Newsy

KPMG: W Polsce mamy do czynienia z wykluczeniem cyfrowym. Wciąż część Polaków nie korzysta w ogóle z internetu

2014-10-02  |  06:20

Aktualizacja 2014-10-02 godz. 10:52

Braki w infrastrukturze i wykluczenie cyfrowe – to wciąż najważniejsze bariery w rozwoju cyfrowej gospodarki. Bez wsparcia ze strony państwa cele Europejskiej Agendy Cyfrowej będą trudne do zrealizowania – ocenia Jerzy Kalinowski z KPMG w Polsce. W nowej perspektywie łatwiej będzie o dofinansowanie budowy sieci dostępowych tam, gdzie dla przedsiębiorców jest to nierentowne. Potrzebne są jeszcze działania zachęcające społeczeństwo do korzystania z internetu.

W pewnym stopniu mamy w Polsce do czynienia z wykluczeniem cyfrowym – zauważa Jerzy Kalinowski partner, szef doradztwa strategiczno-operacyjnego KPMG w Polsce. – Jest duża część społeczeństw, która w ogóle nie korzysta z internetu. Wynika to z przesłanek materialnych: nie wszystkich na to stać, ale są też ludzie, którzy uznali, że nie mają potrzeby korzystania z sieci. Tutaj państwo może zrobić wiele. Ważna jest edukacja i znalezienie zachęt dla takich osób, aby na co dzień korzystały z dobrodziejstw gospodarki cyfrowej.

Jak podkreśla, na pewno pomogłoby zwiększanie informatyzacji w administracji publicznej. Im więcej spraw administracyjnych będzie można załatwić online, bez konieczności wizyty w urzędzie, tym więcej osób będzie z tego korzystać. Działania państwa powinny obejmować również kwestię cyberbezpieczeństwa: z jednej strony edukację ws. bezpiecznego użytkowania sieci i ochrony danych osobowych, z drugiej – działania prawna, które będą te zagrożenia redukować.

Celem Europy jest, żebyśmy mieli dostęp do szybkiego internetu w naszych domach w roku 2020. To jest zdefiniowany cel: wszystkie gospodarstwa domowe mają mieć dostęp do co najmniej 30 Mb/s w roku 2020, a dodatkowo co najmniej połowa do 100 Mb/s. I tutaj pojawia się wyzwanie, żeby dostarczyć 100 Mb/s przy obecnym stanie technologii bez żadnych problemów, w tym wypadku jedynym rozwiązaniem są światłowody. Trzeba jednak do wszystkich gospodarstw domowych zbudować łącza światłowodowe, a to wiąże się z olbrzymim nakładem finansowym – mówi Jerzy Kalinowski.

Przedsiębiorstwa nie zawsze są gotowe, by te wydatki ponosić, tym bardziej jeśli chodzi o inwestycje na terenach wiejskich. One w pierwszej kolejności będą zwracać uwagę na rentowność danej inwestycji, dlatego potrzebne jest wsparcie pieniędzy publicznych.

Na pewno ważnym elementem będzie zmiana polityki wydawania pieniędzy pomocowych. Agenda 2014-2020 mówi o tym, że będzie można dofinansować sieci dostępowe, czyli ostatnią milę, zbudowane na bazie światłowodów. Czyli będzie mechanizm, który umożliwi subsydia na tych obszarach, które są absolutnie nierentowne, gdzie infrastruktura jest słabiej rozwinięta, czyli na wsiach i w mniej zaludnionych miasteczka – podkreśla przedstawiciel KPMG w Polsce.

Dodaje, że przedsiębiorcy nie oczekują, że w procesie cyfryzacji gospodarki wyręczy ich państwo. To oni powinni być liderami we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań i informować o korzyściach, jakie się z tym wiążą.

Przedsiębiorcy muszą zrozumieć, że w zupełnie inny sposób trzeba sprzedawać, robić promocję, zarządzać firmą, współpracować z partnerami. I jeśli do tego już dzisiaj nie przygotują firmy, to za rok, dwa czy trzy lata może się okazać, że zrobią to nieefektywnie, bo konkurenci wcześniej weszli w nowe możliwości – wskazuje Kalinowski.

Jego zdaniem nie chodzi tylko o inwestycje w nowe technologie, lecz także wzmacnianie kapitału ludzkiego i promocję doskonalenia wiedzy, która – jak podkreśla Kalinowski – jest podstawowym kapitałem w gospodarce cyfrowej.

Według opracowanej na zlecenie Komisji Europejskiej Cyfrowej Agendy dla Europy (Digital Agenda for Europe) Polska jest jednym z najsłabiej zinformatyzowanych krajów Unii Europejskiej. Pod względem tzw. penetracji łączy szerokopasmowych (liczba na 100 mieszkańców - przyp. red.) znajduje się na przedostatnim miejscu w Europie i wyprzedza tylko Rumunię.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.