
– Grecy importują bardzo dużo towarów z całego świata. Myślę, że tu możemy konkurować szczególnie z tymi krajami, których produkty są znacznie droższe – wyjaśnia wiceprezes KIG.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-22: Negocjacje między UE i USA w sprawie ceł trwają. Przełom możliwy podczas czerwcowej wizyty Trumpa w Europie
- 2025-05-16: Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.